PV door Nederlandse agent

kroon
Topic Starter
Berichten: 5

PV door Nederlandse agent

#1 , 18 dec 2015 14:35

Beste forumleden,

Vanochtend ben ik tegengehouden door een Nederlandse agent in burger voor een verkeersovertreding. ( 3e graad)

Nu was mijn vraag of deze Nederlandse agent die op dat moment niet aan het werk was mij een PV kan opmaken voor een overtreding op Belgisch grondgebied?

Hij heeft enkel snel zijn badge laten zien, mijn nummerplaat opgeschreven en is toen doorgereden.

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#2 , 18 dec 2015 21:02

voor zover ik weet hebben Nederlandse agenten geen enkele bevoegdheid op Belgisch grondgebied en stoppen hun bevoegdheden aan de grens.

daarom dat bij uitlevering van gevangenen dit steeds gebeurd juist over de grens en onder begeleiding van Belgische agenten.

LeenW
Berichten: 12824

#3 , 18 dec 2015 21:08

Er zijn toch veel samenwerkingsakkoorden tussen BE en NL politie?

Reclame

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#4 , 19 dec 2015 11:15

Ja maar die akkoorden slaan op grensoverschrijdende achtervolgingen, samenwerking etc. Ik kan me niet inbeelden dat een autonoom handelend Nl agent hier enige bevoegdheid zou hebben laat staan een geldige vaststelling kunnen doen, al helemaal niet indien deze in burger is. Heeft u diens naam gezien op de dienstkaart (indien echt) die hij u toonde? Indien ja zou ik prompt een bericht zenden naar de officier van justitie bevoegde voor de grensgemeente (in Nl dus) waar dit gebeurde én klacht neerleggen bij de Belgische politie.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

WP002
Berichten: 1479

#5 , 19 dec 2015 20:00

Vooraleer een Nederlandse agent hier handelingen kan stellen, moet er een hele administratieve mallemolen doorlopen worden (rogatoire opdracht etc.). Als een Nederlandse agent hier meent cavalier seul te mogen spelen en op eigen houtje iemand meent te mogen intimideren, is het simpel: hij heeft hier niets méér te vertellen dan de melkboer.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#6 , 19 dec 2015 21:03

Hoe weet je of het een NL agent is?
Heeft hij dat gezegd?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

kroon
Topic Starter
Berichten: 5

#7 , 19 dec 2015 23:50

Ik kon duidelijk horen dat het een Nederlander was en op zijn badge meende ik iets te lezen van NL politie. Maar het ging allemaal zo snel..
Om het wat duidelijker te maken zal ik hier het hele verhaal in het kort neerpennen :
Wagen voor mij rijd 50 waar 70 km toegelaten is en ik haal hem links in over een volle witte lijn..
Hierop begint de ingehaalde wagen met zijn faren te flikkeren, te claxonneren en als ik even later stil sta aan het rood licht komt de man op mijn auto af, laat zijn NL politie badge zien, schrijft mijn nr plaat op en snauwt mij toe dat de PV zal volgen. Hij had wel gelijk maar kon het wel op een deftige manier overbrengen.
@Xenophon : kan ik nu ook al een klacht tegen een onbekende agent indienen of een melding doen van dit voorval? Moest er dan later toch een PV volgen kan ik deze altijd terugkoppelen naar mijn melding/klacht.

Alvast bedankt voor de vele reacties

LeenW
Berichten: 12824

#8 , 19 dec 2015 23:56

Een accent wil niets zeggen he, en als u niet zeker bent van wat u op die badge las, lijkt het mij toch wel een groot risico om klacht te gaan indienen. Die boemerang kan wel eens heel hard terugkomen.

Ik zou wachten op de pv, als het inderdaad een Nederlandse agent is, is de kans groot dat hier niets van komt.

giserke
Berichten: 2434

#9 , 20 dec 2015 01:07

Een buitenlandse politie agent, die zich hier op Belgisch grondgebied voordoet als politie in functie, is dit geen correctioneel misdrijf?

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#10 , 20 dec 2015 06:43

U kan klacht indienen tegen onbekenden (ik veronderstel dat u zijn nummerplaat niet heeft) maar ik zou een beetje vaag blijven over die overtreding want daar bij de Belgische politie een bekentenis gaan van afleggen is niet de beste zet. Indien hij werkelijk Nl was en zijn aanstellingsbewijs echt dan zal u nooit meer iets van horen van dat 'pv' want zoals gezegd, hij is daar niet voor bevoegd. Indien hij echt bij de politie was is hij oerdom want ingeval u de nummerplaat had genoteerd en klacht ingediend was het hem op z'n minst op een sanctie komen te staan.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”