ARCO en de federaal voorziene staatswaarborg

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

Re: ARCO en de federaal voorziene staatswaarborg

#46 , 18 jan 2016 17:19

...vooral de onwetende huisvader
Onwetendheid is geen excuus... Daar moet ik bij de rechter ook niet mee afkomen: "Sorry, ik wist niet dat het op dat stukje weg maar 70 was ipv 90!". Dan zal de rechter zeggen: "Je had maar naar de verkeersborden moeten kijken." of in het geval van de onwetende huisvader: "Je had u maar beter moeten informeren."
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21

#47 , 18 jan 2016 17:25

Dat waren in de meeste gevallen geen "investeerders" maar kleine spaarders die inderdaad niet doorhadden dat ze met een commerciële truk werden opgelicht (en daardoor ongewild "investeerder" werden).De fysische vorm van de belegging zag er dan ook nog uit als een spaarboekje. Ik denk niet dat die groep van mensen veel weet heeft van dollartekens.
Voila, nu zijn we er: mensen die zichzelf niet goed hebben ingelicht, en commerciële praatjes gevolgd hebben die hen hogere rendementen dan op een klassiek spaarkboekje beloofden. Dat ze kwaad zijn op zij die deze commerciële praatjes verkocht hebben, daar kan ik inkomen, maar wat heeft de belastingsbetaler daar mee te maken?

Sorry hoor, maar als ik hopen geld betaal voor één of ander nep-dieet waarvan beloofd wordt dat ik op een half jaar kilo's en kilo's ga afvallen, en dit blijkt uiteindelijk niet te werken, moet ik dan bij Maggie De Block gaan aankloppen om mijn geld terug te krijgen? Beetje dezelfde situatie hé.

De mensen die intekenden waren volwassen en handelsbekwaam. Misschien wat naïef en slecht ingelicht, maar wel volwassen mensen die verantwoordelijk zijn voor wat ze doen. Als ze menen dat ze opgelicht zijn, dat ze dan hun pijlen richten op zij die hen opgelicht hebben. En dit zijn niet de Belgische spaarders!
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

roharro

#48 , 18 jan 2016 17:56

En commerciële praatjes mogen dus ongestraft vol met leugens staan.

Waarom zou men niet mogen aankloppen bij de bedrieger?
En waarom moet de ene bedrieger gestraft worden en de andere niet (toevallig als de "politiek" er mee te maken heeft).
Ik schrijf toch niet dat iemand anders (bv. belastingsbetaler) dan degene die op misleiding hebben gegokt moeten betalen?

Mijn betoog wordt klaarblijkeljk niet juist begrepen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

giserke

#49 , 18 jan 2016 18:36

En commerciële praatjes mogen dus ongestraft vol met leugens staan.

Waarom zou men niet mogen aankloppen bij de bedrieger?
En waarom moet de ene bedrieger gestraft worden en de andere niet (toevallig als de "politiek" er mee te maken heeft).
Ik schrijf toch niet dat iemand anders (bv. belastingsbetaler) dan degene die op misleiding hebben gegokt moeten betalen?

Mijn betoog wordt klaarblijkeljk niet juist begrepen.
Neen, je wordt niet verkeerd begrepen. Natuurlijk moet de belastingbetaler niet opdraaien voor de ARCO oplichting.
Alleen wordt er door sommigen nogal ligt gegaan over het feit gegaan welke machts en autoriteitspositie het ACW had/ heeft over de samenleving, en die misbruikt heeft om het geld uit nietsvermoedende mensen hun zakken te halen.
Een zodanige machtspositie waarbij men niet louter meer kan spreken van zomer eventjes een verkoop van 'aandelen en effecten' en de burger moet het maar geweten hebben. Met wat de normale burger toen wist, kon men niet weten met wat Bacop en co bezig was. Gezien de onvoorstelbare leugens uit politieke richting via overheidskanalen werd gestuurd naar de burger.

En het is een beetje belachelijk met wat men nu weet, eventjes te gaan zeggen hoe het toen in elkaar zat. 'men weet dit of men weet dat' Men wist toen juist niks!

Justitie moet in heel dit dossier exact op dezelfde manier tewerk gaan zoals men in IJsland heeft gedaan: de oplichters aanklagen en bij veroordeling achter tralies steken.

