Eenzijdige aanpassing functie en arbeidsvoorwaarden na burn-out

Stefvh
Topic Starter
Berichten: 1

Eenzijdige aanpassing functie en arbeidsvoorwaarden na burn-out

#1 , 18 dec 2015 17:36

Hallo,

Ik ben bediende en ben na een jaar ziekte (burn-out) klaar om terug te gaan werken. Ik werk ondertussen acht jaar bij mijn werkgever. Eerst als bediende, nadien als manager, uiteindelijk in het middenkader. Na die laatste functieverhoging kreeg ik extralegale voorwaarden zoals auto, gsm, extra verz. Mijn contract is echter nooit aangepast, ik heb nog altijd mijn bediendecontract dus.

Ik heb een gesprek aangevraagd met mijn leidinggevende ifv mijn terugkeer begin januari. Daar meldde hij me dat ik terug kon komen op het niveau waarop ik gestart ben, dus als bediende, twee trappen lager dan mijn huidige functie. Mijn loon kan ik behouden, alle andere voorwaarden worden opgeschort.

Ik wou graag terugkomen in mijn huidige functie en wou het graag hebben over reintegratie. Ev. Een paar maanden wat minder werken om dan daarna gelijkelijk tot mijn oorspronkelijke niveau te komen.

Kan mijn werkgever dit eenzijdig doen? Moet ik hiermee akkoord gaan?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 19 dec 2015 06:53

werkgever kan niet eenzijdig belangrijke loon-/arbeidsvoorwaarden aanpassen die door gewoonte aan je toegekend zijn. Je moet dit wel expliciet protesteren en bij protest ook stappen zetten om dit te betwisten (eventueel arbeidsrechtbank) + eventueel de arbeidsovereenkomst als verbroken verklaren door de daden van de werkgever. Opgepast: dat wil wél niet zeggen dat je onmiddellijk elk werk moet weigeren, wel dat je geen maandenlang je nieuwe functie stilzwijgend kan aanvaarden en later dan terugkomen op je stappen.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”