vraagje over vruchtgebruik en volle eigendom

Jan_be
Topic Starter
Berichten: 13

vraagje over vruchtgebruik en volle eigendom

#1 , 09 dec 2015 15:45

Sinds de dood van moeder 15 jaar geleden heeft vader het vruchtgebruik op de woning, ik heb als enige zoon het naakte eigendom.
Wat gebeurt er als vader sterft ? Krijg ik dan automatisch het volle eigendom ?
Hoe zit dat met successierechten ? Moet ik successierechten betalen op het deel van het vruchtgebruik dat ik erf ?

Kan ik alsnog kiezen voor een erfenis via boedelbeschrijving ?

Dank u.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 09 dec 2015 16:09

als de woning gezamelijk bezit is/was van moeder en vader, heeft vader nu enkel vruchtgebruik over het gedeelte dat het bezit van je moeder is/was. Dus als je vader overlijdt, erf je het gedeelte van de vader dat in zijn bezit is/was en betaal je daar je successierechten op. Op het gedeelte dat eigendom is/was van je moeder en waar je vader vruchtgebruik van had, erf je nu in volle eigendom en heb je (normaal gezien) je succesierechten al over betaald toen ze overleed. Maar dat allemaal dus in het geval ze samen eigenaar waren van de woning.

Jan_be
Topic Starter
Berichten: 13

#3 , 09 dec 2015 16:21

Maar dat allemaal dus in het geval ze samen eigenaar waren van de woning.
Ze waren samen eigenaar.
Ik heb hier een document van de notaris, er staat dat vader het vruchtgebruik heeft en ik, de naakte eigendom.
Als ik het goed begrijp moet ik enkel successierechten betalen op het vruchtgebruik deel van vader ?

Reclame

k.b.
Berichten: 876

#4 , 09 dec 2015 16:57

Dat papier dat u daar hebt gaat vermoedelijk over de helft van de woning ... zijnde de helft die uw moeder toebehoorde
Op deze helft zijn geen kosten meer bij overlijden van uw vader ... U bent immers reeds naakte eigenaar en het vruchtgebruik stopt bij het overlijden van uw vader ...

Op het aandeel van uw vader in de woning gaat u natuurlijk wel moeten betalen na zijn overlijden ...

k.b.

Jan_be
Topic Starter
Berichten: 13

#5 , 09 dec 2015 17:53

Op het aandeel van uw vader in de woning gaat u natuurlijk wel moeten betalen na zijn overlijden ...
k.b.
Hoe wordt dit aandeel dan berekend ? Gewoon de helft van de waarde van het onroerend goed ?

wolf2
Berichten: 2071

#6 , 09 dec 2015 19:02

Ja, op de 1/2 van de door u geschatte verkoopwaarde van het volledige huis.
3% op de eerste 50.000 euro; 9% tot 250.000 euro.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#7 , 09 dec 2015 19:29

Jan,
schrijf hier eens de volledige zin van de notaris over vruchtgebruik van vader en blote eigendom voor u.
Iets zegt mij dat het huis van moeder was. Was het huis gekocht uit de erfenis van haar ouders?
In dat geval wordt jij volle eigenaar op het moment dat uw vader overlijdt - zonder bijkomende successierechten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Jan_be
Topic Starter
Berichten: 13

#8 , 09 dec 2015 20:01

Jan,
schrijf hier eens de volledige zin van de notaris over vruchtgebruik van vader en blote eigendom voor u.
"Dat de overledene (mijn moeder) als enige reservataire en wettige erfgenamen heeft nagelaten :
Enerzijds haar langstlevende echtgenoot (mijn vader), die het vruchtgebruik van de nalatenschap verkrijgt
Anderzijds haar zoon (ik), die de naakte eigendom van de nalatenschap ontvangt."

k.b.
Berichten: 876

#9 , 10 dec 2015 10:21

Jan ...

Neem een scan van deze tekst ( en zeker ook het voorblad) en stuur deze even naar het desbetreffende notariskantoor met de vraag hoe vandaag de eigendom is verdeeld van dit onroerend goed ...

Vermoedelijk heeft dit notariaat ook de aangifte nalatenschap gedaan en is uw vraag in no time kosteloos beantwoord ...

