werking vlabel

nieuwbouw
Topic Starter
Berichten: 14

werking vlabel

#1 , 27 okt 2015 14:09

Hallo,

Hoe lang duurt het voor vlabel na de ontvangst van de aangifte van erfbelasting een aanslagbiljet opmaakt en verstuurd ? Iemand ervaring mee ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 27 okt 2015 16:59

Een aangifte moet binnen gestuurd worden vier maanden na het overlijden. Normaal moeten de successierechten betaald zijn twee maanden later.
Maar vooral door de overdracht van de bevoegdheid van Federaal naar gewestelijk niveau is er een achterstand in de verwerking van de aangiften. Vlabel verstuurT het aanslagbiljet met de vermelding wanneer de rechten moeten betaald zijn. En dat kan verschillen met de officiële vervaldag. Zo was dat toch het geval bij de aangifte van mijn oom.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Hof van Commerce
Berichten: 47

#3 , 11 nov 2015 15:37

Een aangifte moet binnen gestuurd worden vier maanden na het overlijden. Normaal moeten de successierechten betaald zijn twee maanden later.
Maar vooral door de overdracht van de bevoegdheid van Federaal naar gewestelijk niveau is er een achterstand in de verwerking van de aangiften. Vlabel verstuurT het aanslagbiljet met de vermelding wanneer de rechten moeten betaald zijn. En dat kan verschillen met de officiële vervaldag. Zo was dat toch het geval bij de aangifte van mijn oom.
Klopt niet (meer). De erfbelasting is verschuldigd, 2 maanden na het versturen van het aanslagbiljet. Sleutelmoment is dus het versturen van de aangifte. Die wordt thans zo'n maand of twee na het indienen van de aangifte afgeleverd (nogal onvoorspelbaar).

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 11 nov 2015 16:19

Men heeft 4 maanden om de aangifte in te dienen. Zelfs indien men ze binnen de twee maanden zou binnen doen, wordt die niet verwerkt voor de vervaldag van 4 maanden. Men mag en kan tijdens die periode wijzigingen verbeteringen en derg. aanbrengen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

wolf2
Berichten: 2071

#5 , 12 nov 2015 18:46

Momenteel worden aangiftes onmiddellijk verwerkt nadat de indieningstermijn (normaal 4 maand na overlijden) om is. 3 à 5 weken later heeft U de aanslagbiljetten. Alle achterstand is weggewerkt.
Let wel: aangiftes worden momenteel amper gecontroleerd. Het kan dus zijn dat U pas een jaar later opmerkingen en vragen zult krijgen met eventueel een extra rekening tot gevolg.

Karanog
Berichten: 141

#6 , 23 nov 2015 14:10

Hier was het 10 weken na de indieningstermijn.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#7 , 23 nov 2015 16:14

Wolf, achterstand weggewerkt? Niet zo in Mechelen! Begin september (rond de 10e) aangifte binnen gestuurd die op de 26e moest ingeleverd zijn. Vorige week aanslagbiljet gehad : 8 weken na vervaldag.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

simonjo
Berichten: 285

#8 , 27 nov 2015 10:52

Vlabel is momenteel een ramp, kreeg eind oktober een ambtelijke aanslag ivm erfenis van mijn vader omdat ik niet reageerde op hun (toen nog federale dienst) schrijvens.

Dit terwijl mijn advokaat zich in maart aangemeld heeft, in april een verweerschrift indiende en in augustus bericht kreeg van een aangelegd bezwaardossier waarop een beslissing zou medegedeeld worden.

Die praten niet met elkaar en hun systemen weten niet welke dossiers welke schrijvens behandelen.

Walo
Berichten: 8

#9 , 09 feb 2016 17:38

Wat is de huidige behandelingstermijn van aangiften voor erfbelasting bij Vlabel ?

wolf2
Berichten: 2071

#10 , 10 feb 2016 06:56

Zeer kort. Ik hoorde zeggen dat de kasten van de controleurs leeg zijn en dat voor een "verse" aangifte wordt gevochten. Aanslagbiljetten worden wel maar om de 14 dagen gedrukt, schijnt het. De kans is groot dat je na 5 weken al je aanslagbiljet hebt.

Ken je de gratis uitsteltruuk met twee maanden? Notarissen hebben ontdekt dat de wetgeving op de boetes laattijdigheid slecht geschreven is en doen, het volgende:
- een week voor het einde van de 4 maand vraag je uitstel voor 2 maand , zonder motivatie (die wordt niet gevraagd voor 2 maand) (je antwoord zal wel volgen) (je gebruikt het contactformulier of de fax; dan heb je een bewijs van je aanvraag)
- de dag nadien dien je de aangifte in (dus binnen de oorspronkelijke termijn)
Je verbetert er niets meer aan tijdens je 2 maand uitstel.
Vlabel mag niet berekenen zolang de 2 maand extra niet om zijn.
Boete laattijdigheid? Nul, want je hebt tijdig ingediend.
Betaaldatum? Twee maand later.

Walo
Berichten: 8

#11 , 10 feb 2016 09:47

Bedankt voor je antwoord!

Mijn aangifte moest eind vorige maand binnen zijn.

Ben eens benieuwd...

Walo
Berichten: 8

#12 , 02 mar 2016 11:57

Telefonisch contact opgenomen met de infolijn 1700.
Het aanslagbiljet voor erfbelasting zal door Vlabel binnen de 3 mnd aangeleverd worden.

nieuwbouw
Topic Starter
Berichten: 14

#13 , 31 mar 2016 13:12

Bij ons moest de aangifte midden februari binnen zijn en een maand later was het aanslagbiljet er al (Antwerpen).

walter123
Berichten: 53
Juridisch actief: Nee

#14 , 25 sep 2016 23:01

Ik meen dat er voor een laattijdige indiening van een aangifte een boetetarief is van + 5% op de erfbelasting en zelfs wanneer uitstel werd verkregen er nog steeds een boetetarief is van 1% (wetgeving Vlabel )

walter123
Berichten: 53
Juridisch actief: Nee

#15 , 22 nov 2016 21:09

- Heb aan Vlabel nalatigheidsintresten betaald en bezwaar ingediend voor kwijtschelding.
Gezien de notaris niet tijdig klaar was met de verdeling werd aan de bank gevraagd de erfbelasting rechtstreeks over te schrijven aan Vlabel. Doch de bank weigerde om reden de legaatafstand door de notaris nog niet in orde was. De akte van erfopvolging werd wel aan de bank bezorgd.
Ik vind het niet eerlijk dat de rekening geblokkeerd blijft en ik de erfbelasting niet kan betalen , dat Vlabel toch 7% intresten aanrekend. Langs de ene kant ben ik nog geen eigenaar van de tegoeden gezien ik er niet over mag beschikken , en langs de andere kant moet ik toch al de erfbelasting betalen binnen de gestelde termijn.
De tegoeden brengen 0.01 % op en Vlabel rekend 7 % aan. Wat blijft er over na al 65 % erfbelasting te moeten betalen.

Op mijn bezwaar heb ik een brief ontvangen van Vlabel dat de zaak in onderzoek is en ik een gemotiveerde beslissing zal ontvangen.
Iemand een idee hoe lang zulks onderzoek kan duren en of ik kans maak op terugbetaling van de nalatigheidsintresten.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”