problemen met werkgever

viabelavia
Topic Starter
Berichten: 4

problemen met werkgever

#1 , 15 sep 2015 12:37

Hallo

zal zo kort mogelijk mijn situatie uit leggen
ik werk 2 jaar voor een dienstencheques bedrijf
nu heb ik op donderdag 20 augustus telefonisch mijn ontslag gehad die in zou gaan op maandag 24 augustus met opzeg van 10w
had gevraagd waarom de reden was en ze hadden mij meegedeeld dat dit te wijten was aan veelvuldig ziekte
nu waren ze op de 2 maanden eerder op de hoogte dat ik een medische operatie zou ondergaan
dit voor betere prestatie op het werk en vele andere redenen

ik ben op zondag 30 augustus opgenomen in het ziekenhuis en dit tot donderdag 3 september
aangezien ik zelf niet in staat was om tijdig binnen 48u een attest binnen te geven
heb ik gevraagd aan mijn man of hij naar de verpleegpost wou vragen voor een attest ziekte dit om binnen te geven aan mijn werk dit was op dinsdag 1 september
daar kreeg hij te horen dat enkel de chirurg die mij heeft behandeld zo een attest kan voorschrijven/meegeven en dat hij pas woensdag 2 september zou langs komen in de kamer ,daarop heeft hij vervolgens een mail verstuurd naar mijn werkgever om dit te melden .
woensdag is hij ook gekomen dit was laat in de avond rond 22u omdat hij natuurlijk een spoed operatie moest doen
heb ik hem persoonlijk gevraagd voor het attest van ziekte
hij melde me dat hij deze zou klaarleggen en dat ik deze kan mee krijgen bij ontslag dit was de dag nadien rond 13u
omdat mijn man moest werken heeft hij op vrijdag 4 september het attest persoonlijk overhandigd aan mijn werkgever
nu heb ik op vrijdag 4 september en aangetekend schrijven gehad waarin ze zeggen zij dat ze de dagen van maandag 31/08 tot donderdag 03/09 niet
worden betaald
omdat het attest te laat binnen is niet binnen de 48u
en dat ze erbij hadden gezegd dat mijn man naar de huisarts kon gaan om een attest te vragen op mijn naam ?
wij hebben dan een aangetekend terug gestuurd duidelijk gezegd dat dit niet aan ons te wijde ligt dat wij alles hebben aangedaan om het attest te bekomen en dat dit te maken heeft met overmacht
en dat een huisdokter geen attest kan schrijven voor dat hij die persoon heeft gezien , zo ook geen toekomstige attesten
na heen en weer gemaild te hebben zeggen ze eerst dat het attest in orde is, waarbij mijn man nogmaals duidelijk vraagt dat de kwestie van overmacht uitgeklaard is , dan sturen ze terug dat deze nog overlegt ging worden met hun juridische dienst.
waarbij ik vandaag te horen kreeg dat de dagen niet zal worden betaald .

Wat kan ik nu nog meer gaan doen hiervoor ?
omdat ik ook andere zaken heb die nadelig kunnen worden voor mijn werkgever
zo ook met het economisch werkloosheid
de dagen waarbij economisch werkloosheid worden aangevraagd dat die niet overeen komen met mijn niet al wel werkende dagen of dat deze worden veranderd , zo ook krijgen we pas na het einde van de maand het papier overhandigd waarbij de werkgever alles al heeft ingevuld

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 15 sep 2015 16:05

heb je nu effectief al een ontslagbrief gekregen? heeft je man een kopie van de mail op 1 september?

viabelavia
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 15 sep 2015 20:08

Het ontslag heb ik gekregen aangetekend stond geen motiverig bij
heb deze ook gelijktijdig aangetekend met de ziekte overmacht naar wergever vestuurd
ja wij hebben de mail nog zo ook het hele gesprek waarbij mijn wergever zijn houding echt niet te spreken is
zou de mails kunnen kopieren naar hier maar het is en hele gedoe

Werkgever heeft trouwens vandaag en mail verzonden naar mijn man
dit om het volgende
dat hij niet meer wil dat mijn man hen nog lastig valt en dat mijn werkgever anders stappen zou ondenemen tegen hem persoonlijk
ik vind dit gewoon zo absurd mijn man zegt gewoon beleefd de wetten voor

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 16 sep 2015 08:12

de inhoud van die mails kunnen van belang zijn. In principe indien je overmacht kan bewijzen (wat enigszins zo lijkt), moet je betaald worden voor die dagen in het ziekenhuis.

De vraag is ook waarom je niet op voorhand gemeld hebt dat je in het ziekenhuis opgenomen wordt, gezien blijkbaar de operatie vooraf gepland was?

Je man heeft idd geen uitstaans met de werkgever en de werkgever kan, indien deze aanvoelt gestalkt te worden, perfect eisen dat deze niet meer belt. Jij bent de werknemer, jij moet alles met je werkgever regelen, niet je man.