JPV

#50 , 18 jan 2016 20:15

Neen, je wordt niet verkeerd begrepen. Natuurlijk moet de belastingbetaler niet opdraaien voor de ARCO oplichting.
Alleen wordt er door sommigen nogal ligt gegaan over het feit gegaan welke machts en autoriteitspositie het ACW had/ heeft over de samenleving, en die misbruikt heeft om het geld uit nietsvermoedende mensen hun zakken te halen.
komaan. Machtspositie? Autoriteitspositie? Niet meer of minder dan een andere bank. De "autoriteit" kwam vooral doordat in periodes van relatief lage rente (natuurlijk nog niet zoals nu) je jaarlijks 6% dividend kon krijgen met die aandelen. Mocht bacob en co zo'n grote autoriteit hebben die ze misbruiken, dan zouden de grootste benadeelden zich niet bevinden tussen de ex-medewerkers (met familie), die telkens massaal intekenden. Vreemd toch aangezien die mensen toch (in je optiek) weet hadden van het "misbruiken van autoriteit", anders zouden ze dat argument van autoriteit niet moeten gebruiken gezien die 6%.
Een zodanige machtspositie waarbij men niet louter meer kan spreken van zomer eventjes een verkoop van 'aandelen en effecten' en de burger moet het maar geweten hebben. Met wat de normale burger toen wist, kon men niet weten met wat Bacop en co bezig was. Gezien de onvoorstelbare leugens uit politieke richting via overheidskanalen werd gestuurd naar de burger.
bacob en co waren helemaal niet met slechte dingen bezig in die tijd. Het is fout beginnen gaan begin 2000, toen je al een groot stuk van de aandelen niet meer kon kopen (arcofin/arcoplus als ik het goed voor heb). Vanaf 2000 is men Arco deel laten uitmaken van een financiële megagroep, waarbij Arco via de FSA (na overname van Artesia door Dexia) sterk blootstond aan rommelkredieten. Men heeft zich laten verleiden om van BACOB een grote speler te maken ipv deze klein te houden.
Justitie moet in heel dit dossier exact op dezelfde manier tewerk gaan zoals men in IJsland heeft gedaan: de oplichters aanklagen en bij veroordeling achter tralies steken.
Wat in IJsland gebeurd is, heeft weinig te maken met wat in België bij het falen van Arco gebeurd is. Arco is kapot gegaan door Dexia's beleid, die risicovol was. Ik zie bij Dexia weinig gelijkenissen met wat in IJsland strafbaar gesteld is (zie: https://en.wikipedia.org/wiki/2008%E2%8 ... #Judgments).

Je kan Arco's reclame zwaar aanpakken, maar dat heeft niks met Kaupthingbank etc te maken, eerder met Citibank's veroordeling. Misleidende reclame dus. Geen idee of daar gevangenisstraffen opstaan.

Karanog

#51 , 19 jan 2016 07:49

Sorry hoor, maar als ik hopen geld betaal voor één of ander nep-dieet waarvan beloofd wordt dat ik op een half jaar kilo's en kilo's ga afvallen, en dit blijkt uiteindelijk niet te werken, moet ik dan bij Maggie De Block gaan aankloppen om mijn geld terug te krijgen? Beetje dezelfde situatie hé.
Vind ik niet. Want Maggie heeft geen garantie toegekend voor dat dieet. Dat hebben Leterme, Reynders, ... in 2008 wel gedaan voor arco.
En begin 2009 is er federaal een wet gestemd die het MOGELIJK maakte dat bepaalde cooperatieven depositogarantie zouden krijgen. Dit is dan jarenlang verkocht geweest alsof er depositogarantie is, zowel door politiek, als door de pers.
Er was dus 2009, 2010 en begin 2011 om arco-leden te verwittigen. Voor zover mij bekend is dat niet gebeurd.
De mensen die intekenden waren volwassen en handelsbekwaam. Misschien wat naïef en slecht ingelicht, maar wel volwassen mensen die verantwoordelijk zijn voor wat ze doen. Als ze menen dat ze opgelicht zijn, dat ze dan hun pijlen richten op zij die hen opgelicht hebben.
Eigenlijk hoort daar ook de staat bij, door die garantie toe te kennen.

Gebruiker21

#52 , 19 jan 2016 09:19

Verwar "de staat" niet met "zotte ideeën van bepaalde politici, waarvan Europa zegt dat hun ideeën zot waren en dus niet uitvoerbaar"...

U weet even goed als ik dat de politici, toen Arco in de problemen kwam, gewoon hun kiezers wou paaien met loze beloften, zoals ze er zoveel doen vlak voor verkiezingstijd... Om verkiezingsbeloftes voor waar aan te nemen, is nogal naïef. Net zoals aannemen dat wanneer je belegt in aandelen, dit zonder risico zou zijn. Naïviteit is niet strafbaar, maar ik vind ook niet dat anderen moeten opdraaien voor de naïviteit / goedgelovigheid van bepaalde mensen...

Xenophon

#53 , 19 jan 2016 09:21

Die garantie had nooit mogen worden beloofd, dat was m.i. gewoon mistspuierij van een aantal politici die hun zuil uit de wind trachtten te zetten. Nu wijzen alle gedupeerden naar de opgezette (en instortende) garantieregeling; was die er niet geweest dan zouden het 'spaarboek' argument en misleidende publiciteit op het voorplan gestaan hebben.

