Ontslagen

Darliiien
Topic Starter
Berichten: 193

Re: Ontslagen

#31 , 28 sep 2015 20:17

Een gijzeling zoals je beweert is dus voor de Hasseltse politie niet dringen?

Terug wat bijgeleerd, dit wist ik echt niet hoe het in Hasselt er aan toe gaat.

Bij mij in het Meetjesland is dit toch wel anders hoor.

Even de opening uren na gezien !

http://www.openingsuren.com/detail.php?edit=5016913
Dit was in eerste instantie volgens de politie al geen gijzeling, aangezien het mensen waren die ik kende. En er was geen sprake van geweld, bedreiging,... Dus was het niet 'dringend'. Dingen die kunnen wachten tot de volgende dag kunnen wachten tot de volgende dag. En ja hoor, moet je de openingsuren op internet opzoeken? xD die kloppen dus NIET... GA DAN ZELF NAAR HASSELT!!! Ga naar de deur, bel aan (na 20u) en zeg da je klacht komt neerleggen voor exact hetzelfde als mij: ze sturen u gewoon naar huis! kom morgen maar terug!
Je bent blijkbaar zelf nie van Hasselt als je het moet opzoeken op internet, ga dan naar daar en ga kijken! Tussen 8u 'smorgens en 8u 's avonds is het bureau doorlopend open voor alle problemen, voor 8u en na 20u worden enkel nog dringende zaken opgelost...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mjers
Berichten: 1788

#32 , 29 sep 2015 08:09

Een gijzeling zoals je beweert is dus voor de Hasseltse politie niet dringen?

Terug wat bijgeleerd, dit wist ik echt niet hoe het in Hasselt er aan toe gaat.

Bij mij in het Meetjesland is dit toch wel anders hoor.

Even de opening uren na gezien !

http://www.openingsuren.com/detail.php?edit=5016913
Dergelijke treiterende reacties zijn toch voor niets nodig?
Ts komt hier om hulp vragen.
Niet om uitgelachen te worden...

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#33 , 29 sep 2015 10:23

Gebruiker21, er zijn genoeg voorbeelden van rechtspraak die zo'n zaken, zelfs al is niet alles te bewijzen, wel aanvaarden (wegens de logica van opeenvolging van feiten). Bvb via getuigenissen van collega's.
Ik beweer ook niet dat de topic starter kansloos is. Er zijn inderdaad elementen die in haar voordeel spelen (dat ze naar de politie gegaan is, om te beginnen). Maar jammer genoeg heeft ze geen getuigenis van een collega of van klanten. Ze verteld nu wel dat er mensen kunnen getuigen dat ze huilend naar huis gegaan is na de "feiten". Misschien dat dit helpt.

Ik wil de topic starter enkel een ontgoocheling besparen door hier niet te beweren dat ze dit met gemak zal winnen voor de arbeidsrechtbank. Het zou wel eens héél anders kunnen uitdraaien. Ondertussen weten we ook dat ze bij een filiaal van een verkoopsketen werkte, en dat de vakbond de hoofdzetel heeft gecontacteerd. Misschien komt daar iets uit (krijgt ze een fatsoenlijk ontslag met verbrekingsvergoeding). Dit zou de beste oplossing zijn, denk ik. Anyway, ik hoor graag van de topic starter hoe dit afloopt...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Darliiien
Topic Starter
Berichten: 193

#34 , 30 sep 2015 19:57

Hoi!
We zijn vandaag bij we juridische dienst van de vakbond geweest. Zij gaan nu eerst proberen een minnelijke schikking te stellen met de werkgever, indien dit niet lukt wordt er verder gekeken om naar de rechtbank te gaan.
Dit document werd reeds opgestuurd naar: de werkgever, het hoofdbureau en de overkoepelende organisatie van de werkgever:

Geachte,

Ons in rand vermeld lid was bij U in dienst van 22/01/2014 als bediende - verkoopster en verzoekt ons om haar belangen te behartigen.

Bij nazicht van het dossier komen wij tot volgende vaststellingen.

Op vrijdag 25/09/2015 heeft u betrokkene geïntimideerd om een contract te ondertekenen ter beëindiging in wederzijds akkoord !