Art. 31.<W 1999-06-13/61, art. 8, 043; Inwerkingtreding : 01-12-2002> § 1. De onmogelijkheid voor de werknemer om zijn werk te verrichten ten gevolge van ziekte of ongeval, schorst de uitvoering van de overeenkomst.
§ 2. De werknemer is verplicht zijn werkgever onmiddellijk op de hoogte te brengen van zijn arbeidsongeschiktheid.
Indien een collectieve arbeidsovereenkomst of het arbeidsreglement dit voorschrijft of bij ontstentenis van dergelijk voorschrift, op verzoek van de werkgever, legt de werknemer aan deze laatste een geneeskundig getuigschrift voor. Het geneeskundig getuigschrift maakt melding van de arbeidsongeschiktheid, alsmede van de waarschijnlijke duur ervan, en of de werknemer zich met het oog op de controle al dan niet naar een andere plaats mag begeven.
Behoudens in geval van overmacht zendt de werknemer het geneeskundig getuigschrift op of geeft hij het af op de onderneming, binnen twee werkdagen vanaf de dag van de ongeschiktheid of de dag van de ontvangst van het verzoek, tenzij een andere termijn bij collectieve arbeidsovereenkomst of door het arbeidsreglement is bepaald. [1 ...]1

check dus zeker ook je arbeidsovereenkomst of daar iets in staat over het afgeven van een doktersattest.

Mariette
Berichten: 2507

#5 , 16 sep 2015 09:13

Dit is een probleem dat men in ziekenhuizen zou moeten aankaarten. Zelfs ben ik ooit in hetzelfde geval geweest: ziekenhuisopname en geen dokter beschikbaar om het attest in te vullen. Zoals vermeld: huisarts kan het niet invullen vermits hij de patient niet heeft gezien.
Het moet toch mogelijk zijn om een bewijs van ziekenhuisopname te kunnen verkrijgen dat dan geldt voor de eerste dagen (week?) arbeidsongeschiktheid.

viabelavia
Topic Starter
Berichten: 4

#6 , 16 sep 2015 10:31

De werkgever was zoals in eerste bericht 2 maanden op voorhand op de hoogte,
zij hebben trouwens ook de eerste dag van ziekte dus maandag 31/08 betaald als gewaardborgloon ziekte
dit staat zo op mijn loonbrief van de maand augustus

nu willen ze die dag volgende maand crediteren
op mijn contract staat dat je binnen de 48u een attest moet overhandigen
maar hoe kan ik dit doen als ik zelf opgenomen ben in het ziekenhuis ?
en meermaals heb gevraagd voor een attest
het is niet dat ze niet op de hoogte waren van mijn opname
2 maand eerder waren ze op de hoogte
mijn man heeft die dinsdag een mail verstuurd wat er aan de hand was waarom het dokter attest niet op tijd kon afgegeven worden

heb trouwens gisteren ook telefonisch contact gehad en heb gezegd dat mijn man hen niet meer zal sturen
heb duidelijk ook gezegd dat ik dit zeker ook niet zo ging laten dat ik dit met mijn advocaat ging bespreken
waarop mijn werkgever antwoorden: kan je dit zeer afraden omdat je toch zult verliezen
dat ik meer geld zou kwijt geraken dan de 3 dagen loon , waarop ik heb gezegd dat het allesinds niet hun probleem is
dit heeft hij meerdere keren herhaald

de overmacht is duidelijk en toch weigeren ze die ziekte te betalen
trouwens als mijn man vrijdag 4 september het attest binnen geeft dan moeten ze toch die donderdag zowie betalen lijkt mij ?
en het is niet dat ze niet op de hoogte waren anders hadden ze toch die maandag 31/08 niet betaald als gewaardborgloon ?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 16 sep 2015 10:35

op mijn contract staat dat je binnen de 48u een attest moet overhandigen
maar hoe kan ik dit doen als ik zelf opgenomen ben in het ziekenhuis ?


de overmacht is duidelijk en toch weigeren ze die ziekte te betalen
is idd overmacht.
trouwens als mijn man vrijdag 4 september het attest binnen geeft dan moeten ze toch die donderdag zowie betalen lijkt mij ?
niet als er geen overmacht is, dan moet pas betaald worden vanaf ontvangst van het attest (tenzij binnen de 48 uur binnengebracht)
en het is niet dat ze niet op de hoogte waren anders hadden ze toch die maandag 31/08 niet betaald als gewaardborgloon ?
is idd een argument voor het op de hoogte zijn, maar niet noodzakelijk om de overmacht te bewijzen. Vraag aan het ziekenhuis een bewijs dat je effectief opgenomen was en dat je geen dokter eerder gezien hebt die zo'n attest wou schrijven. Dan is de overmacht staalhard bewezen.

viabelavia
Topic Starter
Berichten: 4

#8 , 16 sep 2015 11:02

Mijn chirurg zelf huisdokter wou helpen om dit te bevestigen
maar ze hebben duidelijk gezegd dat ze daar niet in mee gingen

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”