Angst voor ontslag

KimSe
Topic Starter
Berichten: 697

Angst voor ontslag

#1 , 24 nov 2015 11:05

Misschien kan iemand mij even helpen om een ander uit te klaren over het volgende:

Ik werk in februari 3 jaar op mijn huidige job.
Vorig jaar ben ik mama geworden en sindsdien voel ik mij (op z'n zachtst gezegd) geviseerd...
Mijn uren worden minutieus gecontroleerd. ..
Weigerachtig tegenover verlof... (omdat ik al zo lang thuis ben geweest...)

Het is zo dat ik inderdaad mijn startuur moeilijk kan halen (op 5 a 10 minuten na), met mijn vorige overste was "afgesproken" dat dit geen probleem is, zolang ik op het einde van de dag maar mijn uren had gepresteerd.

Mijn nieuwe overste kijkt echter op de minuut... half 9 is half 9.
Ergens heeft ze daar een punt, maar mijn dag eindigt ook nooit om half 6 stipt...

Nu voel ik natuurlijk de bui al hangen... Ik vrees dat ze zaken aan het zoeken zijn om mij buiten te werken en wat dat betreft ben ik echt bang om van de ene op de andere dag zonder inkomen te vallen.

Ze "pushen" hier nogal om de arbeidsovereenkomst "in onderlinge overeenstemming" meteen te beëindigen... (er zijn er reeds 3 voor mij gegaan... telkens op dezelfde manier)

Dat ben ik niet van plan, want dan verlies ik zowiezo mijn recht op uitkering. Correct?

Maar hoe moet ik dan omgaan met de reden voor ontslag?

Iemand die mij tips, advies of gewoon een beetje uitleg kan geven over ontslag en uitkering?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 24 nov 2015 11:17

dit is echt het moment om contact te nemen met de HR afdeling en uit te leggen dat je met je vorige leidinggevende de afspraak had dat je elke dag 10minuten later kan beginnen omdat je met het openbaar vervoer anders gewoon véél te vroeg op het werk bent en dat je altijd later dan de gevraagde einduur werkt. Dat er geen vergaderingen beginnen stipt om 9u00 (dat is nergens zo...) Dat je duidelijkheid wenst waarom dit verzoek nu wel een probleem is. Vraag dat ze dit antwoord op mail zetten.

Aan de andere kant zou ik je aanraden je te syndiceren. Als het er naar uitziet dat je ontslagen gaat worden, heb je ze toch nodig om je door de hele procedure te loodsen en ze doen dat goed. Ze kunnen ook helpen om je een forse ontslagvergoeding uit de wacht te slepen. Want als er echt geen zware fouten zijn, wil het bedrijf in de media natuurlijk ook niet de reputatie krijgen zijn werknemers als wegwerpmateriaal te behandelen. en daar staan vakbonden zeer sterk in. als er dan onderhandeld moet worden, wordt je bijgestaan.

KimSe
Topic Starter
Berichten: 697

#3 , 24 nov 2015 11:45

Dankjewel Eylis voor je bericht.

De reden waarom ik mijn startuur niet kan halen heeft niets met openbaar vervoer te maken, maar tot daaraan toe...
In ons bedrijf is er ook geen aparte HR afdeling...
Het is een kleine onderneming (10 werknemers).

Wat dat syndiceren betreft: daar ga ik inderdaad over nadenken... Tot nu toe zag ik er het nut niet echt van in...

Reclame

eylis
Berichten: 8840

#4 , 24 nov 2015 13:59

dan stel je je vraag per mail rechtstreeks aan je leidinggevende en vraag je dat ze haar antwoord ook op mail zet. Als ze je over deze thematiek in een gesprek wil loodsen met jou alleen, vraag je rustig dat je haar motivatie voor die beslissing op mail wil ontvangen. Syndiceer je en kom de volgende keer met de vakbondsafgevaardigde erbij op gesprek.

k.b.
Berichten: 876

#5 , 24 nov 2015 14:16

Om nu ineens bij elk gesprek met je baas een vakbondsman te laten aanrukken ... dat vind ik overdreven ...
Het is natuurlijk wel een goed idee om u aan te sluiten bij een dergelijke vakbond ...

