Belgisch of Nederlands erfrecht

Lanox
Topic Starter
Berichten: 3522
Juridisch actief: Nee

Belgisch of Nederlands erfrecht

#1 , 14 dec 2015 10:06

Koppel X en Y zijn beide Belg en hebben heel hun leven in België gewoond. Ze hebben gedurende die periode ook een aantal kinderen gekregen die allemaal in België wonen en Belg zijn (ondertussen allemaal meerderjarig en het huis uit). Onlangs is het koppel naar Nederland verhuisd.

* Indien het koppel zou sterven, welk erfrecht wordt dan toegepast: Belgisch of Nederlands?
* Is dit een automatische keuze of kunnen X en Y deze keuze laten vastleggen via testament?
* Indien dit een vrije keuze is, kunnen de kinderen deze keuze aanvechten indien ze benadeeld zouden worden door het ene recht boven het andere te verkiezen?

(Als de mods vinden dat dit eerder bij internationaal recht hoort, dan mag het topic verplaatst worden.)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#2 , 14 dec 2015 13:45

De Europese erfrechtverordening al bekeken? (van toepassing vanaf 17/08/2015)

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 134:NL:PDF

(opgelet: niet alles wordt erin geregeld)
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

wolf2
Berichten: 2071

#3 , 14 dec 2015 19:37

Ik heb nog geen tekst gelezen die de volgende zaken aan elkaar koppelt:
1) alvorens over erfrecht na te denken, komt eerst de vereffening en verdeling van het gemeenschappelijk vermogen aan de orde. Enkel indien ze een zuivere scheiding van goederen zouden hebben, is nummer 1 zonder belang.
Om te weten welk recht van toepassing is op die verdeling, moet je kijken naar de eerste stabiele gemeenschappelijke woonplaats die de gehuwden hebben aangenomen (nationaliteit; plaats van huwelijk; eigen woonplaatsen bij huwelijk zijn zonder belang). Dat zal dan Belgisch huwelijksvermogensrecht zijn.
2) de genoemde erfrechtverordening. Hiervoor pas ik; ik heb enkel de algemene artikels gelezen uit de pers.

Reclame

Lanox
Topic Starter
Berichten: 3522
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 dec 2015 20:13

De Europese erfrechtverordening al bekeken? (van toepassing vanaf 17/08/2015)

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 134:NL:PDF

(opgelet: niet alles wordt erin geregeld)
Nee, nog niet. Thx, zal ik even zoet mee zijn. :D

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 15 dec 2015 13:15

Ik dacht dat men een zekere tijd in een land moet wonen vooraleer het plaatselijk erfrecht van toepassing is. Zo moesten Nederlanders hier 10 jaar wonen voor het Belgisch erfrecht van toepassing was. Ik weet niet hoe dat in de andere richting zit.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Successie- & Registratierechten”