#15 , 31 dec 2015 13:06
59. Het contract dat men sluit met een garagehouder aan wie men zijn wagen toevertrouwt om
herstellingen en schilderwerken uit te voeren, is geen quasicontract, noch een contract van
bewaargeving, maar een huur van diensten of aanneming.103 Het vinden van de juiste oorzaak van een
defect of gebrek aan een personenwagen, zoals het stilvallen van de motor bij het starten, is niet altijd
een gemakkelijke opgave. Het is aanvaardbaar dat de garagist eerst overgaat tot een onderzoek van de
voor de hand liggende oorzaak en stapsgewijze verder onderzoekt. In het nemen van die
verschillende stappen, waarbij bijvoorbeeld eerst de batterij wordt vervangen en vervolgens de
stuurdoos, kan een middelen- of inspanningverbintenis worden gezien. Uiteindelijk dient de garagist
wel een resultaat te verzekeren, maar de vervanging van de batterij en de stuurdoos kunnen niet als
een fout van de garagist worden beschouwd.
Hij moet dus verderzoeken op vraag van de klant, maar is niet in fout als hij die zaken vervangt. En blijkbaar had de garagist een schatting van te vervangen onderdelen gedaan (zeker bij de tweede keer), dus heeft hij ook zijn informatieplicht vervuld.
"Wanneer de prestaties die de garagehouder-mecanicien moet uitvoeren slechts de toepassing vereisen van bekende en beproefde technieken, is de verplichting waartoe hij gehouden is een resultaatsverbintenis, namelijk het teruggegeven van een hersteld voertuig en in elk geval in een betere staat dan op het ogenblik van de aankomst ervan in de garage."
De garagehouder heeft prestaties uitgevoerd die de wagen verbeteren, maar heeft het niet opgelost, omdat er geen beproefde techniek bestaat om een lek op te zoeken, enkel pogingen om het op te lossen.