Ga in geen geval in op regelingen die uw werkgever u voorstelt om jullie overeenkomst in onderling akkoord te beëindigen ...
Men kan wel wat dreigen om een voor u "ongunstige reden" te vermelden op uw ontlagdocumenten maar daar hoeft u zich niet door te laten beinvloeden ... Een toekomstige werkgever zal misschien wel eens informeren naar deze vermelde reden , doch ze is wanneer u ze weet te verklaren in een gesprek meestal geen doorslaggevend argument ...
Bovendien kan u via de vakbond mogelijks toch bekomen dat er een correcte reden wordt vermeld ...

k.b.

eylis
Berichten: 8840

#6 , 24 nov 2015 15:23

beste k.b. als er al 3 gepusht zijn om in onderling akkoord te vertrekken (wat een contradictie) én de leidinggevende weigert te antwoorden op mail en insisteert tov poster om enkel modeling met haar alleen over de zaak te praten is er wel degelijk een probleem nakende. Immers: de leidinggevende kan gewoon op mail rechtvaardigen waarom ze persé wil dat poster om 9:00 uur op kantoor is. Afspraken worden overigens zo vastgelegd. Dan is daar geen discussie over. Maar als ze dat niet wil...dan is er meer aan de hand.

k.b.
Berichten: 876

#7 , 24 nov 2015 17:03

Waar heeft TS gezegd dat een leidinggevende weigert te antwoorden via mail ...
TS kan praten met zijn werkgever ... over het beginuur , over het weer , ... maakt niet uit over wat ...

Maar vanaf het woord "ontslag" valt is het juiste antwoord ... "sorry daar praat ik niet over ... doe dat maar schriftelijk .. " en dan stopt het gesprek ...

Uiteraard kan TS best eens preventief langsgaan bij een vakbond om wat "ontslagadvies" en "procedureuitleg" te krijgen ... maar ik leef niet in de veronderstelling dat een vakbondsman deze situatie kan "voorkomen"

k.b.

eylis
Berichten: 8840

#8 , 24 nov 2015 17:44

k.b. ik heb de verschillende sopeenvolgende tappen uitgelegd die poster kan volgen. Het is uiteraard zo dat als er bij de 2e stap een oplossing komt er niet verder gegaan moet worden. Herlees mijn post maar eens goed...

Jerommeke
Berichten: 78

#9 , 24 nov 2015 21:08

Als er op de ontslagbrief "gedwongen tot onderling akkoord" vermeld staat, is er toch geen probleem voor recht op uitkering.
Of zie ik dat verkeerd?.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#10 , 24 nov 2015 21:09

"gedwongen" tot onderling akkoord is een contradictio in termini

k.b.
Berichten: 876

#11 , 25 nov 2015 10:06

Als men u éénzijdig ontslaat is er geen sprake van "een akkoord" ...
Er is in deze casus geen enkele reden om in onderling overleg af te wijken van de wettelijke rechten die de werknemer heeft bij ontslag ...

k.b.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#12 , 25 nov 2015 14:07

Indien men TS wil ontslaan dan zal men haar ontslaan, zo eenvoudig is het. De enige zaken die ze in de gaten dient te houden zijn a) onder geen beding in onderling akkoord overgaan tot beëindiging van de overeenkomst en b) zéér voorzichtig zijn met die werkuren: indien in de overeenkomst staat dat u er om uur x dient te zijn dan is dat uur x en niet x+ 5 of 10 minuten, mondeling akkoord met de vorige functionele chef of niet. Een herhaalde fout waar men meermaals op wordt gewezen kan ook een zware fout uitmaken die een ontslag om dwingende reden kan motiveren. Uiteraard zal de werkgever dan voorafgaandelijk wel wat bewijsmateriaal dienen te verzamelen en er formeel op wijzen dat de werkuren zijn wat ze zijn.

Het punt is: indien men u wil slaan, bezorg hen geen stok.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

KimSe
Topic Starter
Berichten: 697

#13 , 26 nov 2015 08:46

Dank u wel iedereen voor de tips, adviezen en waarschuwingen :-)

In tussentijd ben ik nog steeds op ook maar "iets" op papier aan het wachten... Tot nu toe altijd alles mondeling...
Ik verzamel zelf ook één en ander zodat ik, bij eventueel ontslag, ook weer wat sterker in mijn schoenen sta...
En ondertussen leer ik mijn lessen...

