Ontslag tijdens ziekte

Berendje
Topic Starter
Berichten: 6

Ontslag tijdens ziekte

#1 , 23 sep 2015 19:08

Hallo mensen

Op 1 september 2015 ben ik bij een nieuwe werkgever begonnen als arbeider met vast contract.
Ik heb er mijn oude baan voor opgezegd.
Helaas ben ik za 5 september van de trap gevallen. Gekneusde ribben, verstuikte enkel en gebarsten pink tot gevolg.
Gisteren kreeg ik zonder pardon mijn ontslagbrief in de bus. Geen telefoontje, geen waarschuwing, niks.
Vandaag mijn C4 en loonbrieven met 2 weken ontslagvergoeding.
Nu begrijp ik best dat de werkgever verveeld zal zitten met mijn snelle uitvallen maar kan dit zomaar?
Ik heb voorheen altijd als bediende gewerkt en dit is mijn eerste werkervaring als arbeider.
Ik weet dus niet echt of dit kan of mag. Ik weet intussen dat er geen proefperiode meer bestaat maar mag men mij ontslaan omdat ik op ziekenkas moest?
Ik kreeg geen andere reden. Op de C4 staat als reden 'past niet in de firma'. Ik heb gevonden dat voor werknemers die minder dan 6maand in dienst zijn geen ontslagmotivering geldt maar is er dan ook geen bescherming meer tegen ontslag?
Ik heb geen vakbond want dat moest ik nog regelen. Kan ik ook ergens anders aankloppen?

Bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 24 sep 2015 08:17

er is enkel een bescherming tegen ontslag via het algemene "misbruik van recht"-principe. Men mag je niet ontslaan wegens ziekte, maar dat is ook wettelijk niet gebeurd. Je zal dus moeten bewijzen dat de "past niet in de firma" niet klopt én daarna nog bewijzen dat het ontslag een rechtsmisbruik was.

Je kan nog altijd aankloppen bij een vakbond, indien je dat niet wil is er enkel een advocaat die je kan helpen.

Berendje
Topic Starter
Berichten: 6

#3 , 24 sep 2015 09:28

Dus de eerste 6 maand ben je beter af met een contract bepaalde duur dan een contract onbepaalde duur?
Toch raar niet? Dan snap ik de waarde van een contract onbepaalde duur niet meer.
Je bent toch niet beschermd tegen ontslag. Pfff

Reclame

Berendje
Topic Starter
Berichten: 6

#4 , 24 sep 2015 10:24

Ik probeer zoveel mogelijk informatie te verzamelen en nu stuit ik op dit:
Ik vond op deze site dat het willekeurig ontslag voor arbeiders niet langer bestaat door cao 109.
Ik was echter in dienst onder PC124 en val dus onder het uitzonderingsregime.
Willekeurig ontslag zou dus wel nog steeds van toepassing kunnen zijn voor mij.
Nu vond ik online echter weer een uitspraak van het arbitragehof dat stelt dat art 63 slechts gehandhaafd mag worden tot 1 april 2014 wegens schending van art 10 en 11 van de grondwet!!
Heb ik nu wel of geen recht om willekeurig ontslag in te roepen?
Is het uitzonderingsregime nu van toepassing of niet?
En is het uitzonderingsregime op zich ook geen schending van art 10 en 11 van de grondwet?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 24 sep 2015 12:00

Hoe je het draait of keert, iedereen kan ontslagen worden zonder uitzondering, als de werkgever de verbrekingsvergoeding betaald die verschuldigd is, dan is er ook niks aan de hand .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 24 sep 2015 13:48

