Wilsverklaring euthanasie

artemis
Topic Starter
Berichten: 3293

Wilsverklaring euthanasie

#1 , 02 jul 2009 16:08

Hoe moet het precies gebeuren?

Wat googelen bracht mij op de volgende link:
http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuse ... rt_id=5768

Hierin staat echter:
De 'wilsverklaring euthanasie' slaat alleen op 'een situatie van een onomkeerbaar coma'. In alle andere situaties - dementie, verlies van communicatiemogelijkheden, omkeerbaar coma - is de verklaring waardeloos

Er zou toch ook een andere wilsverklaring mogelijk zijn, niet enkel van toepassing bij een onomkeerbaar coma? cfr. het gekende voorbeeld Hugo Claus.

Kan iemand mij op een beter spoor zetten?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Kyala
Berichten: 5

#2 , 09 jul 2015 18:57

Hoe moet het precies gebeuren?

Wat googelen bracht mij op de volgende link:
http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuse ... rt_id=5768

Hierin staat echter:
De 'wilsverklaring euthanasie' slaat alleen op 'een situatie van een onomkeerbaar coma'. In alle andere situaties - dementie, verlies van communicatiemogelijkheden, omkeerbaar coma - is de verklaring waardeloos

Er zou toch ook een andere wilsverklaring mogelijk zijn, niet enkel van toepassing bij een onomkeerbaar coma? cfr. het gekende voorbeeld Hugo Claus.

Kan iemand mij op een beter spoor zetten?

Hallo, ga naar je gemeente en vraag info, ikzelf heb formulieren en documenten via de gemeente en wettelijk ingevuld wilsverklaring euthanasie.
Eveneens documenten, voor orgaandonor, en documenten voor waar en hoe je begraven kan worden.
Groeten

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 09 jul 2015 21:47

http://www.leif.be" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

Tsunami
Berichten: 178
Locatie: Brussel, België

#4 , 09 sep 2015 16:55

Hoe moet het precies gebeuren?

Wat googelen bracht mij op de volgende link:
http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuse ... rt_id=5768

Hierin staat echter:
De 'wilsverklaring euthanasie' slaat alleen op 'een situatie van een onomkeerbaar coma'. In alle andere situaties - dementie, verlies van communicatiemogelijkheden, omkeerbaar coma - is de verklaring waardeloos

Er zou toch ook een andere wilsverklaring mogelijk zijn, niet enkel van toepassing bij een onomkeerbaar coma? cfr. het gekende voorbeeld Hugo Claus.

Kan iemand mij op een beter spoor zetten?

Hallo, ga naar je gemeente en vraag info, ikzelf heb formulieren en documenten via de gemeente en wettelijk ingevuld wilsverklaring euthanasie.
Eveneens documenten, voor orgaandonor, en documenten voor waar en hoe je begraven kan worden.
Groeten
Ik kan het verkeerd hebben, maar is iemand niet per definitie orgaandonor tenzij hij expliciet een document ondertekent dat hij geen donor wil zijn? In sommige jurisdicties moet je expliciet aangeven orgaandonor te willen worden na je dood, maar ik dacht dat het in België andersom was en je juist een verklaring moet invullen als je GEEN donor wil zijn.

WP002
Berichten: 1479

#5 , 09 sep 2015 18:11

Ik kan het verkeerd hebben, maar is iemand niet per definitie orgaandonor tenzij hij expliciet een document ondertekent dat hij geen donor wil zijn?
Klopt maar de facto heeft de naaste familie het laatste woord.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 09 sep 2015 20:09

Ik kan het verkeerd hebben, maar is iemand niet per definitie orgaandonor tenzij hij expliciet een document ondertekent dat hij geen donor wil zijn? In sommige jurisdicties moet je expliciet aangeven orgaandonor te willen worden na je dood, maar ik dacht dat het in België andersom was en je juist een verklaring moet invullen als je GEEN donor wil zijn.
Iedereen is donor tenzij men zich verzet bij leven.

Tot het zo ver is, dan weigert de medische wereld de wet te volgen, en gaat men het even aan de naaste familie vragen ...

Tsunami
Berichten: 178
Locatie: Brussel, België

#7 , 09 sep 2015 22:34

En als je met je naaste familie amper nog contact hebt of die naaste familie blijkt overleden te zijn? IK neem aan dat men geen verre nonkel waar je al jaren geen contact mee had gaat raadplegen...

