ontslag wijzigen naar ontslag nemen ( niet principe van tegenopzeg)

martinzo
Topic Starter
Berichten: 5

ontslag wijzigen naar ontslag nemen ( niet principe van tegenopzeg)

#1 , 02 jan 2016 15:08

Beste leden,

Vorige week heb in ik mijn ontslag gekregen en moet ik dus op zoek naar ander werk.
Ik zou echter willen dat er op mijn C4 (nieuwe werkgever zal dit op termijn opvragen bij de RVA) vermeldt staat dat ik zelf ontslag genomen en heb en niet dat ik ontslaan werd. Inderdaad verlies ik dan recht op werkloosheidsuitkering en dergelijk.......
Kan ik dit gewoon bij onderling overleg vragen bij mijn huidige werkgever?

Bedankt voor jullie mening.


Groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sperwer87
Berichten: 133

#2 , 02 jan 2016 16:44

Waarom zou je dat willen?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 jan 2016 16:53

Normaal gaat je nieuwe werkgever nooit die C4 te zien krijgen, wat wel kan is dat je toekomstige werkgever je oude opbelt en dit word tegenwoordig veel gedaan, en dan zal de oude misschien wel de waarheid spreken.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

eylis
Berichten: 8837

#4 , 02 jan 2016 17:30

Sommige (niet erg verlichte ...)werkgevers bellen dan misschien wel naar oude werkgevers om info te vragen over ex-werknemers, maar door de band antwoorden HR-medewerkers van bedrijven NIET op dergelijke vragen. Immers: aan de telefoon weet je niet wie je aan de lijn hebt en dit is puur interne keuken. een bedrijf gaat nooit omstandighden en redenen omstandig uitleggen aan de telefoon. Meestal blijft men zeer neutraal en algemeen of zegt men rechtuit dat telefonisch aan derden geen informatie gegeven wordt over interne HRmaterie.

martinzo
Topic Starter
Berichten: 5

#5 , 02 jan 2016 21:29

Indien je op sollicitatiegesprek gaat bij een potentieel nieuwe werkgever is het toch beter om te kunnen zeggen dat je je ontslag gegeven hebt of dat je het zal geven bij je huidige werkgever als je een betere opportuniteit krijgt dan dat je moet zeggen dat je ontslaan werd. De nieuwe werkgever zal in zekere zin toch iets terughoudender zijn veronderstel ik. Vandaar mijn vraag. Kan een nieuwe werkgever dan op geen enkele manier (buiten je vorige werkgever te contacteren natuurlijk) te weten komen of je al dan niet ontslaan werd en om welke reden? Bijvoorbeeld via RVA, VDAB, overheidsinstanties..... Waarom zou je dan ooit zeggen op een sollicitatiegesprek dat je ontslaan werd indien je kansen op aanwerving groter zijn indien je zelf je ontslag gegeven hebt of bereid bent om het te geven bij je huidige werkgever.

Mvg

jefke007
Berichten: 1812

#6 , 02 jan 2016 23:29

Werkgever gaat het risico niet lopen om beschuldigd te kunnen worden van valsheid in geschrifte ?
Werkgever gaat minstens heel voorzichtig worden om zoiets te verklaren, want er kan al een fotokopie van die C4 gemaakt zijn.
Want de ontslagbrief die jij "zou" gestuurd hebben, moeten ze ook kunnen laten zien bij o.a. controle van rva

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 03 jan 2016 08:03

Rva zal geen c4 hebben als jij geen uitkering aanvraagt

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”