Het punt is echter dat het ging om aandelen, over niets anders. Het woord 'aandeel' of 'deelbewijs' stond ook duidelijk op de overzichten. Gedupeerden die -begrijpelijk- razend zijn zouden dan ook moeten trachten het geld te halen bij degenen die hen zogegezegd bedrogen hadden met misleidende reclame of bij hun rechtsopvolgers. Alleen, als ik het woord 'aandeel' hoor dan denk ik nooit aan 'risicovrij' en m.i. speelt ook wel individuele verantwoordelijkheid van de beleggers. Ik kan me wel een aantal IPO's voor de geest halen waar de introductieprijs gepimpt werd tot een belachelijke hoogte, ondersteund door gerenommeerde auditbureaus, om daarna als een soufflé in te zakken en nooit meer het introductieniveau te halen (Nyrstar comes to mind), wie daarin trapt is zelf althans gedeeltelijk verantwoordelijk.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Karanog

#54 , 19 jan 2016 09:36

Verwar "de staat" niet met "zotte ideeën van bepaalde politici, waarvan Europa zegt dat hun ideeën zot waren en dus niet uitvoerbaar"...
U weet even goed als ik dat de politici, toen Arco in de problemen kwam, gewoon hun kiezers wou paaien met loze beloften, zoals ze er zoveel doen vlak voor verkiezingstijd... Om verkiezingsbeloftes voor waar aan te nemen, is nogal naïef. Net zoals aannemen dat wanneer je belegt in aandelen, dit zonder risico zou zijn. Naïviteit is niet strafbaar, maar ik vind ook niet dat anderen moeten opdraaien voor de naïviteit / goedgelovigheid van bepaalde mensen...
Als jij een wet verkiezingsbeloften noemt ...
Akkoord, de wet van begin 2009 gaf enkel mogelijkheid tot garantie, maar als dat door iedereen verkondigd wordt dat er garantie is ...
Waar zaten al die mensen vo'o'r november 2011 om dat duidelijk te maken?

Karanog

#55 , 19 jan 2016 09:41

Die garantie had nooit mogen worden beloofd, dat was m.i. gewoon mistspuierij van een aantal politici die hun zuil uit de wind trachtten te zetten. Nu wijzen alle gedupeerden naar de opgezette (en instortende) garantieregeling; was die er niet geweest dan zouden het 'spaarboek' argument en misleidende publiciteit op het voorplan gestaan hebben.
Als je hier cd&v bedoelt, waar waren dan de andere partijen om duidelijkheid te scheppen?
Ze zwegen, tot november 2011...
Het punt is echter dat het ging om aandelen, over niets anders. Het woord 'aandeel' of 'deelbewijs' stond ook duidelijk op de overzichten. Gedupeerden die -begrijpelijk- razend zijn zouden dan ook moeten trachten het geld te halen bij degenen die hen zogegezegd bedrogen hadden met misleidende reclame of bij hun rechtsopvolgers. Alleen, als ik het woord 'aandeel' hoor dan denk ik nooit aan 'risicovrij' en m.i. speelt ook wel individuele verantwoordelijkheid van de beleggers. Ik kan me wel een aantal IPO's voor de geest halen waar de introductieprijs gepimpt werd tot een belachelijke hoogte, ondersteund door gerenommeerde auditbureaus, om daarna als een soufflé in te zakken en nooit meer het introductieniveau te halen (Nyrstar comes to mind), wie daarin trapt is zelf althans gedeeltelijk verantwoordelijk.
Voor november 2011 was er toch een verschil tussen een 'aandeel' en een 'cooperatief aandeel'; het is pas sinds dan dat men dat op 1 hoop beginnen gooien is;
Waarom zou anders iemand in godsnaam een cooperatief aandeel kopen als er veel meer nadelen zijn dan aan een 'gewoon aandeel'?

Gebruiker21

#56 , 19 jan 2016 09:47

Als jij een wet verkiezingsbeloften noemt ...
Een wet die door Europa teruggefloten wordt, is geen wet meer...

Karanog

#57 , 19 jan 2016 09:51

Teruggefloten NA november 2011 ...

Gebruiker21

#58 , 19 jan 2016 09:51

Een coöperatief aandeel heeft niet "meer" nadelen, het is gewoon even risicovol dan een gewoon aandeel. Aandeel = risico = meer KANS op hogere opbrengst. Jammer genoeg werd het stukje "= risico" genegeerd door zowel de "spaarders" als diegenen die de spaarders hebben "ingelicht". Schuld ligt dan ook daar. Ik denk niet dat de staat de spaarders ooit gezegd heeft: "Teken in op ARCO, dit is zonder risico en je doet er een goeie zaak mee!" ACW heeft dit wel gedaan, en ACW behoort tot de katholieke zuil, en bestaat ook een politieke partij die tot die zuil behoort, maar daar stopt het ook...

Gebruiker21

#59 , 19 jan 2016 09:52

Teruggefloten NA november 2011 ...
En uw punt is? We zijn nu 2016, wet is dus nog steeds teruggefloten...

Karanog

#60 , 19 jan 2016 10:01

Een coöperatief aandeel heeft niet "meer" nadelen
Nee?
- dividend beperkt tot max 6%
- je kan enkel verkopen tijdens het 1e half jaar
- je kan enkel verkopen aan de aankoopprijs
Laatst gewijzigd door Karanog op 19 jan 2016 10:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”