Erven als enig kind

josi
Topic Starter
Berichten: 551

Erven als enig kind

#1 , 23 nov 2015 10:59

Mijn mama is overleden en ik ben enig kind.Mijn ouders zijn sinds 1979 gescheiden en mijn mama woonde wettelijk samen sinds een 4 tal jaar.
Zowel mama als haar partner zijn reeds jaren op pensioen(werknemer)
Er is geen eigendom.Ik ben invalide erkend door Fod.
Ik weet niets van deze zaken,graag hulp.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2
Berichten: 2071

#2 , 23 nov 2015 12:21

Zowel jij als de wettelijke samenwoner zijn erfgenaam. Beiden moeten een aangifte van nalatenschap indienen (samen of elk apart).
Wellicht zijn er alleen maar bankrekeningen, wat inboedel en misschien een (oude) auto).

Het beste wat je eerst kan doen, is een attest van erfopvolging aanvragen bij de FOD Financiën. Je kan dat alleen aanvragen. Het voordeel is dat de FOD gaat onderzoeken of er een testament gekend is of niet. Met dat attest kan je de bankrekeningen laten deblokkeren.

Voor de aangifte bij Vlabel heb je 4 maand de tijd.

Als gehandicapte krijg je een vermindering op de successierechten.
Als je moeder niet meer bezit dan 20.000 euro, moet je niets betalen.

Sirkii
Berichten: 5396

#3 , 23 nov 2015 21:39

Het enige wat de wettelijk samenwonende erft daar uw moeder geen eigendom had en als er geen testament is is het vruchtgebruik van de inboedel. Jij erft de overige roerende goederen (spaargeld van uw moeder etc).

Reclame

josi
Topic Starter
Berichten: 551

#4 , 24 nov 2015 09:07

Heel vriendelijk bedankt.

josi
Topic Starter
Berichten: 551

#5 , 01 dec 2015 09:11

Ik ben bij de federale overheidsdienst registratie geweest om dit aan te geven.Ik weet niet aan welke dienst ik mijn attest van gehandicapte moet opsturen?

wolf2
Berichten: 2071

#6 , 01 dec 2015 15:50

Aan geen enkele dienst. Je moet enkel het bestaan van je handicap aankruisen op de aangifte van nalatenschap die je bij Vlabel moet indienen. Vlable zal in zijn databank kijken waar 99% van de gehandicapte personen al in opgenomen is.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”