Mede-eigenaar wil eigen verwarmingsinstallatie

vandaele62
Topic Starter
Berichten: 19

Mede-eigenaar wil eigen verwarmingsinstallatie

#1 , 16 sep 2015 13:11

Onlangs hebben we appartement gekocht in een gebouw waarin zich in totaal 6 appartementen bevinden. Ons appartement is iets groter dan de andere waardoor ons aandeel in de mede-eigendom 25% bedraagt.
Alle appartementen worden verwarmd door een gemeenschappelijke mazoutketel waarvan het individuele verbruik gemeten wordt met calorimeters. Net na onze intrek is gebleken dat deze ketel vervangen dient te worden. Nu zit er wel wat geld in het reservefonds van de VME maar uit de eerste offertes blijkt dat dit niet zal volstaan.

Omdat mijn appartement zich op het gelijkvloers bevindt en volledig onderkelderd is (deels privatief) hebben we door een installateur laten onderzoeken of het mogelijk is om ons te ontkoppelen van de algemene mazoutketel en over te stappen op een individuele gascondensatieketel. Dit blijkt probleemloos mogelijk te zijn en bovendien zonder aanpassingen in de gemeenschappelijke delen.

Hierbij heb ik volgende vragen:
  • 1. Zijn we nog verplicht om mee te betalen voor de vervanging en het onderhoud van de gemeenschappelijke ketel of dient de VME ons hiervan vrij te stellen? Voor de lift bestaat er al een dergelijke regeling aangezien wij hier ook geen gebruik van maken.

    2. indien de VME beslist dat wij niet meer in de kosten voor de gemeenschappelijke verwarming hoeven bij te dragen, hoe wordt dit dan verrekend als het reservekapitaal aangewend wordt? (Zelfde vraag voor het geval de lift vervangen zou moeten worden.)
Uiteraard willen we als nieuwkomers in de blok de goede verstandhouding met de buren behouden dus zijn we zeker ook bereid bepaalde toegevingen te doen maar voorlopig is het ons heel onduidelijk hoe deze zaken doorgaans in z'n werk gaan.

Alvast bedankt voor het advies.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 16 sep 2015 13:22

U zal alleszins mee moeten betalen voor de vervanging van de versleten ketel.
Uw appartement heeft immers deel gehad aan de historische sleet van de te vervangen ketel. Anders geformuleerd: uw appartement heeft de huidige kelder mee "opgebruikt" en is dus een proportioneel deel in de bijdrage van de vervanging verschuldigd aan de VME.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

naicwill
Berichten: 715

#3 , 16 sep 2015 13:36

Wet:

Art. 577-7

§ 1 De algemene vergadering beslist:

1° bij meerderheid van drie vierden van de stemmen:

a) over iedere wijziging van de statuten voor zover zij slechts het genot, het gebruik of het beheer van de gemeenschappelijke gedeelten betreft;

b) over alle werken betreffende de gemeenschappelijke gedeelten, met uitzondering van die waarover de syndicus kan beslissen;

.......


2° bij meerderheid van vier vijfden van de stemmen:

a) over iedere andere wijziging van de statuten, daarin begrepen de wijziging van de verdeling van de lasten van de mede-eigendom;


Verder herhaal ik wat Roharro hierboven schrijft:

De branders zijn mee versleten door het gebruik ervan door uw kavel .
U bent ingestapt in een mede-eigendom met statuten, hier het reglement van mede eigendom
En daar kunt u zo maar niet uitstappen voor bepaalde onderdelen(verwarming) omdat
dit u niet bevalt.
Laatst gewijzigd door naicwill op 16 sep 2015 13:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

Reclame

Lanox
Berichten: 3518
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 sep 2015 13:43

@Roharro:
Ik ben helemaal niet thuis in mede-eigendom, maar ik vind dat toch een rare redenering. De ketel is oorspronkelijk betaald door alle appartementeigenaars die hem ook samen hebben opgebruikt. Waarom moet er dan betaald worden door iemand die de nieuwe ketel niet gaat gebruiken? Als Jan en Piet vandaag samen een maaltijd maken en nuttigen is het logisch dat beide de kosten hiervan dragen, maar moet Jan daarom meebetalen voor de maaltijd die Piet morgen alleen gaat nuttigen?

