Erfrecht en minderjarige.

jonas23
Topic Starter
Berichten: 9

Erfrecht en minderjarige.

#1 , 18 sep 2015 09:48

Geachte,

Mijn vrouw is onlangs overleden in een verkeersongeval.

Ik heb ook nog een minderjarige zoon.

Hetgeen aan mijn zoon toekomt als erfenis (dan bedoel ik gelden) zal naar ik verneem worden geblokkeerd op rekening tot zijn 18 jaar. Mijn vraag was nu of alvorens dit het geval zal zijn de kosten van begrafenis en dergelijke meer toch nog van de rekening die op naam staat van mijn vrouw, dan wel de gemeenschappelijke rekening kunnen worden betaald?

Alvast bedankt voor uw raad

Met vriendelijke groeten,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 18 sep 2015 10:39

Begrafeniskosten en derg. zijn ten laste van de nalatenschap. Die worden betaald uit de tegoeden van de overledene ( hier de helft van de gemeenschap).
U heeft als langstlevende echtgenoot het vruchtgebruik over de ganse nalatenschap. Dat het geld op naam van de zoon geblokkeerd wordt is normaal, maar de rente ( wat dat ook betekent tegenwoordig) is voor u.
Dat dat geld slechts tot 18 jaar geblokkeerd wordt , vind ik eigenaardig. Zo'n vruchtgebruik duurt immers levenslang. Men kan wel vanaf 18 jaar andere afspraken maken en vb. het vruchtgebruik afkopen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”