Hypothecaire lening

Rosa.
Topic Starter

Hypothecaire lening

#1 , 03 nov 2015 09:24

Mijn partner is sinds vorig jaar november uit CSR.

Vorige maand zijn wij naar de nbb gegaan omdat wij allebei klaar zijn om een woning aan te kopen. Daar zeiden ze dat in november hij normaal aangezuiverd was. ( de csr melding) want schulden van krediet was blanco.

Nu vroeg ik mij af of wij daarna samen een hypothecaire lening kunnen aangaan of dit hem gaat achtervolgen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xenophon
Juridisch actief: Ja

#2 , 03 nov 2015 12:55

Het hangt ervan af. Uit het bestand van de NBB of niet, banken (en vooral hun herverzekeraars voor het kredietrisico) hebben een lang geheugen. Natuurlijk, bij een hypothecair krediet hebben ze een waarborg, nl het goed. Dus indien uw eigen inbreng dusdanig is dat ze er gerust kunnen op zijn om hoe dan ook uit de kosten te raken, waarom niet? Er zal veel afhangen van het concrete dossier. Een raad: benader het persoonlijk zakelijk en zorg ervoor dat u niet in de problemen komt indien het terug verkeerd mocht lopen met uw partner. Vergeet niet dat indien u de lening samen aangaat, er een hoofdelijkheidsclausule zal instaan.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

basejumper

#3 , 03 nov 2015 20:40

Beste, Kredietverlening en kredietevaluatie zijn gebaseerd op een aantal elementen die het risico verhogen of verlagen. En dit is een proces dat niet van zwart naar wit gaat. Iemand die net uit CSR komt wordt als een groter risico beschouwd dan iemand die 10 jaar geleden uit CSR kwam. Die laatste heeft immers meer tijd gehad om zijn leven terug op de rails te zetten. Belangrijk zijn ook de andere elementen. Wat is het huidig inkomen en hoeveel blijft er over na de lening? Is dat royaal of eerder beperkt? Op welke looptijd wenst u te lenen? 15 of 20 jaar is een kleiner risico dan 25 jaar (je betaalt kapitaal sneller af). Is er een eigen startkapitaal opgebouwd of zal u 100 % moeten lenen (kans is groot als je net uit CSR komt). Wat is het beroep en hoe stabiel is die job? Wat is het scholingsniveau van kredietnemer en welke loonevolutie laat zich voorzien ? Is het pand dat u wenst te kopen makkelijk opnieuw verkoopbaar of is de ligging/staat eerder moeilijk? Een bank zal in praktijk voor zichzelf die vragen afvinken. Als het merendeel van de antwoorden aan de "slechte" kant ligt zal het risico niet opwegen tegen de commerciële meerwaarde. Als die vragen een bevredigend antwoord krijgen is de situatie al beter.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”