Wat ik wel als argument zou begrijpen is dat de ketel ook de gemeenschappelijke delen verwarmt.

Nochmaals, ik heb geen flauw benul over mede-eigendomsrecht en spreek hier enkel over mijn gut feeling.

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 16 sep 2015 15:12

Het is niet de ketel alleen die gebruikt si door gelijkvloers, ook alle leidingen, pompen enz... TS zal ook moeten meebetalen indien de stookolieketel gesaneerd wordt, zelfs al dit binnen 10 jaar is (a rato van zijn gebruiksperiode)
Gezien TS voor 25 % deel uitmaakt van de gemeenschap zou je kunnen stellen dat een nieuwe ketel 25 % minder zwaar moet zijn in geval hij afhaakt, dus minder kosten voor de andere gebruikers.

k.b.
Berichten: 876

#6 , 16 sep 2015 16:03

Komaan ...

TS zal moeten bijdragen naar rato van zijn aandeel ...

Ik zou TS aanraden om voor te stellen om deze bestaande ketel te vervangen door een aardgastoestel ... eventueel kan de VME zich buigen over het idee om alle app te voorzien van een afzonderlijk systeem ...

Indien TS wenst te ontkoppelen zal dit geen afbreuk doen aan de overeenkomst die er is ... bovendien lijkt het er sterk op dat TS gebruik wenst te maken van de gemeenschappelijke delen ( niet privatieve kelders) om zijn individuele installatie te laten uitwerken ... dat kan eigenlijk ook al niet ...

De "onduidelijkheid" over medeeigendom en de gevolgen hiervan bekijkt men natuurlijk best voor de aanschaf van een dergelijk onroerend goed ...

k.b.

vandaele62
Topic Starter
Berichten: 19

#7 , 16 sep 2015 16:26

Wat ik wel als argument zou begrijpen is dat de ketel ook de gemeenschappelijke delen verwarmt.
Er is nergens verwarming in de gemene delen (gang en kelder).
U bent ingestapt in een mede-eigendom met statuten, hier het reglement van mede eigendom
En daar kunt u zo maar niet uitstappen voor bepaalde onderdelen(verwarming) omdat dit u niet bevalt.
Alle begrip voor het respecteren van de statuten. Maar een aparte verwarming zou zuiniger, eenvoudiger en minder vervuilend zijn (aardgas ipv mazout). "Omdat het mij niet bevalt" vind ik dan ook een beetje kort door de bocht.
Het is niet de ketel alleen die gebruikt si door gelijkvloers, ook alle leidingen, pompen enz...
De leidingen gaan enerzijds rechtstreeks van de kelder naar mijn appartement. Deze zouden dus afgekoppeld worden. De bovenburen zijn verbonden met de ketel via stijgleidingen (waar het gelijkvloers dus niet mee aanhangt).
De ketel is oorspronkelijk betaald door alle appartementeigenaars die hem ook samen hebben opgebruikt. Waarom moet er dan betaald worden door iemand die de nieuwe ketel niet gaat gebruiken?
De oude ketel is nooit door ons gebruikt (was al uitgeschakeld toen we er kwamen wonen en kan dus niet meer opgestart worden). De nieuwe ketel zal nooit door ons gebruikt worden. De oude ketel is inderdaad ook door mijn kavel versleten maar het door mijn kavel opgespaarde reservekapitaal zal hier ook volledig voor opgebruikt worden. Zoals mava125 terecht aanhaalt zal de nieuwe ketel ook 25% minder zwaar moeten zijn. Dat alles in acht genomen lijkt het me toch redelijk om de VME te vragen om de statuten zo aan te passen dat het gelijkvloers niet meer moet tussenkomen in verdere kosten voor de ketel.
bovendien lijkt het er sterk op dat TS gebruik wenst te maken van de gemeenschappelijke delen ( niet privatieve kelders) om zijn individuele installatie te laten uitwerken ... dat kan eigenlijk ook al niet ...
Zoals duidelijk gesteld zou de individuele installatie in onze privatieve kelder komen en zijn er geen aanpassingen nodig aan gemeenschappelijke delen.
De "onduidelijkheid" over medeeigendom en de gevolgen hiervan bekijkt men natuurlijk best voor de aanschaf van een dergelijk onroerend goed ...
Volgens het inspectieverslag van vorig jaar door een erkend installateur zou de ketel nog minstens 5 jaar meegaan. Vlak nadat we er zijn gaan wonen vond er opnieuw een inspectie plaats waaruit blijkt dat de ketel vervangen moet worden. Het is onmogelijk om op alles voorbereid te zijn.

