Aangifte van een nalatenschap

Christophevh
Topic Starter
Berichten: 8

Aangifte van een nalatenschap

#1 , 26 okt 2015 11:29

Beste,
Ik ben de aangifte zelf aan het invullen zonder tussenkomst van een notaris.
Kort geschetst:
Mijn vader is reeds 21 jaar overleden.
Mijn moeder is gestorven sinds augustus 2015.
Mijn moeder had geen eigendom (huis) meer maar huurde een appartement.
Ik heb één broer en één zuster. We zijn dus met 3 kinderen.
Er is geen testament of wat dan ook.
Nu hebben ik een paar vragen:
De tekst tussen " " komt rechtstreeks van het aangifte document. Daarna komt dan telkens mijn vraag.
1) Gegevens van de aangever: Wat invullen bij "aandeel in de erfenis"?
2) Wilsbeschikking: - "De overledene heeft geen uiterste wilsbeschikking gemaakt"
- "De overledene heeft geen erfopvolgers uitgesloten"
Moet ik de beide hokjes aanvinken of enkel het eerste?
3) Schenkingen: - "De overledene heeft in de drie jaar voor het overlijden geen schenkingen gedaan die bij de akte geregistreerd hadden moeten worden" Dit heb ik aangevinkt. Goed zo?
- "De overleden heeft in de zeven jaar voor overlijden:" Met daarop volgend:
- "Geen schenkingen gedaan van ondernemingen waarvoor vanaf 1 januari 2012 de vrijstelling, vermeld in artikel 28.6.0.3, is toegepast." Dit heb ik allebei aangevinkt. Goed zo?
4) Verzekeringen: "De lichamelijke roerende goederen waren verzekerd tegen brand, diefstal of enig ander risico op de datum van het overlijden, op basis van de onderstaande verzekering." Daar heb ik de gegevens ingevuld van de brandverzekering. Is dat goed zo?
5) Vermogen: Ik heb het gemeenschappelijke genomen omdat er geen huwelijkscontract was.
- Bij type weet ik niet wat in te vullen... Bij omschrijving: Ik heb meubelen ingevuld met een waarde 10% van de brandverzekering. Is dit een goed cijfer of waar moet ik mij op baseren?
- Bij type weet ik niet wat in te vullen... Bij omschrijving: Kledij. Daar vulde ik €100,- in of is dit onvoldoende. Ook hier, waar moet ik mij op baseren?
- Bij type weet ik niet wat in te vullen... Bij omschrijving: juwelen Daar vulde ik €50,- in of is dit onvoldoende. Ook hier weer, waar moet ik mij op baseren?
Moet ik bij punt5 nog iets anders bij plaatsen?

Dat waren mijn vragen. Hopelijk was het duidelijk genoeg...
Kunnen jullie mij verder helpen?
Bedankt alvast.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 26 okt 2015 11:40

1. : ieder 1/3 van de nalatenschap in volle eigendom
2. Beiden aanvinken
3. ok
4. ok
5. Er is geen gezamenlijk vermogen want er is geen 'huwelijk'. U moet 'eigen vermogen' noteren.
Inboedel : max. 500 € nemen , zonder verder specificatie. Wat zal er trouwens met die inboedel gebeuren?
Type : - inboedel
- banktegoeden
- effecten
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

wolf2
Berichten: 2071

#3 , 26 okt 2015 15:59

5. de huurwaarborg wordt nogal eens vergeten

----------------------------------

Je mag de beide forfaits kiezen 6000+1500 als je geen kosten bewijst.
Was de uitvaart duurder dan 6000, dan mag je nog de 1500 kiezen als je geen "andere" kosten bewijst

Reclame

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 26 okt 2015 21:21

Een huurwaarborg moet vermeld zijn op de aangifte van de bank!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Successie- & Registratierechten”