Meer nog, u bent met twee personen rond haar gaan staan en hebt met ‘dwang’ betrokkene overtuigd om dit te tekenen onder het voorwendsel dat dit ‘standaard’ was(bedrog).

Op dat moment was zij helemaal verward en onder de indruk .. had niet door wat ze tekende en wat de consequenties hiervan waren noch op korte termijn noch op lange termijn.(dwaling)

Ik meen te kunnen stellen dat u misbruik heeft gemaakt van de vriendelijkheid en de naïviteit van betrokkene. Dus was betrokkene haar wil was gebrekkig en dus niet geldig!

Realiserende wat er vrijdag 25/09 is gebeurd, heeft zij zich zaterdag 26/09 onmiddellijk terug aangeboden met een getuige met verzoek haar te laten werken, wat u echter uitdrukkelijk weigerde.

Tevens werd er op 26-09-2015 een proces verbaal opgesteld door de politie waarin uiteengezet werd hoe u betrokkene onder dwang een document heeft laten tekenen. Tevens werd er u een aangetekend schrijven gestuurd met verzoek tot rechtzetting.

Op maandag 28/09/2015 heeft zij zich opnieuw aangeboden met een getuige nl de heer X en nogmaals verzocht om het werk te mogen hervatten. Wederom heeft u gemeld dat u bij uw standpunt blijft. Betrokkene haar wilsuiting was echter gebrekkig en dus niet vrij.

Betrokkene was vol lof over u en kan niet begrijpen dat u haar op dergelijke manier aan de deur zet! Dit is geen gedrag van een ‘goed huisvader’ ook u heeft uw verplichtingen.

Ondanks haar herhaaldelijk verzoek, dienen wij thans vast te stellen dat u het contract eenzijdig heeft beëindigd en dient u een verbrekingsvergoeding te betaling gelijk aan 10 weken verhoogd loon evenals de pro rata eindejaarspremie 2015, vertrekvakantiegeld dienstjaar 2014 en 2015, ecocheques enz

Wij stellen u in gebreke voor het niet betalen van de nog verschuldigde vergoedingen, waardoor de moratoire intresten op vakantiegeld beginnen te lopen.

Gelieve de hierboven vermelde bedragen, onder aftrek van de wettelijke inhoudingen over te schrijven op bankrekeningnummer XXXXX van Y, Juridische Dienst, met vermelding “XXX” en dit voor 15.10.2015.

Gelieve tevens de hieraan verbonden sociale documenten af te leveren waaronder een correct ingevuld document C 4.

Wij hopen op een gunstig en spoedig gevolg

mjers
Berichten: 1788

#35 , 01 okt 2015 08:00

Hoi!
We zijn vandaag bij we juridische dienst van de vakbond geweest. Zij gaan nu eerst proberen een minnelijke schikking te stellen met de werkgever, indien dit niet lukt wordt er verder gekeken om naar de rechtbank te gaan.
Dit document werd reeds opgestuurd naar: de werkgever, het hoofdbureau en de overkoepelende organisatie van de werkgever:

Geachte,

Ons in rand vermeld lid was bij U in dienst van 22/01/2014 als bediende - verkoopster en verzoekt ons om haar belangen te behartigen.

Bij nazicht van het dossier komen wij tot volgende vaststellingen.

Op vrijdag 25/09/2015 heeft u betrokkene geïntimideerd om een contract te ondertekenen ter beëindiging in wederzijds akkoord !

Meer nog, u bent met twee personen rond haar gaan staan en hebt met ‘dwang’ betrokkene overtuigd om dit te tekenen onder het voorwendsel dat dit ‘standaard’ was(bedrog).

Op dat moment was zij helemaal verward en onder de indruk .. had niet door wat ze tekende en wat de consequenties hiervan waren noch op korte termijn noch op lange termijn.(dwaling)

Ik meen te kunnen stellen dat u misbruik heeft gemaakt van de vriendelijkheid en de naïviteit van betrokkene. Dus was betrokkene haar wil was gebrekkig en dus niet geldig!

Realiserende wat er vrijdag 25/09 is gebeurd, heeft zij zich zaterdag 26/09 onmiddellijk terug aangeboden met een getuige met verzoek haar te laten werken, wat u echter uitdrukkelijk weigerde.

