ontslag tijdens ziekte

EllenB
Topic Starter
Berichten: 15

ontslag tijdens ziekte

#1 , 14 dec 2015 12:30

Goedemiddag,

momenteel start ik nu aan mijn 2de week ziekte. Daarnet kreeg ik een e-mail van mijn werkgever met het bericht dat ik ontslagen ben (zonder prestatie opzegtermijn, met verbrekingsvergoeding) en woensdag ten laatste mijn bedrijfswagen dien binnen te brengen.
Ik dacht dat mijn ziekte dan alles zou opschorten en dat mijn wagen, die deel uitmaakt van mijn loon, dan onder gewaarborgd loon zou vallen en ik deze toch nog even kon behouden.
Zeker nu ik dan blijkbaar moet gaan solliciteren...

Hoe zit dit allemaal juist in elkaar? Kan hij dit inderdaad eisen?


groetjes

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 14 dec 2015 12:56

Iedereen kan altijd een arbeidsovereenkomst verbreken. Enkel indien er een verbreking zou zijn omwille van een discriminerende reden, kan er een extra vergoeding komen.

Werkgever zal de waarde van de auto (= op basis van de VAA) moeten uitbetalen samen met het loon.

EllenB
Topic Starter
Berichten: 15

#3 , 14 dec 2015 13:27

maar dan is de vraag nog:
- is via mail een wettelijke manier?
- hij kan de wagen toch pas terug eisen van de moment dat mijn ontslag is ingegaan, wat ten vroegste volgende week is?

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 14 dec 2015 14:54

- er is geen wettelijke manier om een verbreking vast te stellen, maar jij kan wel beweren dat je deze mail niet gelezen hebt. Werkgever zal moeten bewijzen, op om het even welke manier, dat je de mail gelezen hebt. (bvb als je én antwoordde op die mail én het een e-mailadres betreft waar hij regelmatig met je mailde, dan mag hij veronderstellen dat je dit gelezen heeft).
- het is geen ontslag met opzegtermijn, maar een verbreking. Dat kan op elke dag gebeuren. Het begrip "de maandag na..." is iets dat enkel telt voor opzegtermijnen.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”