Ontslag nemen met zelfstandig bijberoep

partoon
Topic Starter
Berichten: 3

Ontslag nemen met zelfstandig bijberoep

#1 , 28 dec 2015 11:55

Beste,

Ik heb bij mijn huidige werkgever mijn ontslag ingediend om vanaf 1 februari als freelancer aan het werk te gaan.
Ik had er echter niet bij stilgestaan dat ik sociale bijdragen voor januari zou moeten betalen en vandaar dat ik vanaf 1 april zelfstandig in hoofdberoep wil worden. Ik moet dus februari en maart zien te overbruggen.
Bij de sociale verzekeringsinstelling wisten ze mij te zeggen dat als ik werkloos wordt zonder uitkering dat mijn bijberoep automatisch wordt omgeschakeld naar hoofdberoep.
Wat ik dus wil is het statuut van werkzoekende (zonder uitkering) met mijn zelfstandig bijberoep in februari en maart.

Dit zou een piece of cake moeten zijn, maar in een apenland zoals België is dat weer een heel gedoe...
Heeft iemand advies voor mij?
Bij de vdab zeggen ze dat dat geen probleem zou zijn, bij de sociale verzekeringsinstelling zeggen ze dat dit niet kan...

Alvast bedankt voor uw tijd!

P

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 28 dec 2015 12:06

waarom zou dat een piece of cake moeten zijn? De regels rond zelfstandige in hoofdberoep/bijberoep zijn duidelijk: zonder opbouw van enige sociale rechten (en dat is het geval als u geen ander inkomen heeft), moet u zelfstandige in hoofdberoep zijn.

LeenW
Berichten: 12828

#3 , 28 dec 2015 12:08

Nee, dat gaat niet. Uw bijberoep wordt een hoofdberoep als u niets anders hebt.

Reclame

partoon
Topic Starter
Berichten: 3

#4 , 28 dec 2015 12:17

Okay en wat als ik geen bijberoep had en ik neem mijn ontslag?
Dan kan ik evengoed mijn bijberoep stopzetten in februari en maart?

Ik ga waarschijnlijk wel werk hebben in februari en maart (via een SBK - interim) maar dat zal niet nauw aansluiten.

Alvast bedankt JPV en LeenW voor jullie snelle antwoorden.

P

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 28 dec 2015 12:21

Wat maakt die één maand nu uit voor je bijdragen, daar de bijdragen toch einde jaar herberekend word.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 28 dec 2015 13:28

Okay en wat als ik geen bijberoep had en ik neem mijn ontslag?
Dan kan ik evengoed mijn bijberoep stopzetten in februari en maart?
als je geen bijberoep hebt, is er toch geen probleem?
Ik ga waarschijnlijk wel werk hebben in februari en maart (via een SBK - interim) maar dat zal niet nauw aansluiten.
als je gemiddeld 19uur per week werkt over dat kwartaal heen is er geen probleem.

Maar zoals hierboven gezegd: die zaken worden op jaarbasis gerekend. En als je toch zelfstandige in hoofdberoep wordt, is dat nog altijd beter (gezien je rechten opbouwt) dan als zelfstandige in bijberoep (waar die bijdragen niks opleveren).

partoon
Topic Starter
Berichten: 3

#7 , 28 dec 2015 14:17

Bedankt voor de info!

Jullie zouden eigenlijk aanraden om de pil te slikken en helemaal zelfstandig te worden vanaf februari?
Ik zag er een beetje tegenop om die extra sociale bijdragen te betalen, maar als dat inderdaad verrekend wordt maakt het misschien niet veel uit...
Maar is toch makkelijk een 750 euro extra die ik kan ophoesten voor januari. (als ik reken op een inkomen van voor aftrek van 40.000/50.000 per jaar)

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 28 dec 2015 14:34

als je rekent op een inkomen van 40000 euro, zou ik geen zorgen maken over 750 euro die je nu extra moet betalen... je rekening op het einde van het jaar zal wel nog een stuk hoger zijn.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”