Tevens werd er op 26-09-2015 een proces verbaal opgesteld door de politie waarin uiteengezet werd hoe u betrokkene onder dwang een document heeft laten tekenen. Tevens werd er u een aangetekend schrijven gestuurd met verzoek tot rechtzetting.

Op maandag 28/09/2015 heeft zij zich opnieuw aangeboden met een getuige nl de heer X en nogmaals verzocht om het werk te mogen hervatten. Wederom heeft u gemeld dat u bij uw standpunt blijft. Betrokkene haar wilsuiting was echter gebrekkig en dus niet vrij.

Betrokkene was vol lof over u en kan niet begrijpen dat u haar op dergelijke manier aan de deur zet! Dit is geen gedrag van een ‘goed huisvader’ ook u heeft uw verplichtingen.

Ondanks haar herhaaldelijk verzoek, dienen wij thans vast te stellen dat u het contract eenzijdig heeft beëindigd en dient u een verbrekingsvergoeding te betaling gelijk aan 10 weken verhoogd loon evenals de pro rata eindejaarspremie 2015, vertrekvakantiegeld dienstjaar 2014 en 2015, ecocheques enz

Wij stellen u in gebreke voor het niet betalen van de nog verschuldigde vergoedingen, waardoor de moratoire intresten op vakantiegeld beginnen te lopen.

Gelieve de hierboven vermelde bedragen, onder aftrek van de wettelijke inhoudingen over te schrijven op bankrekeningnummer XXXXX van Y, Juridische Dienst, met vermelding “XXX” en dit voor 15.10.2015.

Gelieve tevens de hieraan verbonden sociale documenten af te leveren waaronder een correct ingevuld document C 4.

Wij hopen op een gunstig en spoedig gevolg
@TS, hou ons op de hoogte aub.

Darliiien
Topic Starter
Berichten: 193

#36 , 01 okt 2015 22:16

Hoi!
We zijn vandaag bij we juridische dienst van de vakbond geweest. Zij gaan nu eerst proberen een minnelijke schikking te stellen met de werkgever, indien dit niet lukt wordt er verder gekeken om naar de rechtbank te gaan.
Dit document werd reeds opgestuurd naar: de werkgever, het hoofdbureau en de overkoepelende organisatie van de werkgever:

Geachte,

....
Wij hopen op een gunstig en spoedig gevolg
@TS, hou ons op de hoogte aub.
Doe ik, moet van de juriste nu enkel nog een getuigenis gaan halen, van de delegee van de vakbond (die is maandag meegeweest naar werkplaats als getuige, omdat ik me terug moest gaan aanbieden om het werk te hervatten, daar ik niet akkoord ben met ontslag wederzijds akkoord) en zoals hier al vermeld werd inderdaad een nieuw document bij de politie gaan halen, met daarop 'klacht' wegens,... ipv de 'melding' wegens... =)
En als ik verder nog wat hoor van de juriste laat ik het hier nog wel weten =) alvast bedankt aan alle mensen voor de hulp en de tips!! =D

Franciscus
Berichten: 38583

#37 , 01 okt 2015 23:36

Een In elke politiezone is er steeds minstens één politiebureau 24/7 open. En 101 bellen is steeds mogelijk.
Opgelet in stresssituaties zijn er personen die naar de dienst inlichtingen bellen met de vraag wat het nummer van de 101 is.

Twee gezien het psychisch geweld ....dat zal blijken uit de verklaring van betrokkene zou er wel van dreiging en gijzeling gesproken kunnen worden. Ook vakbondsleden die directie gijzelen zijn mogelijk dus waarom dit niet.

Drie Voor een discussie gaat de politie geen PV opstellen dus als u de eerste delen van het PV nr eens wil opgeven dus HA.nummer parketcode.letternummer van zone. 123456/2015 kunnen we al zien wat de parketcode is.

Vier Er zijn getuigen verzamel deze hun gegevens en laat deze direct een verklaring op papier zetten en plaats naam- en dagtekenen.

Vijf Bespreek met jurist ook eventueel een nieuwe aangifte bij politie.

