sociale bijdragen

jef007
Topic Starter
Berichten: 1679

sociale bijdragen

#1 , 22 nov 2015 19:53

]mijn vraag gaat over sociale bijdragen als werkgever.
Mijn echtgenote heeft momenteel een winkel als eenmanszaak ( zonder personeel), Vermits de winkel verlies draait, betaalt ze geen sociale bijdragen. Wegens prive redenen zou ze de winkel willen overlaten aan mijn dochter en mijn echtgenote zou halftijds in de in winkel komen werken als verkoopster.
Weet u hoeveel sociale bijdragen mijn dochter zal moeten betalen voor mijn echtgenote ?
Mijn echtgenote is sinds 2013 naar Belgie verhuisd vanuit Oekraine en heeft nooit werkloosheidsuitkering ontvangen.
Het is ook zo dat er waarschijnlijk voor sommige maanden te weinig geld zal zijn om echtgenote een loon uit te keren, geen probleem voor ons maar kan dit een probleem geven ergens anders?[/b]

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 23 nov 2015 07:19

sociale bijdragen hangen af van het loon dat je dochter je echtgenote zal geven.

Het niet betalen van loon is een strafrechterlijke inbreuk en kan dus, zelfs al doet je echtgenote niet moeilijk, gesanctioneerd worden. Het niet betalen van loon kan bvb een reden zijn om geen werkloosheidsuitkeringen toe te kennen als men misbruik vermoedt, waar hier wel indicaties voor zijn (als de werknemer zijn loon niet vordert van de werkgever).

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”