Ik probeer zoveel mogelijk informatie te verzamelen en nu stuit ik op dit:
Ik vond op deze site dat het willekeurig ontslag voor arbeiders niet langer bestaat door cao 109.
standaard niet.
Ik was echter in dienst onder PC124 en val dus onder het uitzonderingsregime.
Willekeurig ontslag zou dus wel nog steeds van toepassing kunnen zijn voor mij.
dat klopt. Zie art. 2§5 en 11 van CAO 109.
Nu vond ik online echter weer een uitspraak van het arbitragehof dat stelt dat art 63 slechts gehandhaafd mag worden tot 1 april 2014 wegens schending van art 10 en 11 van de grondwet!!
dat is geen probleem, gezien CAO 109 het willekeurig ontslag, los van art. 63, ook wettelijk geregeld heeft.
En is het uitzonderingsregime op zich ook geen schending van art 10 en 11 van de grondwet?
Ja, dit is vorige week effectief uitgesproken, maar de verkorte opzegtermijnen blijven geldig tot eind 2017.
Dus de eerste 6 maand ben je beter af met een contract bepaalde duur dan een contract onbepaalde duur?
Toch raar niet? Dan snap ik de waarde van een contract onbepaalde duur niet meer.
Je bent toch niet beschermd tegen ontslag. Pfff
ook een contract bepaalde duur kan eenzijdig opgezegd worden gedurende de eerste helft van het contract.

Berendje
Topic Starter
Berichten: 6

#7 , 24 sep 2015 16:10

Dank u JPV.
Hoe zit dat dan juist dat CAO 109 het willekeurig ontslag geregeld heeft?
Vind ik dat ergens terug dat de verkorte opzeggingstermijnen geldig blijven tot einde 2017?
Ik vrees dat ik een beetje in de war ben.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 24 sep 2015 16:17

Dank u JPV.
Hoe zit dat dan juist dat CAO 109 het willekeurig ontslag geregeld heeft?
CAO 109 regelt dat Art. 63 nog steeds uitwerking heeft voor mensen zoals jij.
Vind ik dat ergens terug dat de verkorte opzeggingstermijnen geldig blijven tot einde 2017?
Ik vrees dat ik een beetje in de war ben.
in menselijke teksten: http://www.bouwenwonen.net/nieuwbouw/re ... in-de-bouw

in juridische teksten: http://www.const-court.be/public/n/2015/2015-116n.pdf (als je niet alles wil lezen: lees vanaf pagina 39, ook al blijft het héél lastig om te lezen).

Berendje
Topic Starter
Berichten: 6

#9 , 25 sep 2015 10:14

Bedankt JPV
Maar ik ben niet mee vrees ik.
CAO 109 bepaald dus dat ik nog steeds art 63 kan inroepen, want ik wordt uitgesloten van het CAO 109, juist?
Maar in het arrest 187/2014 wordt art 63, wegens schending van de grondwet, vernietigt doch gehandhaafd tot 1 april 2014.
Dan vallen we dus toch nog uit de boot?
Want uit het arrest dat jij me bezorgde lees ik enkel de handhaving van de verkorte opzegtermijnen.
Wat een moeilijke materie eigenlijk.
Ik vraag me dus af of het arrest dat inderdaad schending van de grondwet vaststelt maar handhaving tot 1 april 2014 bepaald om rechtsonzekerheid te voorkomen, op zich rechtsonzekerheid veroorzaakt door geen rekening te houden met de uitgeslotenen van CAO109, die pas vanaf 2018 onder de CAO vallen?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#10 , 25 sep 2015 10:31

Nee, je wordt niet uitgesloten van CAO 109. CAO 109 is van toepassing op jou en die bepaalt in een van de eerste artikels dat de bepalingen uit het oude art. 63 nog steeds van toepassing zijn op jou. Het neemt dus die bepalingen over (zie art. 11), waardoor het al dan niet in werking zijn van art. 63 geen nut heeft. Art. 63 is mss niet meer van toepassing, maar art. 11 van CAO 109 wel. CAO 109 bepaalt wél dat enkel hoofdstuk 5 (= art. 11) van die CAO voor jou van toepassing is.

Berendje
Topic Starter
Berichten: 6

#11 , 26 sep 2015 12:20

Ok bedankt JPV nu ben ik mee.
Dat kan ik gebruiken.
Zeg en hoe zit dat dan mocht ik toevallig in een ander PC getekend hebben?
Want je wordt de eerste zes maanden uitgesloten van de ontslagmotivering als ik het juist heb?
Die mensen hebben een vast contrcat maar kunnen zonder reden ontslagen worden dan?
Je zal maar toevallig in de verkeerde job intekenen. Of is er daar ook nog bescherming tegen ontslag?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#12 , 27 sep 2015 07:48

daar is de bescherming tegen ontslag wegens discriminatie en het gewone misbruik van recht.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”