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#14 , 26 nov 2015 10:41

Moest ik van jou zijn, ik zou, nu je nog aan het werk bent, ook uitkijken naar een andere job (zonder dit te melden op je huidige job, uiteraard). Het ziet er immers naar uit dat men je toch je ontslag gaat geven (inderdaad zelf NOOIT tekenen voor onderling akkoord!), dus zoeken naar een andere job zit er toch aan te komen, vrees ik. Dus waarom al niet nu beginnen uitkijken?

Als je gaat solliciteren, geeft het ook een véél betere indruk dat je momenteel nog aan het werk bent, maar iets zoekt dat beter te combineren valt met uw privé-leven. Als je gaat solliciteren als je al ontslagen bent, geeft dit sowieso een negatievere indruk (waarom ben je ontslagen? Etc...).

Dus als men je dan toch je ontslag geeft, ben je mogelijk al verder gevorderd in het zoeken naar een nieuwe job. En moest je al sneller een nieuwe, betere job vinden: dan kan je met je nieuwe wergever bekijken hoe lang de opzeg op je huidige job duurt, je nieuwe arbeidscontract NA het einde van je opzeg laten beginnen en dit contract ook al tekenen, en daarna je onslag geven op je huidige job.

Geef NOOIT je ontslag op je huidige job, voor je nieuwe arbeidscontract getekend is! We hebben hier reeds een aantal keren gezien dat mensen DACHTEN een nieuwe job te hebben, hun ontslag bij de vorige werkgever tekenen, en de nieuwe wergever dan plots toch geen contract aanbiedt...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

k.b.
Berichten: 876

#15 , 26 nov 2015 11:00

Zo zie ik het ook ...
De werkgever wil van TS vanaf ... hij vist mondeling naar een oplossing tot een mondeling akkoord ...
TS gaat daar niet op in ...
De werkgever ontslaat TS om dwingende reden ... en moet aldus geen ontslagvergoeding betalen ...

TS zal naar de arbeidsrechtbank moeten om de ontslagvergoeding te bekomen ...

Sluit u dus onmiddellijk aan bij een vakbond om uw inbreng in de juridische kosten van deze procedure tot een minimum te beperken ...

Alternatief is gewoon om alvast zelf een andere job te zoeken ... en indien dit lukt kan je natuurlijk zelf uw ontslag geven ...

De aard van het beestje en de omvang van het bedrijf doet mij toch "aanraden" om geen externe vakbondsafgevaardigden ed mee te nemen naar "vergaderingen" ... Deze kunnen alleen de werkgever er attent op maken dat TS zich informeert over zijn rechten ... wat mogelijks de werkgever doet besluiten "zijn dossier" grondiger te onderbouwen ...

Beter als "onwetende" de boot in gaan ... ik heb ooit een werkgever gehad die 4 van mijn collega's onterecht heeft ontslagen voor dwingende reden ... ik werd uitbetaald ... de reden was ... " wij koesteren geen wrok tegenover U " .... Mijn antwoord was : " Sympathiek maar het zal u vast ook wel niet ontgaan zijn dat mijn vrouw ambtshalve bezig is met de juridische kant van contractueel en statutair overheidspersoneel ..."
En ik heb die dag ook niets ondertekend ... heb gewoon gezegd dat ik mij niet lekker voelde en dat ik naar huis ging en naar de dokter ...
en dat het dan maar aan de dokter was om te zien wanneer ik het werk mocht hervatten ... ik heb er nog bijgezegd dat ik wel terug thuis zou geweest zijn van de dokter tegen het moment dat hun deurwaarder er was ....
Men zei nog dat ik mijn GSM nog wel even mocht behouden ... mijn laptop moest ik afgeven ... ik zei ... ik heb geen laptop het is die van de firma ... vraag even aan het secretariaat dat ze het papier dat ik ondertekende voor ontvangst van dat ding kopieert en dan mag je de laptop hebben ... en mijne GSM ook ... leggen jullie maar uit dat ik ziek ben ...

k.b.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”