nieuwe partner op lening huis

till
Topic Starter
Berichten: 2

nieuwe partner op lening huis

#1 , 29 sep 2015 15:12

Beste,

Alvast sorry voor deze ingewikkelde situatie, ik ga ze proberen kort uit te leggen.

Ik ben in 2011 getrouwd met mijn toenmalige vrouw.
In 2012 een huis gekocht.
Vorig jaar hebben wij de scheiding in onderlinge toestemming ingezet.
In tussen tijd heb ik een nieuwe partner leren kennen en ik zou graag in mijn huidige woonst willen blijven wonen.
De bank staat mij niet toe om de lening verder alleen af te betalen. Ze willen dat mijn nieuwe partner voor minstens 15 % eigenaar word van de woning.
Ik heb in tussen tijd bij de notaris al reeds de verdeeltaks betaald. (registratiebelasting, erelonen, dossierkosten) en mijn ex uitgekocht.
Nu hebben ze mij voorgesteld om 15 % te 'verkopen' aan mijn nieuwe partner zodat zij voor 15 % eigenaar word (voorwaarde bank voor de lening).
Daarvoor is een verkoop woning gestart bij de notaris. Inclusies de registratierechten, erelonen, dossierkosten en overschrijving aankoopakte.
Dit voorontwerp is naar de bank gestuurd en heb moeten wachten op een antwoord.
Bij de bank moet ik zo'n 1000 € betalen aan dossierkosten om de naam van mijn ex te schrappen en mijn huidige partner toe te voegen.
Nu heb ik te horen gekregen dat er opnieuw een mandaat moet beschreven worden.
Ik ben van deze zaken niet goed op de hoogte, dit heeft mij al veel geld gekost.

Ik heb mijn twijfels of dit wel de correcte weg op gegaan is.
Alvast sorry voor deze ingewikkelde situatie, maar ik ben ten einde raad.

groeten
Till

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fortuin
Berichten: 1013

#2 , 29 sep 2015 15:53

Ik merk op dat je reeds de notaris betaald hebt en je ex hebt uitgekocht. Waarvoor dient deze nieuwe lening dan? Of wenst de bank een aanpassing van de bestaande lopende overeenkomst?

till
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 29 sep 2015 16:46

Ik vermoed het laatste.
Het is de bedoeling om mijn nieuwe partner op de huidige lening te krijgen en mijn ex te schrappen.

Reclame

Fortuin
Berichten: 1013

#4 , 29 sep 2015 17:17

Dan veronderstel ik dat de bank je niet kan dwingen dit te doen. Voorwaarden misschien is nalezen. Zal wel puur als een strategie zijn om hun risico te beperken.

Persoonlijk zou ik de bank, indien ze zo'n aanpassing wensen, ze vriendelijk verzoeken om hier zelf alle kosten voor te dragen. Anders zou ik hier niet op ingaan. Mogelijk zelfs gebruik maken van de opportuniteit om de rente op de lening naar beneden te onderhandelen. Normaal gezien kan je een lopende overeenkomst niet zomaar aanpassen. Voor wat (-> minder risico voor de bank) hoort wat (lagere rente).

Trouwens, dossierkosten kunnen altijd naar 0. Ze gaan echt geen winstgevende lening op tafel laten liggen voor een extra €500-1000. Mensen die onderhandelen betalen niks, mensen die niet onderhandelen de volle pot.

Als voorbeeld: vorige week heb ik een aanzienlijk bedrag ponden omgezet naar euro. Normale winst voor de bank: €1000. Na minuutje onderhandelen: €80. Je niet laten doen.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 02 okt 2015 19:05

De bank acht u blijkbaar niet (of moeilijk) in staat om de lening alleen af te betalen. Om mee een hypothecaire lening af te betalen moet er een rechtstreeks belang zijn , in casu mede-eigenaar. Dit kan door een deel te kopen.
Wat u ook had kunnen doen : trouwen en de woning in de gemeenschap brengen. Veel minder kosten aan registratie en derg. In de overeenkomst kon gezet worden dat bij nieuwe scheiding de woning terug naar u komt, geheel kosteloos.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Successie- & Registratierechten”