Collectieve ADV-dagen / Ontslag

sdk_ia
Topic Starter
Berichten: 5

Collectieve ADV-dagen / Ontslag

#1 , 15 okt 2015 09:04

Beste,

ik werk als bediende in PC200 en heb enkele weken geleden ontslag genomen. De opzegperiode loopt ten einde.
Ik werkte deeltijds, in een pro-rata van de 40-uren week, waardoor ik ook recht heb op ADV-dagen. Nu volgt mijn werkgever de bouwkalender en daarin staan nagenoeg alle ADV-dagen collectief vast tijdens het bouwverlof van december. Aangezien ik dan niet meer in dienst zal zijn vroeg ik wat er met mijn adv-dagen gebeurt, of ik deze voor mijn einde dienst nog kon opnemen, of zouden ze uitbetaald worden, enz...
Bij mijn vorige werkgever heb ik deze zonder probleem nog kunnen opnemen (werkten onder hetzelfde systeem). Nu beweert het sociaal secretariaat van mijn huidige werkgever dat ik die dagen gewoon "kwijt" zou zijn omdat ze vallen buiten de periode dat ik nog in dienst ben.
Echter ben ik van mening dat ik die uren wél gepresteerd heb en dus wél recht zou moeten hebben om deze op te nemen? Het gaat om 2 volle weken (in mijn deeltijdse uren uiteraard).
Ik heb al vaker problemen gehad dat de mensen van het sociaal secretariaat proberen het personeel "er op te leggen", ze proberen altijd in het voordeligste tarief te spreken voor de werkgever, die hen uiteindelijk betaalt voor hun diensten.

Alvast heel erg bedankt voor uw advies!

Vriendelijke groet,
SDK

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 okt 2015 10:34

Ze "kwijt" zijn, zou me straf lijken. Als je ze niet zou kunnen opnemen, lijkt het me dat je ze op zijn minst moet uitbetaald krijgen als je het bedrijf verlaat... (Afin, toch die dagen die je opgebouwd hebt terwijl je daar werkte. Aangezien je reeds ontslag genomen hebt, zal je voor november en december geen ADV dagen opbouwen).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 okt 2015 20:24

indien ze die niet uitbetalen klacht neerleggen bij de inspectie van de sociale wetten, het recht op de inhaalrust kan verloren gaan niet het loon
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 20 okt 2015 21:09

is er een CAO rond die arbeidsduurvermindering of staat er iets vermeld in het arbeidsovereenkomst/arbeidsreglement?

sdk_ia
Topic Starter
Berichten: 5

#5 , 22 okt 2015 08:36

Ik heb het arbeidsreglement nagelezen, daar staat niets over in. Enkel dat er adv-dagen toegekend worden.

Intussen heb ik volgende reactie ontvangen van de werkgever:

"Ik heb nogmaals ons sociaal secretariaat gebeld met betrekking tot je vraag en verwarring rond ADV dagen. Het is zoals ik reeds aangegeven had, je kan geen ADV dagen opnemen.
De bedienden in de bouw volgen dezelfde regeling als de arbeiders in de bouw.

Dit houdt in dat een bediende tewerkgesteld in de bouwsector enkel kan genieten van deze ADV dagen die gelegen zijn in de periode van de tewerkstelling, m.a.w. men heeft geen recht op de ADV dagen, die gelegen zijn na de datum uit dienst ongeacht het aantal maanden dat men in de loop van het jaar in dienst is geweest en ongeacht het aantal ADV, die gelegen zijn na de datum uit dienst."

Men schrijft "genieten" alsof het gaat om dagen die je "cadeau" krijgt, maar je hebt er toch voor gewerkt?
Bij mijn vorige werkgever heb ik de dagen MOETEN opnemen voor vertrek, dus ik begrijp er niets van.
Ik ga contact opnemen met de dienst Sociale inspectie van de overheid om mij verder te informeren alvorens te reageren naar de werkgever. Ik vind niet dat ik al die dagen voor niets extra uren gewerkt heb. Dat ze niet mogen opgenomen worden kan ik begrijpen, maar ze gewoon "kwijt" zijn zonder betaling, dat niet.

