Procedure rijden onder invloed vanaf opmaak PV

Floraatje
Topic Starter
Berichten: 5

Procedure rijden onder invloed vanaf opmaak PV

#1 , 09 jan 2016 10:07

Ik ben gisteren nadat ik van een parking reed licht tegen een andere wagen gebotst. Er was amper iets te zien maar uiteraard de papieren ingevuld in helaas werd ook de politie erbij gehaald ik bleek 1.6 promille te blazen en moest dus meteen mijn rijbewijs afgeven voor 15 dagen.
Er werd een PV opgesteld.
Nu vroeg ik me af wat er nu volgt?
Binnen de twee weken wordt dit proces verhaal opgestuurd. Enkel dat of volgt er ook meteen een boete of oproep tot de politierechtbank?
Hoe wordt de schade geregeld met de andere wagen? Ik wil ook vooral de briefwisseling wat in het oog houden daar de verzekering van de auto nog op adres staat van mijn ouders (de verzekering staat wel op mijn naam, dat is allemaal in orde ik ben gewoon net verhuisd!)
Maw hoeveel brieven kan ik zoal verwachten. En wat staat er concreet in?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 09 jan 2016 11:13

Maw hoeveel brieven kan ik zoal verwachten. En wat staat er concreet in?
Er is geen wettelijke bepaling over het aantal brieven dat je kan verwachten, en ook niet wat er zoal kan instaan.:

Floraatje
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 09 jan 2016 11:25

Maar wat is standaard? Er moet toch iets gecommuniceerd worden. Wordt het proces verbaal opgestuurd? De oproep tot dagvaardiging?
En sturen ze dit op naar mijn domicilie of het adres van het voertuig?

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 09 jan 2016 22:57

Naar het adres van de titularis van de nummerplaat of naar het adres van de bestuurder.
Mocht dat al geregeld zijn is er geen probleem.
Het adres van uw verzekering is iets tussen u en de verzekering laat dat maandag aanpassen.
1,6 promille geblazen??? lijkt me raar.
Of is dit 1,6 mg/l uitgeademde alveolaire lucht ... maar dan was u vermoedelijk ook (stom) dronken en hoorde u in een ziekenhuis met de nodige zorg voor een alcoholvergiftiging.
Is zo veel dat u zeker boven de 3,5 zat en dus zeker directe politionele gevolgen zou hebben

Of is er een bloedproef gedaan dor een dokter ...maar daarvan kan u onmogelijk de resultaten al hebben.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 10 jan 2016 14:52

Nu vroeg ik me af wat er nu volgt?
Dagvaarding voor de politierechtbank.
Kan nog wel even duren. Maanden, tot een jaar zelfs.
Als eens gehoord dat het Belgische gerecht traag werkt :?:
Hoe wordt de schade geregeld met de andere wagen?
Via uw verzekering

Ik wil ook vooral de briefwisseling wat in het oog houden daar de verzekering van de auto nog op adres staat van mijn ouders (de verzekering staat wel op mijn naam, dat is allemaal in orde ik ben gewoon net verhuisd!)
Adres laten aanpassen ...

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 10 jan 2016 14:54

Wordt het proces verbaal opgestuurd?
Naar uw officieel adres
De oproep tot dagvaardiging?
Wordt afgeleverd door de deurwaarder.

Alles op uw officieel adres ... normaal
Wil wel eens mislopen bij adresverandering.

Floraatje
Topic Starter
Berichten: 5

#7 , 10 jan 2016 21:39

Ok dank je voor deze antwoorden alvast. Op het toestel dat ze me lieten zien stond 1,62 ik weet niet of dat promille was of dat ander maar ik voelde me alleszins niet (stom)dronken anders was ik de wagen niet ingestapt. Ik had 6 glazen op tijdens een periode van een zestal uur. Zeker teveel, maar zoveel..
Nog één vraagje: kan ik dat adres bij de verzekering laten aanpassen alleen? Ik zou denken dat de oorspronkelijke eigenaar (mijn moeder dus) daar ook moet bijzijn.