Zes Indien geen PV maar een melding- dan is de structuur van het nummer anders - eventueel verder via Intern toezicht of dienst klantenmanagement ( als men die heeft heeft in Hasselt)

Darliiien
Topic Starter
Berichten: 193

#38 , 02 okt 2015 01:00

Een In elke politiezone is er steeds minstens één politiebureau 24/7 open. En 101 bellen is steeds mogelijk.
Opgelet in stresssituaties zijn er personen die naar de dienst inlichtingen bellen met de vraag wat het nummer van de 101 is.

Twee gezien het psychisch geweld ....dat zal blijken uit de verklaring van betrokkene zou er wel van dreiging en gijzeling gesproken kunnen worden. Ook vakbondsleden die directie gijzelen zijn mogelijk dus waarom dit niet.

Drie Voor een discussie gaat de politie geen PV opstellen dus als u de eerste delen van het PV nr eens wil opgeven dus HA.nummer parketcode.letternummer van zone. 123456/2015 kunnen we al zien wat de parketcode is.

Vier Er zijn getuigen verzamel deze hun gegevens en laat deze direct een verklaring op papier zetten en plaats naam- en dagtekenen.

Vijf Bespreek met jurist ook eventueel een nieuwe aangifte bij politie.

Zes Indien geen PV maar een melding- dan is de structuur van het nummer anders - eventueel verder via Intern toezicht of dienst klantenmanagement ( als men die heeft heeft in Hasselt)
Een ja? was u erbij? ik ben naar het kantoor in hasselt geweest en daar zeiden ze me morgen terug te komen! En wat? moest ik de 101 bellen en de politie laten afkomen nadat alles gebeurd was en ik daar helemaal alleen stond? Die zouden nogal lachen!

Drie Allez dan, u hebt de papieren gezien? Er is een pv opgemaakt met de melding 'feitelijkheden-discussie-onenigheid', en ja, het is wel degelijk een PV. De nummer en dergelijke kan ik niet geven aangezien de juriste alle kopies heeft en alle orginele documenten bij mijn ouders thuis liggen. (waar ik nu niet ben)

Vier er zijn geen getuigen van het moment zelf, alleen 2 kassiersters die me na de feiten, hysterisch huilend buiten hebben zien komen uit mijn werkplaats

vijf is al lang besproken, zaterdag werkt de desbtreffende agent terug en ga ik dus terug voor een pv met een meer gedetailleerde info over de gebeurtenissen.


En voor nu? laat ik alles even over aan mijn juriste, ik denk dat zij wel weet wat ze doet hoor =)

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#39 , 02 okt 2015 09:56

Heb ik er over gelezen in deze draad, of hebt u het feit dat u zich terug aangemeld had om te werken (met een getuige), niet vermeld in dit draadje?

Hopelijk maakt het AS indruk. Indien niet, zal u toch nog moeten kunnen bewijzen dat u het document onder dwang getekend hebt. Let op "onder dwang tekenen" is niet hetzelfde als "tekenen om er van af te zijn". Als dit ooit voor de arbeidsrechtbank komt, gebruik dan zeker nooit de laatste formulering, want dan kan je het wel vergeten, denk ik...

Keep us posted!
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Darliiien
Topic Starter
Berichten: 193

#40 , 02 okt 2015 10:32

Heb ik er over gelezen in deze draad, of hebt u het feit dat u zich terug aangemeld had om te werken (met een getuige), niet vermeld in dit draadje?

Hopelijk maakt het AS indruk. Indien niet, zal u toch nog moeten kunnen bewijzen dat u het document onder dwang getekend hebt. Let op "onder dwang tekenen" is niet hetzelfde als "tekenen om er van af te zijn". Als dit ooit voor de arbeidsrechtbank komt, gebruik dan zeker nooit de laatste formulering, want dan kan je het wel vergeten, denk ik...

Keep us posted!
Zie net inderdaad dat ik bij mijn tijdsgebeurtenissen ben vergeten te zetten dat we op zaterdag ook uitdrukkelijk hebben vermeld niet akkoord te gaan met het wederzijds ontslag en dat ik ook heel uitdrukkelijk heb vermeld werkwillig te zijn en het werk opnieuw te willen hervatten .
Dat van 'tekenen om er vanaf te zijn' had de juriste ook al gezegd van dat zeker niet zo te formuleren. Ze heeft me enkele voorbeelden gegeven van hoe ik het dan wel eventueel zou kunnen formuleren (vb: ik wou weg gaan, maar ze lieten me niet door. Ze hebben de handtekening enkel verkregen door continu tegen me te zeggen dat het een 'standaard' contract was voor ontslag. Ik was op dat moment zo van men melk dat ik geen idee had van de gevolgen van dit document (bedrog & dwaling!)) ofzoiets... Zijn meerdere manieren om het uit te leggen natuurlijk. Maar eerst kopen da ze ingaan op het AS voor de minnelijke schikking! :)

En ik hou jullie zeker nog op de hoogte!

