Naakte eigendom + verzekeringen

wim.arbijn
Topic Starter
Berichten: 1

Naakte eigendom + verzekeringen

#1 , 30 dec 2015 13:11

Enkele vragen i.v.m. het invullen van het nalatenschapformulier.


Mijn moeder is recentelijk overleden, mijn vader overleed in 1995 zij waren gehuwd volgens het wettelijk stelsel.
In 2004 schonk zij haar huis aan mijn zuster en mezelf. Zij behield het vruchtgebruik.
Ik kocht mijn zuster uit en betaalde toen ook registratierechten op het huis en kreeg dus de naakte eigendom.

Wat en hoe moet ik in verband hiermee aangeven?

Bij het deel verzekeringen, welke verzekeringen moeten worden opgegeven? Volstaat de brandverzekering? Wat met de autoverzekering?

Voor de inboedel (met als enige specificatie dat alles ouder is dan 20 jaar) heb ik 500 euro opgegeven is dit voldoende?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 30 dec 2015 15:25

Het huis wordt nu, zonder kosten , volle eigendom van uzelf. U moet dit wel vermelden op het aangifte formulier : uitdoving van vruchtgebruik. Zeggen dat het vruchtgebruik van die woning op u wordt overgedragen.
Men moet enkel de verzekering van de inboedel vermelden voor de verzekerde waarde.
Als waarde daarvan 500 € noteren = het kan, minder mag ook. Een beetje afhankelijk van wat er in zit, vb. nieuwe TV?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”