De opgegeven zin komt vermoedelijk uit "de akte van erfopvolging " die is opgesteld na het overlijden van uw moeder en spreekt enkel over wat er met haar nalatenschap gebeurt ... niets over de omvang ... maar dit is zeker destijds bekeken ... en kan vermoedelijk zeer eenvoudig teruggevonden worden in de aangifte van nalatenschap die na het overlijden van uw moeder is opgemaakt ...

Als u weet hebt waar deze woning oorspronkelijk vandaan komt ( bvb ouders hebben deze samen gebouwd) kan ons dit natuurlijk ook helpen ... doch dit sluit niet uit dat ze bvb na een erfenis is ingebracht in een huwelijksvermogen ...

k.b.

Jan_be
Topic Starter
Berichten: 13

#10 , 10 dec 2015 12:02

Als u weet hebt waar deze woning oorspronkelijk vandaan komt ( bvb ouders hebben deze samen gebouwd) kan ons dit natuurlijk ook helpen ... doch dit sluit niet uit dat ze bvb na een erfenis is ingebracht in een huwelijksvermogen ...
k.b.
Het huis is 30 jaar geleden aangekocht door mijn ouders, hun naam staat beide in de akte van aankoop als "koper"
Ze waren getrouwd zonder huwelijkscontract.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#11 , 10 dec 2015 12:07

In dat geval bent u naakte eigenaar van de HELFT van de woning.
Van die helft heeft uw vader het vruchtgebruik en daarnaast is hij nog steeds VOLLE eigenaar van de andere helft van de woning.
Als uw vader overlijdt wordt u volle eigenaar van de woning.
Dan betaalt u erfenisrechten op de helft van de dagwaarde van de woning. Op het wegvallen van het vruchtgebruik over de andere heflt
moet u geen erfenisrechten betalen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

k.b.
Berichten: 876

#12 , 10 dec 2015 12:12

Vanwaar uw vraag over " de erfenis met boedelbeschrijving" ? ...
Dit staat inderdaad los van de rest ...

Maar het kost natuurlijk wel centjes ...

k.b.

Jan_be
Topic Starter
Berichten: 13

#13 , 10 dec 2015 12:37

Vanwaar uw vraag over " de erfenis met boedelbeschrijving" ? ...
Als ik erfeniskosten moet betalen op de helft van de woning kan ik dan nog kiezen om via een
boedelbeschrijving te gaan i.p.v een zuivere aanvaarding van de erfenis ?

Het huis met winkelruimte is in slechte staat en moet dringend gerenoveerd worden. Ik schat de waarde op zo'n 50000 of 60000 Euro.
Inboedel geschat op 5000 Euro. Er zijn zo'n 3000 Euro aan schulden plus ziekenhuiskosten en begrafeniskosten.

k.b.
Berichten: 876

#14 , 10 dec 2015 13:07

Jamaar ... u kan niet het huis aanvaarden en de inboedel en schulden weigeren ...
Bovendien zal u aan een aantal ziekenhuiskosten en de begrafeniskosten niet kunnen ontkomen ...

Mij lijkt het het meest aangewezen op het gepaste moment de woning te koop aan te bieden ... woont uw vader nog in deze woning ?
U spreekt van "ziekenhuiskosten" ... ? Verklaar u misschien wat nader ... hoe ziet de toekomst eruit ...

k.b.

Jan_be
Topic Starter
Berichten: 13

#15 , 10 dec 2015 15:13

Jamaar ... u kan niet het huis aanvaarden en de inboedel en schulden weigeren ...
Bovendien zal u aan een aantal ziekenhuiskosten en de begrafeniskosten niet kunnen ontkomen ...

Mij lijkt het het meest aangewezen op het gepaste moment de woning te koop aan te bieden ... woont uw vader nog in deze woning ?
U spreekt van "ziekenhuiskosten" ... ? Verklaar u misschien wat nader ... hoe ziet de toekomst eruit ...

k.b.
Mijn vader woont nog in de woning maar is onlangs opgenomen in het ziekenhuis met een zware longontsteking en ligt al 5 dagen op intensieve zorgen, de dokters schatten zijn kansen op herstel niet hoog in.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”