Stel nu dat ik pas in november in dienst zou komen, dan zou mij dat wél recht geven op alle adv-dagen die ze in december nemen? Nee hoor, dan word je technisch werkloos gezet omdat je nog geen uren genoeg opgebouwd hebt. Het mes snijdt blijkbaar maar aan 1 kant... Gek word ik daar van...

sdk_ia
Topic Starter
Berichten: 5

#6 , 22 okt 2015 09:20

Net gebeld naar de dienst Sociale Inspectie... De werkgever heeft gelijk. Ik mag ze niet nemen én ik krijg ze ook niet uitbetaald. Ik heb dus een halve maand gratis gewerkt...

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 22 okt 2015 09:54

Vreemd. Zal zo wel vastgelegd zijn in een CAO dan, vemoed ik. Waarschijnlijk zal het aan de andere kant dan ook zo zijn dat iemand, net door diezelfde regeling (ADV dagen MOETEN op een bepaald moment opgenomen worden) ook ADV dagen kan opnemen waar hij "nog niet voor gewerkt heef" en vlak daarna uit dienst gaan. Bluts met de buil dus...

Tja, als het zo in een CAO staat, zijn werkgevers en vakbonden met deze regeling akkoord gegaan, en ga je er weinig aan kunnen doen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 22 okt 2015 10:06

Net gebeld naar de dienst Sociale Inspectie... De werkgever heeft gelijk. Ik mag ze niet nemen én ik krijg ze ook niet uitbetaald. Ik heb dus een halve maand gratis gewerkt...
is idd de standaard regeling, zonder CAO. Ik twijfel nog wel of je zowel het recht op verlof kwijt bent als de betaling van die uren, maar vermoed dat de inspectie gelijk heeft.

Zoals Gebruiker21 zegt is het "de bluts met de builen": nieuwe werknemers hebben direct recht op verlof en betaling, oude werknemers verliezen idd enkele gewerkte uren. Maar op die manier is er ook geen discussie voor mensen die bvb een maand ziek geweest zijn etc.

sdk_ia
Topic Starter
Berichten: 5

#9 , 12 nov 2015 12:08

De sociale inspectie heeft inderdaad gezegd dat bedienden die in de bouw werken (in een bedrijf waar de arbeiders onder CAO van PC124 vallen) ook aan de collectieve verlofregeling onderworpen zijn.
Deze CAO is de énige die de ADV-dagen zo "slecht" regelt zodat als je weggaat/ontslagen zou worden, je je dagen kwijt bent. Mijn vervanger daarentegen zal die dagen "cadeau" krijgen.
In realiteit wordt echter altijd aan de werknemer onbetaald verlof opgedrongen omdat ze op je inpraten en zeggen dat je "die uren nog niet gepresteerd hebt" en dus niet kan nemen. De man van de sociale inspectie zei dat dit in feite niet correct is maar kan wel geloven dat dit in de praktijk zo gebeurt. Want als je pas een nieuwe job hebt ga je je baas zijn argumenten niet betwisten, toch?

De Sociale Inspectie zei ook dat een goeie werkgever wel een compensatie kan voorzien op een andere manier. Ik heb daar naar gevraagd en er was een akkoord maar er wordt geen gevolg gegeven aan onze overeenkomst... Zo zie je maar dat je met hard werken en braaf zijn ook echt NIETS bereikt...

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 13 nov 2015 09:03

Zo zie je maar dat je met hard werken en braaf zijn ook echt NIETS bereikt...
Niets is misschien wat fel uitgedrukt. Maar het is inderdaad zo dat je meer "fortuin" kan vergaren als je zelf de nodige risico's neemt om een onderneming uit de grond te stampen en het dan zo goed aanpakt dat de onderneming succesvol wordt.

Ik ben zelf geen zelfstandige ondernemer omdat ik dit risico niet wil nemen en tijd met mijn gezin ook zeer belangrijk vind, maar ik vind het gezaag en geklaag dat die werkgevers / ondernemers toch zoveel verdienen / toch zo "weinig belastingen" moeten betalen / etc... er wel wat over. Niemand belet u om ook zelfstandig ondernemer te worden en ook zo veel te verdienen en zo "weinig belastingen" te betalen... Als je bewust kiest om ergens in loondienst te gaan werken, klaag dan niet over het feit dat je baas meer verdient dan jou!
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”