Ik ben alleszins al zeker 15 dagen mijn rijbewijs kwijt nu maar ik werk ver weg en een trein is geen optie. Kan ik hen vragen daar rekening mee te houden?

Dank je!

peer
Berichten: 9

#8 , 10 jan 2016 22:57

Wat telt is de meting door het toestel.
Als de rechtbank een rijverbod oplegt, kan u vragen om een rijverbod in het weekend en op feestdagen.
In uw geval is het rijbewijs onmiddellijk ingetrokken door het parket omwille van intoxicatie, ik denk niet dat er dan nog veel te regelen valt.

Franciscus
Berichten: 38583

#9 , 10 jan 2016 23:20

Dan moet u al zorgen dat parket van u een brief heeft met het PV nr op maandag. Brief die later toekomt zal al niet veel zin meer hebben. Tegen de tijd dat de 15 dagen bijna voorbij zijn gaat u dan een brief krijgen dat u het rijbewijs mag gaan ophalen op de griffie.

Politie is daarvoor niet bevoegd.

neen is diegene op wiens naam de verzekering staat.

Als u al een analysestrook hebt gekregen en daar staat 1,65 mg/l op dan was u op zijn minst zeer zwaar geïntoxiceerd.
Als in het afschrift van het PV dat u gaat krijgen staat dat u voor dronken rijden vervolgd wordt - wat dus ook nog zou kunnen is dee straf nog veel zwaarder.

U mag zo wie zo al rekenen op een 'eerder' substantiële straf ... ik denk niet op de minima.

Meer dan 1.6 promille alc. of meer dan 0,65 mg/l AOL en u zou hier 1,65 hebben......
Hier kan u alles nalezen
http://wegcode.be/wetteksten/secties/we ... /460-t4hs5

In het kort...

Rijbewijs: De onmiddellijke intrekking van het rijbewijs gedurende 15 dagen is een feit.
Geldboete: Onmiddellijke inning of een minnelijke schikking is uitgesloten.
Rechtbank? U wordt in elk geval gedagvaard. Er zal altijd een boete van 1200 €-12.000€ worden toegekend en een rijverbod (8 dagen tot 5 jaar).

Bij weigering ademtest, ademanalyse of bloedproef

Rijbewijs: De onmiddellijke intrekking van het rijbewijs gedurende 15 dagen is ook hier een feit.
Geldboete: Minnelijke schikking van 700 € is mogelijk.
Rechtbank? Indien u moet voorkomen zal een boete van 1200 €-12.000€ en een rijverbod worden toegekend.

Uiteraard komt daar het ongeval nog bij.

Floraatje
Topic Starter
Berichten: 5

#10 , 11 jan 2016 02:40

Ik heb geen analysestrook gekregen. Ik heb eigenlijk niks gekregen.
Wanneer wordt het afschrift van de PV verstuurd? En ook hier weer:is dat naar mijn officiële adres?

Het 'ongeval' zal niet veel kosten want er was enkel 1 krasje van 3 cm op de andere wagen. De politie heeft er toto's van. Sowieso reken ik op een zware straf, maar die verdien ik ook en laat ik over me heen komen. Ik wil vooral mijn moeder niet te veel alarmeren door dit onder ogen te moeten krijgen.
Ze mag ook gerust weten dat ik tegen iemand geschampt ben met minieme schade maar liefdt niet de omstandigheden.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#11 , 11 jan 2016 07:03

Een krasje van 3 centimeter kan aanleiding geven tot het herspuiten van een groot deel van de wagen. De kosten kunnen veel hoger oplopen dan je mss denkt.

Los daarvan is het mss beter dat iemand op de hoogte is dat u met dergelijk alcoholniveau er nog aan denkt om in een auto te stappen.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”