Ontslag dwingende redenen, niet geldig.

PaulB
Topic Starter
Berichten: 49

Ontslag dwingende redenen, niet geldig.

#1 , 18 dec 2015 17:27

In november heb ik een opdracht aanvaard in het onderwijs tot eind dit jaar schooljaar (31juli). Vandaag werd ik na de lessen bij de directeur geroepen die mij doodleuk meldde dat er door verschuivingen van leerlingen en het feit dat ik als kok volgens hem te weinig beroepservaring heb om les bakkerij te geven ik word ontslagen.
Na een gesprek dat ze mij absoluut niet ontslaan om mijn persoonlijkheid of andere. Heb mijn werk altijd met plezier gedaan, nooit te laat, nooit ziek, alle opdrachten aanvaard en uitgevoerd, bood de directeur mij een papier aan ter ondertekening: een ontslagbrief van mijn kant, zonder opzeg.

Toen is er een discussie ontstaan omdat ik deze niet wou tekenen omdat ik eigenlijk helemaal geen ontslag wou, en ik met deze gegevens geen aanspraak kan maken op werkloosheidsuitkering, heb ik ook geweigerd deze te ondertekenen.
Toen ik ook weigerde een papier te ondertekenen waarop stond vermeld dat we het contract met wederzijdse toestemming te ondertekenen heeft hij er eentje opgemaakt met de titel "verbreking van de arbeidsovereenkomst wegens dwingende redenen", met als reden: onvoldoende praktijkkennis voor de invulling van de lesopdracht bakkerij, gedateerd op 3 januari.

Nu hoef ik niet meer terug te gaan na de kerstvakantie, geen opzeg, geen verbrekingsvergoeding (was nochtans een contract tot 31/06/2016), kan dit zomaar, en wat kan ik doen om dit aan te vechten? Er voor vechten om er alsnog te kunnen blijven lijkt mij gezien de omstandigheden ook uitgesloten, maar wat zijn mijn rechten nu?

Alvast bedankt voor de toelichting(en)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 18 dec 2015 23:45

Het lijkt mij sterk dat dit een reden is voor een dwingend ontslag, dit zou ik toch eens uitzoeken.

In ieder geval zijn de algemene regels als volgt gesteld:
Contract bepaalde duur kun je niet opzeggen, tenzij het in de eerste helft van de duurtijd wordt opgezegd (met een maximum van 6 maanden) en dit enkel in de eerste periode voor dezelfde werkgever.
Dus stel nu dat je vorig jaar ook al dit werk zou gedaan hebben, en dat dit nu een nieuwe opdracht was (andere taak, maakt niet uit, enkel zelfde werkgever is van belang) is dit niet opzegbaar.

Ik tel 7-8 maanden van tewerkstelling.
De helft is hier 3,5/4 maanden, minder dan de begrenzing van 6.
Vanaf het begin te tellen: dus tot februari/maart.

Contract opzeggen is dus in de juiste periode gebeurd.

Je hebt geen anciënniteit bij die werkgever, wat een opzeg van 2 weken inhoudt.

Maar zoals ik zei: zoek eerst uit of dit wel een dwingend ontslag is, want in dat geval vervallen deze rechten.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 19 dec 2015 06:45

enkele zaken die geweten moeten zijn:
- gaan het over een job in het privé-onderwijs (zuivere privé) of wordt je loon betaald door de overheid (ministerie onderwijs)?
- wanneer was de exacte begindatum?
- staat er dWingende reden of dRingende reden?
- welke ervaring heb je qua lesgeven OF qua bakkerij?
- heb je een arbeidsovereenkomst of een aanstellingsovereenkomst getekend bij begin van je job?
- heb je toevallig een van de documenten meegekregen die je moest tekenen of niet? stond daar zijn handtekening al op?

Reclame

jefke007
Berichten: 1812

#4 , 19 dec 2015 09:47

"Toen ik ook weigerde een papier te ondertekenen waarop stond vermeld dat we het contract met wederzijdse toestemming te ondertekenen heeft hij er eentje opgemaakt met de titel "verbreking van de arbeidsovereenkomst wegens dwingende redenen", met als reden: onvoldoende praktijkkennis voor de invulling van de lesopdracht bakkerij, gedateerd op 3 januari."

