Notaris kosten na berekenen nalatenschap

Christophevh
Topic Starter
Berichten: 8

Notaris kosten na berekenen nalatenschap

#1 , 25 dec 2015 10:36

Beste,

Dank zij onder ander met hulp van het forum hier heb ik zelf de documenten van de nalatenschap ingevuld en opgestuurd.
Ik heb de gezamenlijke aanvraag ingediend voor alle erfgenamen.
Alles is goed verlopen zo blijkt want vorige week heb ik dan uiteindelijk de overschrijvingen gekregen om de successierechten te betalen. Nu niet dat ik daarop zat te wachten want ze willen wel een hele hap...
We zijn met drie kinderen en één van mijn ouders was reeds eerder overleden.

Nu komt mijn vraag; eigenlijk uit nieuwsgierigheid:
Zoals hierboven aangegeven heb ik dus alles zelf gedaan zonder tussenkomst van een Notaris.
Mochten we alles gedaan hebben met een Notaris dan neemt hij ook nog eens een serieuze hap uit de nalatenschap (erelonen).
Worden de Notariskosten dan berekend in één keer voor de gezamenlijke nalatenschap of moeten wij als kinderen alle drie apart Notariskosten betalen?
Ik bedoel eigenlijk komen er erelonen bij op elk deel van ons of worden de erelonen van de Notaris berekend op het totale vermogen van mijn ouder?

Met dank en vriendelijke groeten,
Christophe

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jefke007
Berichten: 1812

#2 , 25 dec 2015 13:42

Soms vraagt de notaris op voorhand hoe hij /zij zijn ereloon moet verdelen. In princiepe is het over alle erfgenamen.
De notaris durft wel eens voorstellen om de factuur bv. naar de overlevende ouder te mogen sturen en dat die dan alle kosten op zich neemt.
Ereloon is niet mis : je zit dikwijls al makkelijk aan 1500 -2500 euro en meer


Het maakt in princiepe niet uit wie het betaalt, maar men heeft het recht om de factuur over iedere erfegenaam te laten verdelen

Sperwer87
Berichten: 133

#3 , 25 dec 2015 20:45

Het is afhankelijk hoe groot het bedrag is. De notaris wordt betaald in percentage.

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”