Meeboo
Berichten: 1488

#41 , 02 okt 2015 15:12

Krijg je nu een vervangingsinkomen van de vakbond of hoe werkt dat?

ik neem aan dat je geen stempelgedl krijgt aangezien je je vrijwillig ontslag hebt "getekend"

Franciscus
Berichten: 38583

#42 , 02 okt 2015 15:24

Klein antwoord op de reacties.
Eens lezen @denlowie heeft dit ook reeds vermeld.
dus
Een ja er had een bureau moeten open zijn 24/7 ... de 101 ter plaatse laten komen is indien er geen bureau open is de enigste mogelijkheid ...dit om te beletten dat tegenpartij zich daarna vanaf maakt met ja maar dat is zo niet gebeurd ...de inspecteurs hadden dan ook uw ontreddering gezien.
Twee persoonlijk zou ik zeker in het PV psychische druk (=geweld) en ook door de advocaat laten gebruiken is iets zwaarder en geeft beter aan wat er is gebeurd.
Feit dat u de personen kent of niet doet er niet toe voor een gijzeling... in werkelijkheid zijn er veel gijzelingen in familiale omstandigheden.
Het is een onwettige vrijheidsbeneming of psychische druk.
http://www.juridischforum.be/forum/view ... hp?t=47582 gaat over IFG maar wet - rechtspraak en rechtsleer erkennen duidelijk de psychische druk.

Drie Een melding is geen PV en een VPV verkort proces verbaal gaat zelfs niet naar het parket en daar wordt (meestal) ook geen verhoor aan gekoppeld. Bij een PV ...zie uitleg hieronder krijgt u ook een attest klachtneerlegging en de mogelijkheid u als slachtoffer te registeren bij de griffie parket eerste aanleg
Vier ook dat zijn getuigen die te gebruiken zijn voor uw verklaring te ondersteunen.
Vijf Zeer goed en hopelijk kan u dan ook die gegevens van die getuigen doorgeven - indien mogelijk met een door hen reeds eigenhandig geschreven verklaring ...maar dat had ik ook al geschreven.

http://www.lokalepolitie.be/5412/klacht ... acht-.html
http://www.juridischforum.be/forum/view ... hp?t=47582

De lijst met de voor VPV vermelde feiten ( exhaustieve lijst parket) heb ik op dit ogenblik niet in mijn bezit dus daar kan ik de parketcode niet van geven maar als ik al lees dat u melding discussie aangeeft als titel heb ik een donkerblauw vermoeden dat het een melding of hoogstens een VPV is geweest.
In het andere geval was het parketcode gijzeling (10(B) of bedreiging 45 (C) geweest ... de B en C zijn interne codes parket

De brief die is opgesteld is ok maar gaat specifiek over de arbeidsrelatie
De aangifte bij de politie gaat over de strafrechtelijke kwalificatie van de feiten en dat is een andere zaak dan de arbeidsovereenkomst 'an sich'

De opmerking van @Tom inzake terug aanbieden is zeer correct moet men steeds doen.

wwdv
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#43 , 01 sep 2017 23:18

En ik hou jullie zeker nog op de hoogte!
Ik lees op viewtopic.php?f=10&t=77508&p=462261 dat eruiteindelijk toch een opzegtermijn betaald werd aan TS:
De vakantiedagen zouden door mijn vorige werkgever uitbetaald zijn na mijn ontslag eind 2015 , dit is niet zo aangezien ik met een 'wederzijds akkoord' afstand heb gedaan van AL mijn rechten. Zo ook eindejaarspremie, vakantiegeld en uitkering! (lang verhaal, uiteindelijk werd opzegtermijn WEL uitbetaald!)
Kan je eens verduidelijken hoe dit precies gegaan is?

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”