zwartwerk

Murida
Topic Starter
Berichten: 19

zwartwerk

#1 , 12 nov 2015 08:58

Ik heb ondertussen zelf dit ene maandloon doorgegeven aan de belastingen plus mijn onkosten, want heb materiaal gekocht om aan de taak die zij mij de eerste maand in handen gaven te kunnen werken en dat heeft de firma mij niet meer vergoed door de ruzie die ontstaan is.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Murida
Topic Starter
Berichten: 19

#2 , 12 nov 2015 09:13

Er is een heel stuk tekst weg helaas.
Hier de ontbrekende tekst:
Een firma benaderde mij om voor hen te werken. Ik twijfelde maar stemde toch toe na het krijgen van hele gunstige voorwaarden.
De firma stond erop dat ik al mijn ontwerpen toonde. Dat weigerde ik maar ze zegden me dat het noodzakelijk was om te zien wat ik kon. Ik begreep dat ze me niet konden aanwerven op basis van niets en toonde alles.
Ze beslisten om mij te aanvaarden. Ik werkte 1 maand voor hen maar de toon veranderde plots. Zo kreeg ik geen contract (daarom had ik alle ontwerpen getoond omdat zij mij de absolute droom Job aangeboden hadden, ontwerpen plus in bepaalde landen hun producten verdelen), maar moest ik eerst enkele maanden in het zwart werken, zo gezegd op proef wellicht tot ze alle ontwerpen in handen hadden. Ook beweerde ze dat ik mondeling toe gezegd heb dat ik bepaalde ontwerpen gratis zou meegeven zodat zij die en masse konden laten maken in lage loonslaven, waar ik nota bene 3 jaar aan gewerkt had onder het mom van dat ik een vast maandloon kreeg, in het zwart dus.
Ik stopte meteen om voor hen te werken na fikse ruzie.
Nu willen ze dat ik papier onderteken dat ik 1 maand loon gekregen heb, wellicht om zich nog in orde te stellen. Ze hebben nog 1 ontwerp in handen die ik graag terug wil omdat ik zelfstandig wil beginnen.
Kan ik deze firma aanklagen wegens misbruik van vertrouwen? Kan ik iets doen als deze firma mijn ontwerpen toch uitbrengt?
Alvast bedankt!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 12 nov 2015 09:32

wat heb je van bewijzen dat je daar gewerkt hebt? Heb je bewijzen dat de ontwerpen van jou waren?

Reclame

Murida
Topic Starter
Berichten: 19

#4 , 12 nov 2015 09:41

Ja, via Facebook verliep de correspondentie. Ja, ik ontwerp al 5 jaar en heb alles altijd meteen op Facebook gezet, met datum erbij. Ik heb ook een facebook pagina met mijn ontwerpen gecreëerd.

Murida
Topic Starter
Berichten: 19

#5 , 12 nov 2015 09:42

Ik heb ook emails verstuurd aan een advocaat met de foto's van mijn hoofdstellen en de specificatie's erbij

Murida
Topic Starter
Berichten: 19

#6 , 12 nov 2015 09:45

Ik heb 1 maandloon van 400 euro gehad, de politie heeft mij gezegd dat dit op zich al een arbeidsovereenkomst is ( ik ben meteen naar de politie gestapt na de feiten)

Murida
Topic Starter
Berichten: 19

#7 , 12 nov 2015 09:47

Ook het feit dat zij nu plots wel een contract wil opstellen voor die ene maand en mijn handtekening wil zegt toch al genoeg?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 12 nov 2015 09:55

Ja, via Facebook verliep de correspondentie. Ja, ik ontwerp al 5 jaar en heb alles altijd meteen op Facebook gezet, met datum erbij. Ik heb ook een facebook pagina met mijn ontwerpen gecreëerd.
als zelfstandige? Verkocht je kledij op basis van die ontwerpen?
Ik heb 1 maandloon van 400 euro gehad, de politie heeft mij gezegd dat dit op zich al een arbeidsovereenkomst is ( ik ben meteen naar de politie gestapt na de feiten)
wat stond er bij de mededeling van de overschrijving van die 400 euro?

Murida
Topic Starter
Berichten: 19

#9 , 12 nov 2015 10:02

Neen, ik ontwierp bitloze hoofdstellen met als doel zelfstandig te worden en zelf mijn hoofdstellen uit te brengen. Ik vond toen niet meteen een producent. Ik wil mij nu als zelfstandige vestigen omdat ik nooit meer met derden wil werken ivm vertrouwen.

Murida
Topic Starter
Berichten: 19

#10 , 12 nov 2015 10:05

Zij heeft mij dat geld contant in handen gegeven toen ze dat werk komen afhalen is omdat ze die dringend nodig had.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#11 , 12 nov 2015 10:07

bewijs maar eens dat je die 400 euro gekregen hebt, laat staan dat dat een loon was en geen overeenkomst tussen zelfstandigen. Zonder exact te weten wat in die correspondentie via facebook staat, zal niemand je hier goed kunnen helpen.

Murida
Topic Starter
Berichten: 19

#12 , 12 nov 2015 10:11

Mijn Facebook site heb ik gemaakt om al mijn hoofdstellen op datum vast te leggen omdat ik geen geld heb voor patenten.
Ik verkocht niets omdat dit puur handwerk uit leder is. Dat is commercieel niet te verkopen. Het is ook geen openbare site. Ik heb dus zelf nog nooit iets verkocht. Dat waren proto types om te laten bijmaken als ik producent gevonden had.

Murida
Topic Starter
Berichten: 19

#13 , 12 nov 2015 10:15

Ik ben geen zelfstandige. Dat kan wel bewezen worden. Daarom dat ze me voorgelogen had dat ik onder Nederlands loonstelsel zou komen. Toen ik vroeg om contract is de ruzie ontstaan. Alle correspondentie staat in privé mail op Facebook. Meer bewijs kun je volgens mij niet hebben. Ook de foto's van het werk die ik afgeleverd heb. Als dat geen bewijs is dan zou dat toch misdadig zijn als je weet dat er al mensen veroordeeld geweest zijn op basis van Facebook

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#14 , 12 nov 2015 10:18

Als u meent een Nederlandse arbeidsovereenkomst te hebben, zal u zich tot een ander forum (www.rechtenforum.nl bvb) moeten richten omdat hier niemand iets kent van Nederlandse arbeidsovereenkomsten en vormvereisten.

Zonder te weten wat in die correspondentie staat kunnen we onmogelijk iets zeggen of zo'n correspondentie bewijs is.

Murida
Topic Starter
Berichten: 19

#15 , 12 nov 2015 10:24

Ik heb wel bewijs. Mijn papa heeft het dit voorjaar op mijn belasting brief ingevuld. Waarom zou ik dat aangeven als ik dit geld niet ontvangen heb? Een mens doet dat niet voor zijn plezier hoor...

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”