In feite zou men iedereen verplicht zo'n formulier moeten voorleggen. Dus niet "je moet aangifte doen als je wel/geen donor wil zijn", want veel mensen gaan die aangifte niet doen en dan kom je in een grijze zone terecht als iemand plots overlijdt. Beter zou zijn bij aanmelding van domicilie of bij inschrijving bij een mutualiteit standaard de vraag op te nemen in de registratie ; een simpele "ja/nee" vraag, eenvoudiger kan niet en zo vermijd je situaties waar de persoon bij leven eigenlijk nooit stilgestaan heeft bij het al dan niet doneren.

artemis
Topic Starter
Berichten: 3293

#8 , 10 sep 2015 12:01

Ik kan het verkeerd hebben, maar is iemand niet per definitie orgaandonor tenzij hij expliciet een document ondertekent dat hij geen donor wil zijn? In sommige jurisdicties moet je expliciet aangeven orgaandonor te willen worden na je dood, maar ik dacht dat het in België andersom was en je juist een verklaring moet invullen als je GEEN donor wil zijn.
Iedereen is donor tenzij men zich verzet bij leven.

Tot het zo ver is, dan weigert de medische wereld de wet te volgen, en gaat men het even aan de naaste familie vragen ...
Er wordt inderdaad nog eens toestemming aan de naaste familie gevraagd en dat is eigenlijk heel jammer en misgeschoten.

Bijna alle organen (behalve nieren) die in aanmerking komen voor donatie komen van mensen die door een ongeval overleden zijn. Daarna moet héél snel ingegrepen worden of het is te laat.
Stel je nu in de praktijk voor dat je plots te horen krijgt dat je man/vrouw, zus/broer, zoon/dochter in een ongeval is overleden dan ben je enorm zwaar van slag en geschokt, dat is normaal. Als men er dan meteen bij vraagt of er organen mogen gedoneerd worden dan denk ik dat veel familieleden in eerste instantie niet klaar zijn voor die beslissing op dat moment, hoewel ze een aantal uren/een dag/enkele dagen later goed mogelijk zullen inzien dat het toch een nuttige en zinvolle keuze zou geweest zijn. Maar dan is het te laat.

Ik vind het dan ook jammer dat de familie op een dergelijk emotioneel moment nog eens voor die keuze gesteld wordt, wat nu gebeurt. Dat zou niet nodig hoeven te zijn wanneer de overledene zich nooit tegen het donorschap heeft verzet.

Tsunami
Berichten: 178
Locatie: Brussel, België

#9 , 12 sep 2015 18:25

Eerder dan iedereen per definitie als donor of niet-donor te zien behalve bij verzet, zou men eenvoudigweg een "ja/nee" vraag kunnen formuleren bij inschrijving in het bevolkingsregister van een gemeente waar iemand naartoe verhuist. Zo heeft men van ELKE burger zonder enige verwarring een duidelijke "ja" of "nee". En een simpele ja/nee vraag invullen op het gemeentehuis als je er toch al heen moet voor andere doeleinden, gaat hooguit een minuutje extra tijd vergen. Zo vermijd je alle misverstanden.

artemis
Topic Starter
Berichten: 3293

#10 , 23 sep 2015 15:09

Eerder dan iedereen per definitie als donor of niet-donor te zien behalve bij verzet, zou men eenvoudigweg een "ja/nee" vraag kunnen formuleren bij inschrijving in het bevolkingsregister van een gemeente waar iemand naartoe verhuist. Zo heeft men van ELKE burger zonder enige verwarring een duidelijke "ja" of "nee". En een simpele ja/nee vraag invullen op het gemeentehuis als je er toch al heen moet voor andere doeleinden, gaat hooguit een minuutje extra tijd vergen. Zo vermijd je alle misverstanden.
Blijkbaar kan je je (best) uitdrukkelijk als orgaandonor laten registreren bij je gemeentebestuur (uitdrukkelijke wilsbeschikking), je familie wordt dan niet meer voor de keuze gesteld. Via hetzelfde formulier kan je je ook verzetten tegen elke wegneming van organen en weefsels.
Het formulier is te downloaden op Beldonor.be, klik op Registratieformulier.
http://www.health.belgium.be/eportal/My ... gKguUuirxX
Het is me alleen niet duidelijk of deze registratie hernieuwd moet worden bij elke verhuis naar een andere gemeente.

Ik denk dat de meeste mensen dit niet weten omdat er algemeen van uitgegaan wordt dat we allemaal potentiële orgaandonor zijn indien we er ons niet uitdrukkelijk tegen hebben verzet.
De huidige regelgeving is daarom erg dubbelzinnig en komt het aantal orgaandonaties niet ten goede.

duma
Berichten: 2871

#11 , 24 sep 2015 10:25

Mijn man en ik zijn beiden inderdaad geregistreerd als orgaandonor bij de gemeente.
Wij moeten dit nog laten hernieuwen na onze verhuis, werd ons gezegd, dus 't lijkt mij wel nodig.

artemis
Topic Starter
Berichten: 3293

#12 , 28 sep 2015 11:55

Bedankt Duma, dat weten we dan ook weeral

Terug naar “Euthanasie”