gratis kwartier parkeren

ray
Topic Starter
Berichten: 57

Re: gratis kwartier parkeren

#16 , 10 sep 2011 12:31

Ik ga niet betwisten of een kwartierschijf al dan niet rechtsgeldig is, want ze is dat wel. Maar ik betwist wel dat ik volgens de geest van de wet een overtreding heb begaan. Indien ik pakweg 1 minuut te lang zou hebben geparkeerd, geen briefje hebben genomen of geen enkele schijf hebben gelegd, kan ik het goed begrijpen dat ik in overtreding was. Daar is geen twijfel over mogelijk. Maar in mijn specifiek geval, is het duidelijk dat ik geen overtreding heb begaan, mijn schijf stond op 16u en het was 16u05 toen ik die persoon aansprak en ik heb een schijf gelegd om mijn kwartier kenbaar te maken. Enkel helaas de verkeerde. Dan vind ik dat zij als parkeerbedrijf dit eens door de vingers moeten kunnen zien.

Als ik dan zie in een topic hierboven van Mol, dat zij wel zijn retributie annuleren omdat het op de website verkeerd stond... Of daarnet een fragment uit Volt gezien op deredactie.be, daar gingen ze eens een dag op stap met parkeerwachters in dendermonde: in een blauwe zone heeft iemand haar parkeerschijf niet geplaatst en de parkeerwachter van dienst zei gewoon dat hij het voor 1 keer door de vingers zou zien. Dan vraag ik mij af: waarom wordt die vrouw niet beboet voor een regelrechte overtreding en ik dan wel voor zo'n futiliteit? Of mensen die gewoon worden vrijgesproken omdat de parkeerautomaar te ver was geplaatst en zij moedwillig geen ticket hebben betaald, terwijl ik hier ter goeder trouw heb gehandeld? Daar word ik echt bitter van. Dan zit je nog met die situaties dat in aalst die schijf wordt gehanteerd maar in bijna alle andere steden een ticket via de automaat...

En ik heb mijn dagvaarding voor de vrederechter al ontvangen, dus ik zit sowieso met 80 euro kosten als ik verstek geef. Maar als ik verschijn en ik word veroordeeld, komen daar de gerechtskosten nog eens bij. Nu het zo ver is gekomen, ga ik mij sowieso verdedigen, maar de vraag ik alleen: alleen of zonder advocaat? Een vriend van mij is advocaat en hij zei dan dat ik zelfs best mijn argumenten al direct doorstuur naar de advocaten van het parkeerbedrijf. Anders zou het kunnen dat de vrederechter zijn beslissing in beraad houdt en dat ik een andere keer moet terugkeren met nog hogere kosten als ik dan pas word veroordeeld...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#17 , 10 sep 2011 12:46

Nog om over na te denken:

"Zo ook is geen [rechtsplegingsvergoeding] verschuldigd indien de verweerder of de gedaagde in hoger beroep vóór de inschrijving van de zaak op de rol, de eis inwilligt en zijn verbintenissen kwijt in hoofdsom, interesten en kosten.
Ingeval de verweerder, of de gedaagde in hoger beroep, na de inschrijving op de rol, de eis inwilligt en zijn verbintenissen kwijt in hoofdsom, interesten en kosten, is het bedrag van de vergoeding gelijk aan één kwart van de basisvergoeding"

De kosten (rechtsplegingsvergoeding) kunnen dus hoger zijn als de vrederechter vonnis zal moeten vellen.

Het basisbedrag van de rechtsplegingsvergoeding voor een vordering tot 250,00 euro is 165,00 euro.

Lightning

#18 , 10 sep 2011 12:48

Ik ga niet betwisten of een kwartierschijf al dan niet rechtsgeldig is, want ze is dat wel. Maar ik betwist wel dat ik volgens de geest van de wet een overtreding heb begaan.
Die kwartierschijf is rechtsgeldig. De "geest" van de wet is dat jammer genoeg voor u niet.
Maar in mijn specifiek geval, is het duidelijk dat ik geen overtreding heb begaan, mijn schijf stond op 16u en het was 16u05 toen ik die persoon aansprak en ik heb een schijf gelegd om mijn kwartier kenbaar te maken. Enkel helaas de verkeerde.
De verkeerde, dat is wat maakt dat u WEL een overtreding hebt begaan.

Reclame

Oude Belg
Berichten: 3192

#19 , 10 sep 2011 18:21

Maar in mijn specifiek geval, is het duidelijk dat ik geen overtreding heb begaan, mijn schijf stond op 16u en het was 16u05 toen ik die persoon aansprak en ik heb een schijf gelegd om mijn kwartier kenbaar te maken. Enkel helaas de verkeerde.
Als uw schijf op 16 uur stond betekent dat alleen dat uw parkeersessie begon tussen 15u30 en 16uur. Zo werken die dingen nu eenmaal.... U hebt "uw kwartier" dus niet echt kenbaar gemaakt.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

nikDV
Berichten: 1

#20 , 21 dec 2015 15:19

Beste, hoe is dit afgelopen,

ik ben deze week net het omgekeerde tegengekomen.
Ik heb de schijf "gratis kwartier" gebruikt als gewone parkeerschijf (aan het klein parkske in Aalst)

Op de schijf staat "enkel geldig op het grondgebied van Aalst",
maar dus niet dat deze niet geldig is in de zone van "parkeren met parkeerschijf"

ik heb er trouwens ook maar even gestaan (al doet dat er niet toe),
ik had dus een schijf zichtbaar gelegd, alleen was het dus niet de correcte schijf.
ook ik heb volgens de geest van de wet juist gehandeld, maar krijg ook wel die boete.
Ik betaal boetes altijd, behalve wanneer ik vind dat deze onterecht is.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#21 , 23 dec 2015 21:57

Je wil niet weten aan welke regels een parkeerschijf voor de blauwe zone (reglementering) moet voldoen. ;-)

Als je wat anders legt dan de officiële parkeerschijf, geldt dat dus niet .

Franciscus
Berichten: 38587

#22 , 23 dec 2015 22:37

Gezien de datum van de eerste vraag is die zaak al lang verjaard.

lohabra
Berichten: 1015

#23 , 24 dec 2015 11:09

In ieder geval .... een rechtsgeldige kwartierschijf ????

Lightning mag mij altijd eens weten te vertellen in wélke wettekst uit de wegcode dàt dan wel voorzien zou zijn. En neen, voorzien in 1 of ander plaatselijk politiereglement, volstaat geenszins om rechtsgeldig te zijn. Enkel de officiële parkeerschijf, die dan nog eens voldoet aan tig reglementeringen, is geldig.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Oude Belg
Berichten: 3192

#24 , 25 dec 2015 15:15

Voorbeeld : Mortsel :
‘TARIEF 4 – Mortsels gratis kwartier’
Mits gebruik van deze speciaal hiertoe voorziene parkeerschijf kan in de volledige betalende zone (zone A, B, C, D, E en F)
gedurende maximum 15 minuten gratis geparkeerd worden.
Parkeerschijf ‘Mortsels gratis kwartier’: 1 euro/parkeerschijf, aan te kopen in de parkeerwinkel.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#25 , 25 dec 2015 23:49

Gezien de datum van de eerste vraag is die zaak al lang verjaard.
Nee hoor ...

Oude Belg
Berichten: 3192

#26 , 26 dec 2015 15:56

De onduidelijkheid blijft bestaan. Bovenstaand voorbeeld (Mortsel) komt uit een verslag van de gemeenteraad. Reglement geldig tot 2019.....
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”