-Antidatering is op zichzelf al valsheid in geschrifte

Het meest veilige zal zowiezo zijn niks tekenen, en laat hij het boeltje maar aangetekend opsturen. Dan kunnen ze je al zeker niet verwijten ( rva ) dat je daarmee akkoord was

PaulB
Topic Starter
Berichten: 49

#5 , 19 dec 2015 11:33

Hallo, dank voor jullie reacties,

@JPV:

- gaat over het privé onderwijs, mijn loon wordt uitbetaald door "OV Hulpkas"
- Ik ben op sollicitatiegesprek geweest op 1 november, ben effectief gestart op 9 november. Mijn eerste loon bleek echter veel te hoog te zijn, wanneer
dit gemeld werd wisten ze me doodleuk te vertellen dat ik ben ingeschreven vanaf 18 oktober, de uren die ik teveel werd betaald heb ik moeten
inhalen met overwerk, deze staan nu effen. Wel heb ik hier melding van gemaakt bij de RVA omdat ik voor de maand oktober een uitkering had
ontvangen van hen...
- Op het blad staat als titel: "Betreft: Verbreking van de arbeidsovereenkomst wegens dwingende redenen." Als reden in de brief: onvoldoende praktijk-
kennis voor invulling van de lesopdracht bakkerij.
- Ik heb reeds vorig jaar lesgegeven in het Buso, als leerkracht grootkeuken, zelf beschik ik over 15 jaar ervaring als chefkok (grootkeuken), en heb ook
reeds enkele jaren ervaring in het opleiden van volwassen richting horeca.
- Bij aanvang heb ik niets moeten tekenen, wel heb ik documenten ontvangen waar start- en einddatum contract staan vermeld, deze zijn ook te zien als
ik inlog op "mijn dossier" bij HVW ( start 18/10/2015 einde 31/06/2016.
- Ik heb enkel bovenvermelde ontslag meegekregen, deze heb ik getekend voor ontvangst, NIET voor akkoord want daar was ook al discussie over.

@Jefke007

Ik heb getekend voor ontvangst, niet voor akkoord, maandag ga ik naar de RVA om mijn situatie uiteen te doen. Ik heb alle communicatie gespaard zodat ik ook kan aantonen dat ik pas de 9de oktober ben gestart. het formulier is effectief gedateerd op 3 januari, ik ben dus officieel ook nog in dienst tot die datum, als troostprijs...

Zou ik hier reeds voldoende feiten in handen hebben om naar een advocaat te stappen? Want de dwingende redenen die werden aangegeven lijken mij niet van die aard om mijn contract zomaar teniet te doen! Toen ik weigerde mijn eigen ontslag te tekenen kreeg ik als antwoord dat dat de enige manier was omdat hij mij niet kon ontslaan omdat ik eigenlijk niets verkeerd heb gedaan, dan is er maar dwingende redenen van gemaakt.
Spijtig genoeg kan ik wel fluiten naar referenties als ik in de aanval ga, maar na jaren gefoefel in de horeca was ik het zo moe dat ik koos voor een stabiele werkomgevening en blijkt het in 't onderwijs net hetzelfde te zijn:(

jefke007
Berichten: 1812

#6 , 19 dec 2015 13:09

Datum ondertekening 03-01-2016 ? Die man is gek zeker ?
Je kan zo de valsheid daarvan aantonen.

PaulB
Topic Starter
Berichten: 49

#7 , 19 dec 2015 13:32

Dus zou het wel degelijk de moeite lonen om dit ontslag aan te vechten, en hier eventueel een verbrekingsvergoeding voor te eisen? Ook rekening houdend met het feit dat het om een contract bepaalde duur gaat die zou gelopen hebben tot 31/06/2016?
Voor deze job heb ik een andere aanbieding geweigerd die nu helaas reeds is ingenomen, had ik het geweten...

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 19 dec 2015 21:39

tenzij je zou gelogen hebben over je ervaring, is het ontslag bij mijn weten niet in overeenstemming met de regels (zie: http://apps.ovsg.be/vademecum/protected ... delijk.htm , bij mijn weten nog altijd geldig).

