Overnemen kinderdagverblijf

lunoky
Topic Starter
Berichten: 6

Overnemen kinderdagverblijf

#1 , 07 jan 2016 14:07

Ik heb de kans om een kinderdagverblijf over te nemen, de persoon vraagt een bedrag van 20.000€, de persoon is nog niet gestart (nog geen personeel, kindjes) ze heeft enkel het gebouw ingericht. Deze inrichting is naar ons gedacht geen 20.000€ waard. Het is een huurhuis en moeten dan ook nog huren bovenop die 20.000€. Wij zouden dan ook nog een huurwaarborg moeten betalen, ...
Wat moet ik doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Milo72
Berichten: 1016

#2 , 07 jan 2016 16:34

is er iets anders van (commerciële) waarde ? is er bvb al naambekendheid, vergunningen, kandidaat-klanten, .. ?

Wat je moet doen is simpel: als de prijs je te hoog lijkt: onderhandelen en/of niet overnemen.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Franciscus
Berichten: 38599

#3 , 07 jan 2016 16:45

Boekhouding inzien ... dus daar moeten de facturen van de inrichting al inzitten.
Normaliter moet daar ook het (handelshuur)contract deel van uitmaken ...
De waarborg dient u wel over te nemen of moet in het overnamebedrag inbegrepen zijn.
Voldoet de zaak aan alle ( veiligheids)voorschriften.... navragen bij de gemeente?
Is er al een ondernemingsnummer?

Reclame

lunoky
Topic Starter
Berichten: 6

#4 , 07 jan 2016 16:57

vergunningen moet ik terug indienen, er waren nog geen inschrijvingen. Ze wil geen facturen geven. Veiligheidsvoorschriften zijn in orde. Ondernemingsnummer moet ik zelf nemen.

Franciscus
Berichten: 38599

#5 , 07 jan 2016 17:13

Wat staat er zoal en zelf eens naar de prijzen gaan zien opvragen bij een aantal firma's.
Gaat is over inboedel en eventuele schilderwerken of zijn er X kleine WC's aangebouwd.
Anders gezien ze er mee stoppen / niet starten zullen ze blij mogen zijn dat iemand hun huurcontract overneemt.
Daar gaan zo wie zo bedingen instaan bij verbreking pakweg 3 of zelfs 6 maanden huur als schadevergoeding.
Bij gemeente eens nag$vragen of dat wel klopt qua veiligheid ook bij kind en gezin en brandweer.

Geen verdere gegevens ... zelf opstarten ergens anders of afspraak maken met de verhuurder.
Huurcontract eventueel eens gaan opvragen bij registratie.

lunoky
Topic Starter
Berichten: 6

#6 , 07 jan 2016 17:39

Ik heb het kwa inrichting al eens berekend en ik kom iets op een goei 8000€
Ok, bedankt voor de verdere info

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 07 jan 2016 19:07

Richt zelf iets in het zal je goedkoper uitvallen en 100% aftrekbaar zijn als investering.

Ga eens bij een boekhouder langs !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Sirkii
Berichten: 5410

#8 , 07 jan 2016 20:42

Waarom zou je een kinderdagverblijf overnemen? Er is een structureel tekort aan kinderopvang dus start zelf iets van nul. Kinderen vinden zal geen probleem zijn (tenzij je natuurlijk in the middle of nowhere woont). Doe desnoods een laag te nemen of te laten tegenbod.

lunoky
Topic Starter
Berichten: 6

#9 , 08 jan 2016 07:40

Wil ik wel, Maar vind maar eens even gepaste owning daarvoor ... Niet simpel

Fortuin
Berichten: 1013

#10 , 08 jan 2016 10:27

Iedereen mag doen met zijn geld wat hij/zij wilt, maar allez, je ziet toch dat dat een slechte investering is? Je zou dus een premium van €12.000 betalen voor een ingericht huurpand. Dan kan je evengoed naar een immo gaan en vragen of ze geen geschikt pand voor je willen zoeken, voor €1500-2000 zullen die dat zeker doen.

Je zegt dat de waarde van de goederen €8.000 is. Als je schatting klopt, is m.i. de waarde voor het geheel _maximum_ €8.500-€9.000. Opgedeeld: €8.000 voor de goederen, en €500-1.000 voor het vinden + de inrichting van een geschikt pand. Moest er effectief een bestaande activiteit zijn (klanten, naam) dan zou €20.000 misschien nog redelijk zijn, maar nu? Neen!

Mijn advies? Neem €18.600 en richt een BVBA op, zodat je aansprakelijkheidsbescherming geniet. Daarmee kan je een jaar je opstart financieren. Desnoods kan je een 'lowball' offer op het geheel doen van €4.000-6.000. De verkoper zit hier in een slechte situatie wanneer hij niet verkoopt (opzeggen huurcontract draagt kosten met zich mee, onnodig meubilair). Het zou me niet verbazen moest hij/zij accepteren.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”