Vrijstelling van prestatie

Zowizoo
Topic Starter
Berichten: 1

Vrijstelling van prestatie

#1 , 20 dec 2015 22:09

Vorige week heb ik ontslag genomen. Kort daarna kwam HR met een voorstel: vrijstelling van prestatie. Ze wilden dat ik het document meteen onderteken, dat heb ik niet gedaan aangezien ik niet wist wat de gevolgen waren (werkloosheidsuitkering, terugbetaling abonnement openbaar vervoer etc).
Ik moest van HR toch al mijn spullen meenemen, computer afsluiten en meteen het kantoor verlaten.
Op maandag moest ik terugkomen, ik heb echter geen toegang meer tot het kantoor. Ze waren van plan om mij ergens in t gebouw de hele opzegtermijn te laten zitten zonder dat ik verder kan presteren.
Wat kan ik doen, dit kan toch niet? Ik was niet mee akkoord met het vrijstellen van prestatie maar feitelijk gebeurt het toch? Bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
berenod
Berichten: 942

#2 , 21 dec 2015 06:33

Bij vrijstelling van prestatie moet u NIET meer naar kantoor komen. U mag gewoon thuisblijven.
Men betaalt gewoon uw loon, inclusief extra legale voordelen door. Men mag wel indien u bijvoorbeeld een firmawagen hebt voorstellen deze af te geven en te vervangen door een financiële premie.

De grote verschillen met een ontslagvergoeding zijn volgende:
- U blijft in dienst, dus u kan niet ergens anders gaan werken. Gaat u toch ergens anders werken dan is het mogelijk dat uw werkgever de rest van uw opzegperiode niet meer moet betalen, zeker als u elders een gelijkwaardige functie gaat uitoefenen.
- U wordt maandelijks betaald, in plaats van het volledige opzegbedrag in 1 keer te ontvangen.
- Soms probeert men een clausule in de overeenkomst te zetten dat de werkgever u terug kan oproepen in dringende gevallen, zoals plots veel werk. Dit moet (en mag) je zeker weigeren!

Deze oplossing is eigenlijk wel beter dan gewoon uw opzeg uitwerken, u blijft uw loon trekken en hebt alle tijd om naar een nieuwe job te zoeken.

Het is een iets minder goede oplossing dan het ontvangen van een opzegvergoeding, aangezien bij deze laatste u een som geld in een keer ontvangt, die men niet kan terugvorderen, en dan ben je onmiddellijk van te doen wat je wil. Heb je onmiddellijk ergens anders werk, dan heb je eigenlijk dubbel loon!

Gewoon zien dat men in de overeenkomst geen extra eisen zet zoals oproepbaar zijn, vrijgesteld van prestaties is exact dat, u moet niet meer komen werken!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 21 dec 2015 07:12

Vorige week heb ik ontslag genomen. Kort daarna kwam HR met een voorstel: vrijstelling van prestatie. Ze wilden dat ik het document meteen onderteken, dat heb ik niet gedaan aangezien ik niet wist wat de gevolgen waren (werkloosheidsuitkering, terugbetaling abonnement openbaar vervoer etc).
Ik moest van HR toch al mijn spullen meenemen, computer afsluiten en meteen het kantoor verlaten.
Op maandag moest ik terugkomen, ik heb echter geen toegang meer tot het kantoor. Ze waren van plan om mij ergens in t gebouw de hele opzegtermijn te laten zitten zonder dat ik verder kan presteren.
Wat kan ik doen, dit kan toch niet? Ik was niet mee akkoord met het vrijstellen van prestatie maar feitelijk gebeurt het toch? Bedankt
werkgever kan je vrijstelling van prestaties voorstellen (zie andere reactie). Je hoeft dat echter niet te aanvaarden en kan eisen dat je je werk verder mag doen. Indien werkgever je afzondert en in de praktijk geen werk (zoals in je arbeidsovereenkomst staat) geeft, verbreekt hij de arbeidsovereenkomst en ben je onmiddellijk vrij (werkgever moet dan de resterende opzeg als verbrekingsvergoeding betalen + kan nog een extra sanctie krijgen). Hiervoor raadpleeg je best wel een advocaat of een vakbond.

Reclame

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 dec 2015 14:27

Vorige week heb ik ontslag genomen. dat heb ik niet gedaan aangezien ik niet wist wat de gevolgen waren (werkloosheidsuitkering, ).
raar dat u met die werkloosheidsuitkering inzit als mogelijk gevolg, zie art 44 werkloosheidsbesluit 25/11/1991
om recht te hebben op werkloosheidsuitkering → onvrijwillig werkloos worden

u kon het document in ontvangst nemen; onder voorbehoud van alle recht en zonder enige nadelige erkenning
zo had u minstens een begin van bewijs

3/7/1978 Art. 20. De werkgever is verplicht :
1° de werknemer te doen arbeiden op de wijze, tijd en plaats zoals is overeengekomen
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”