Volledige regelgeving: http://data-onderwijs.vlaanderen.be/edu ... ocid=12657

Protesteer het ontslag onmiddellijk (waarbij je een relaas van de feiten doet met verwijzing naar de ontvangen documenten (die je nummert en in kopie erbij steekt) en verwijs uitdrukkelijk naar de antidatering.

PaulB
Topic Starter
Berichten: 49

#9 , 20 dec 2015 00:46

Vriendelijk dank voor de verklarende uitleg!
Deze bevestigd enkel mijn vermoeden dat ik bij deze onheus werd behandeld. Ik zou dan ook per direct mijn ontslag willen aanvechten maar weet niet goed hoe ik hieraan moet beginnen.
Maandagmorgen zou ik sowieso naar de RVA gaan om mijn situatie uit te leggen, zeker ook het feit waarom ik in de maand oktober onterecht een uitkering heb ontvangen, alle communicatie heb ik gespaard zodat ik kan aantonen dat ik effectief de 9de november ben gestart ipv de 18de oktober.

Maar hoe moet ik het ontslag precies aanvechten? Moet ik hiervoor gewoon een aangetekend schrijven richten aan de directie of is het beter hier een advocaat onder de arm te nemen om over te gaan tot een gerechtelijke procedure?

Ter verduidelijking, ik heb niet gelogen over mijn beroepservaring! Mijn CV is stabiel en kan gestaafd worden door mijn vorige werkgevers en/of documenten van de kruispuntbank.

PaulB
Topic Starter
Berichten: 49

#10 , 21 dec 2015 10:44

Deze morgen ben ik naar de RVA geweest, daar hebben ze me aangeraden om een advocaat in te schakelen omdat de reden die aangegeven werd zeker niet kan gelden als dwingende reden, ook de antidatering is en duidelijk bewijs van ongeldigheid.
Volgens hen kan ik zonder veel moeite aanspraak maken op een ontslagvergoeding wegens willekeurig ontslag en een verbrekingsvergoeding voor het vroegtijdig van een contract bepaalde duur.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#11 , 21 dec 2015 11:01

Doe dit maar zorg dat u klaar en duidelijk de frauduleuze datering kan bewijzen; laat (een kopie van) het document desnoods registreren of laat het akteren door een gerechtsdeurwaarder.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

k.b.
Berichten: 876

#12 , 21 dec 2015 11:59

Even rustig wachten zou ik zeggen tot na 6 januari ... kwestie dat men niet met de juridische dienst van deze onderwijstak op het idee komt om een betere reden te vermelden of te laten weten ...

succes

k.b.

jefke007
Berichten: 1812

#13 , 21 dec 2015 19:31

zodra het effectief 03-01-2016 is dat antidatering m.i. wel wat moeilijker te bewijzen. Of je zou bv. een aangetekende kopie naar jezelf moeten opsturen EN de omslag NIET opendoen , en zorgen dat de poststempel terechtkomt op het gedeelte waar de omslag kan opengedaan worden.

Of het bv . inderdaad tijdig laten vaststellen door een deurwaarder dat er antidatering is. Werkgever is toch niet erg intelligent dat hij zoiets gedaan heeft.

Of een foto maken van die brief, met de datum van een krant op de achtergrond ( voor 03-01-2016 uiteraard )

jefke007
Berichten: 1812

#14 , 21 dec 2015 21:30

"Of een foto maken van die brief, met de datum van een krant op de achtergrond ( voor 03-01-2016 uiteraard )"
ik kan de tekst niet meer aanpassen, maar met dat laatste kan je dat NIET bewijzen

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#15 , 22 dec 2015 06:19

Dus zou het wel degelijk de moeite lonen om dit ontslag aan te vechten, en hier eventueel een verbrekingsvergoeding voor te eisen? Ook rekening houdend met het feit dat het om een contract bepaalde duur gaat die zou gelopen hebben tot 31/06/2016?
Voor deze job heb ik een andere aanbieding geweigerd die nu helaas reeds is ingenomen, had ik het geweten...
in principe wel. scan eens de brief in en stuur me die door via pm?

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”