Persoonlijke spullen na verwerping erfenis.

Jan_be
Topic Starter
Berichten: 13

Persoonlijke spullen na verwerping erfenis.

#1 , 04 dec 2015 10:24

Als men een erfenis verwerpt kunnen de zelf gekocht spullen meegenomen worden ?
De facturen staan op mijn naam.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 04 dec 2015 11:55

Dat zijn zaken die niet tot de erfenis behoren. Let op , zie dat je goede bewijzen hebt.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Jan_be
Topic Starter
Berichten: 13

#3 , 04 dec 2015 12:42

Dat zijn zaken die niet tot de erfenis behoren. Let op , zie dat je goede bewijzen hebt.
Facturen zijn wellicht voldoende ?

Reclame

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#4 , 05 dec 2015 09:31

Indien voldoende duidelijk. Maar zorg dat men in geen geval zou kunnen argumenteren dat er een daad van aanvaarding gesteld werd of dat u activa heeft weggemaakt. Indien er een andere erfgenaam is, schrijf deze dan best aan met verzoek u de goederen terug te bezorgen aangezien ze u toebehoren en geen deel uitmaken van de erfenis.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Jan_be
Topic Starter
Berichten: 13

#5 , 05 dec 2015 15:03

Ik ben enig kind die in het ouderlijk huis woont omdat ik voor vader zorg die dement is.
Hij is weduwnaar.
Zijn broers en zusters zijn ook allemaal gestorven.
Wellicht gaat de erfenis na verwerping naar de staat ?

Ik wil er gewoon voor zorgen dat mijn persoonlijke gekochte spullen niet bij de erfenis worden gebracht.
Alles wat van vader is blijft dan staan, mijn spullen neem ik mee .

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 05 dec 2015 15:07

Bij discussie zal men ook willen weten met welke middelen die facturen betaald zijn. Een auto op naam A gefactureerd, maar betaald met een bankcheque van rekening van persoon B zal logischerwijs discussie opleveren.

Jan_be
Topic Starter
Berichten: 13

#7 , 05 dec 2015 15:44

Bij discussie zal men ook willen weten met welke middelen die facturen betaald zijn. Een auto op naam A gefactureerd, maar betaald met een bankcheque van rekening van persoon B zal logischerwijs discussie opleveren.
De spullen met factuur op mijn naam zijn betaald met geld van mijn bankrekening.
Zoals een PC en monitor, PS4 en games.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#8 , 05 dec 2015 15:53

Dan zal er geen probleem zijn. Enne...er bestaat ook zoiets als aanvaarden onder voorrecht van boedelbeschrijving, ik zeg het maar omdat er blijkbaar een eigendom in het spel is. Behalve indien u echt zeker weet dat de schulden de baten overtreffen (en dat de schuldeisers hun rechten zullen uitoefenen) is dat misschien de meest aangewezen weg, ondanks de extra administratie.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Jan_be
Topic Starter
Berichten: 13

#9 , 05 dec 2015 16:54

Dan zal er geen probleem zijn. Enne...er bestaat ook zoiets als aanvaarden onder voorrecht van boedelbeschrijving, ik zeg het maar omdat er blijkbaar een eigendom in het spel is. Behalve indien u echt zeker weet dat de schulden de baten overtreffen (en dat de schuldeisers hun rechten zullen uitoefenen) is dat misschien de meest aangewezen weg, ondanks de extra administratie.
Denk niet dat ik daar voor kies, vader heeft wel een schuld van ongeveer 3000 Euro bij twee financiële instellingen.
Er is een eigendom maar daar moet normaal gerenoveerd aan worden. Ik schat de waarde misschien 60000 Euro.
Dan de inboedel schat ik op zo'n 2000 Euro.
Waarschijnlijk zullen er toch nog successierechten moeten betaald worden.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#10 , 05 dec 2015 17:00

Als ik iets erf met een waarde van 60 000 EUR dan betaal ik met plezier een openstaande schuld van 3 000 EUR.
Hou er rekening mee dat ingeval van verwerping u toch nog de begrafeniskosten moet betalen.

Bent u zeker dat er een opkoper te vinden is die 2 000 EUR gaat betalen voor een oude inboedel????
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#11 , 05 dec 2015 17:11

Hmm, dat zou dan (ruwe schatting) ongeveer 2400 EUR successierecht zijn op het onroerend goed (Vlaanderen), nul successierecht op roerende goederen.

Die inboedel, daar krijgt u normaliter bijna niets voor, mensen schatten dat te hoog is qua waarde. Dan nog 3000 EUR schulden. Dus kost van de successie: 5400 EUR, neem nu nog 6400 voor de kost van de formaliteiten. En aan de andere kant een eigendom van 60 000 EUR. Ik zou aanvaarden onder boedelbeschrijving. Zoals Roharro zegt, kosten van begrafenis en laatste ziekte komen toch bij u terecht.

Maar u doet uiteraard wat u wil, er kunnen ook andere redenen zijn om te verwerpen.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#12 , 05 dec 2015 18:57

OG met waarde 60.000 €. Schulden 3.000 €. Begrafenis forfaitair 6.000 €. Andere kosten 1.000 € . Erfenis van netto 50.000€. Indien één erfgenaam : 1500 € erfbelasting.
Mijn rekening zou gauw gemaakt zijn.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Successie- & Registratierechten”