naicwill
Berichten: 715

#8 , 16 sep 2015 16:55

"Zoals duidelijk gesteld zou de individuele installatie in onze privatieve kelder komen en zijn er geen aanpassingen nodig aan gemeenschappelijke delen."

Gaat de lift tot de -1 (= kelder)?
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

naicwill
Berichten: 715

#9 , 16 sep 2015 17:03

"Zoals duidelijk gesteld zou de individuele installatie in onze privatieve kelder komen en zijn er geen aanpassingen nodig aan gemeenschappelijke delen."

Er zijn voor de installatie van de indiividuele verwarming wel werken nodig aan de gemeenschappelijke
delen(O.a, afkoppeling) van de gemeenschappelijke ketel,...'') en hiervoor is een meerderheid van drievierden
Nodig op de algemene vergadering.

Indien het "normale" eigenaars zijn ,gaan ze dat nooit goedkeuren,zelf met een kleinere
Ketel gaan ze in verhouding grotere kosten hebben.
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

vandaele62
Topic Starter
Berichten: 19

#10 , 16 sep 2015 19:25

Gaat de lift tot de -1 (= kelder)?
Nee
Er zijn voor de installatie van de indiividuele verwarming wel werken nodig aan de gemeenschappelijke
delen(O.a, afkoppeling) van de gemeenschappelijke ketel,...'') en hiervoor is een meerderheid van drievierden
Nodig op de algemene vergadering.
De leidingen gaan enerzijds rechtstreeks van de kelder naar mijn appartement. Deze zouden dus afgekoppeld worden. De bovenburen zijn verbonden met de ketel via stijgleidingen (waar het gelijkvloers dus niet mee aanhangt). Onze leidingen kunnen ook perfect in mijn eigen kelder afgesloten worden. Er zijn dus geen werken aan de gemeenschappelijke ketel nodig.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#11 , 16 sep 2015 19:43

De AV zal voorafgaandelijk toestemming moeten geven aangezien er een wijziging van de statuten van het gebouw vereist is.
Er zal dus een 3/4 meerderheid nodig zijn. Zonder die bereidheid van de AV mag u zich niet afkoppelen van het gemeenschappelijk verwarmingssysteem.
Het is best mogelijk dat de vereiste meerderheid wordt bereikt en dan is er geen probleem.
Maar zomaar afkoppelen zonder meer mag niet.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

giserke
Berichten: 2434

#12 , 16 sep 2015 20:58

Je zal toestemming moeten vragen vaan de AV .

Franciscus
Berichten: 38583

#13 , 16 sep 2015 23:25

En wat met water gas en schouw doorvoeren die mogelijk ook door gemene muren moeten?
Is het beton van de vloer ook niet gemeen... de tegels en vloerbekleding niet maar zoals bij terras zal beton waarin mogelijk al gemene leidingen liggen gemeen zijn.

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#14 , 17 sep 2015 10:58

En waar gaan de verbrandingsgassen naartoe? In een schouw die gemeenschappelijk is? (schouwvoering?) Of door een buitenmuur rechtstreeks naar buiten? (Buitenmuren zijn ook gemeenschappelijk!!!!)

giserke
Berichten: 2434

#15 , 19 sep 2015 11:09

Ik vind het alleszins onverstandig om een afzonderlijke CV te willen plaatsen.
Met het bedrag dat alle mede-eigenaars samenbrengen kun je een veel gesofisticeerder installatie aanschaffen, die beduidend minder verbruikt.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”