Wat met schulden familielid als zijn minderjarige kinderen verworpen hebben?

Wizewam
Topic Starter
Berichten: 3

Wat met schulden familielid als zijn minderjarige kinderen verworpen hebben?

#1 , 05 nov 2015 10:44

Vraaag: Als de wettelijke erfgenamen van de eerst lijn , de kinderen dus de erfenis verworpen hebben, en er blijven nog een deel,onbetaalde rekeningen, kunnen deze dan nog verhaald worden op de moeder die een eigen huis heeft?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 05 nov 2015 11:07

Als de moeder nog getrouwd is met de vader , ja. Minstens voor de helft : hangt er van af wat soort schulden het zijn. Indien zij vb. samen een lening hebben aangegaan, zelfs volledig.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Wizewam
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 05 nov 2015 12:15

Nog wat meer info, de moeder was gescheiden van de vader, deze had een vriendin waar hij pas 5 maanden feitelijk mee samenwoonde.Zij heeft echter geen enkele betaling gedaan waardoor de ziekenhuiskosten, begrafeniskosten en nog een redelijke belastingsfaktuur open staan. De moeder van de overledene leeft nog( is weduwe) en heeft een eigen huis. Kan men haar of de broers en zussen nog lastig vallen? Wat kunnen wij eventueel ondernemen?

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 05 nov 2015 12:24

Indien de moeder en de broers de erfenis niet hebben verworpen kunnen ze inderdaad aangesproken worden door de schuldeisers van de overledene. Wegens verwerping erfenis door de kinderen van de overledene zijn zij nu de erfgenamen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wolf2
Berichten: 2071

#5 , 05 nov 2015 15:21

Moeder en broers/zusters zouden kunnen gaan verwerpen, maar dan zijn ze tijd en wat geld kwijt.
In hun plaats deed ik niets, maar werkelijk niets. Mocht er toch een schuldeiser komen aankloppen - wat zeer onwaarschijnlijk is -, dan pas zou ik gaan verwerpen. Een verwerping werkt terug tot op de dag van het overlijden, dus men kan me niets doen.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#6 , 05 nov 2015 17:44

Hoe gaan ze het dan oplossen met de aangifte van "hun" erfenis?
Niets doen en boete oplopen?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#7 , 05 nov 2015 19:58

Moeder van de overledene leeft nog : wat is diens aandeel in de woning van moeder? Als die daar 1/4 of 1/2 , zelfs in blote eigendom, van bezit , is het toch beter eerst te opteren voor een boedelbeschrijving. Schuldeisers kunnen hypotheek leggen. Maar evengoed is er een batig saldo.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Wizewam
Topic Starter
Berichten: 3

#8 , 06 nov 2015 12:44

Zijn deel is 1/6 de van een gewoon rijtjeshuis zonder garage in niet al te beste staat. Boedelbeschrijving al goed en wel maar na 5 jaar en 4 verhuizingen van de vriendin denk ik dat dit niet meer mogelijk gaat zijn . Ik vrees dat de kinders pas zullen kunnen verwerpen als ze 18 zijn zoals 1 nu . En graag zou ik nog weten : moeten de moeder en broers en zussen dan wachten tot de kinderen verworpen hebben?

wolf2
Berichten: 2071

#9 , 06 nov 2015 19:45

Men kan maar verwerpen als men erfgenaam is geworden. Dus zolang niet alle kinderen hebben verworpen, moeten moeder en broers en zusters wachten.
---
Welke schuldeiser gaat kosten maken voor ziekenhuisfacturen, uitvaartkosten of zelfs een belastingschuld, wetende dat er maar 1/6 van een huis is in blote eigendom? Gewoon niets doen; eerst die schulden laten verjaren.

In de praktijk stoppen invorderaars zodra ze zien dat de eerste linie verworpen heeft. ZIj weten ook, als ze verder gaan, de tweede lijn alsnog gaat verwerpen en ze zullen dus wel goed opletten want ze gaan zelf opdraaien voor de kosten.

Men kan hier alle theorieën op toepassen die er zijn, maar dat is de praktijk (ook voor de federale en Vlaamse belastingcontroleur).

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#10 , 07 nov 2015 10:59

Maar als de erfgenamen niet binnen de voorziene termijn een aangifte indienen dan gaat de VL. Belastingadministratie toch problemen veroorzaken?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

j.demoor
Berichten: 10360

#11 , 07 nov 2015 11:18

“Art.786.Het aandeel van hem die de nalatenschap verwerpt, komt ten goede aan zijn afstammelingen, indien plaatsvervulling plaatsvindt; zo niet, komt zijn aandeel door aanwas ten goede aan de andere erfgerechtigden in dezelfde graad; indien de verwerper alleen is in zijn graad, vervalt het aan de volgende graad, of aan de volgende orde, naar gelang van het geval.”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

”Art.748.Wanneer de ouders van een persoon die zonder nakomelingschap gestorven is, hem hebben overleefd, wordt, indien hij broeders, zusters of afstammelingen van dezen achtergelaten heeft, de nalatenschap in twee helften verdeeld, waarvan slechts ene toekomt aan de ouders, die deze onder elkaar gelijkelijk verdelen. De andere helft behoort aan de broeders en zusters of aan hun afstammelingen, zoals in afdeling VI van dit hoofdstuk wordt bepaald.”(B.W.).

De verwerpende erfgerechtigde kan toch gehouden zijn tot het betalen van de begrafeniskosten.Deze verplichting bestaat slechts voor zover de decujus behoeftig was en de begrafeniskosten in verhouding zijn tot het vermogen van de schuldenaar,Gent 4 juni 2002,R.W.2003-04,350-351;De kosten van verpleging die onmiddellijk aan het overlijden voorafgaan,maken een schuld uit van de nalatenschap van de overledene.Ze vallen eveneens onder het voorwerp van de onderhoudsverplichting van art.205 B.W. indien aan de voorwaarden hiertoe is voldaan,ook ten aanzien van de verwerpende erfgenaam,Vred.Merksem 15 juli 1999, Rechtskundig Weekblad 2000-01,991-992,noot VANWINCKELEN,K.;
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

wolf2
Berichten: 2071

#12 , 07 nov 2015 19:42

@roharro

Het zou kunnen dat Vlabel moeder en broers/zusters ambtshalve zou belasten.
Maar wat is een rijhuis in niet zo goede staat waard? 120.000 ? Daarvan bezit hij 1/6 = 20.000.
In blote eigendom, dus max 92% = 18.400. Min de forfaits van het passief 7500; blijft 10.900.
Moeder-weduwe erft een kwart: is in rechte lijn, minder dan 12.500 dus onbelastbaar.

Hoeveel broers en zusters zijn er? Stel 3: elk 1/4 = 2.725 aan 30% = 817,5 per persoon

Afwachten of Vlabel daar wel moeite zal voor doen.

-----------------

Ik beweer niet dat dit een oplossing is; ik stel enkel voor de kat uit de boom te kijken.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”