Verbreking contract voor aanvang

sprankel
Topic Starter
Berichten: 20

Verbreking contract voor aanvang

#1 , 31 aug 2015 20:53

Het gaat hier om mijn partner welke een arbeidsovereenkomst getekend had bij een andere werkgever.
Hiervoor heeft hij ontslag genomen bij huidige werkgever met als laatste werkdag vandaag.
Echter op die laatste dag beslist hij te blijven bij zijn huidige werkgever. De huidige werkgever verscheurt zijn ontslagbrief.

De motivatie hierachter was de twijfelachtige toekomst bij de nieuwe werkgever en de problemen met het contract.

Contract is Franstalig echter mijn partner is Nederlandstalig, nieuwe werkgever is gevestig in het Brussel hoofdstedelijk gewest wat als mijn informatie correct is vertaald moet worden naar NL maar het contract word met wederkerende kracht beschouwd als altijd in het Nederlands geweest te zijn.

Dit is echter voor het tekenen van het contract gemeld geweest waarop de toekomstige werkgever melde dit later wel te vertalen naar NL. Hiervan hebben we bewijs door middel van SMS.

De startdatum vermeld op het contract is "2?/08/2015" (letterlijk zo vermeld), onderling was overeengekomen te starten op 01/09/2015. De onderlinge overeenkomst van 01/09/2015 hebben we bewijs van per SMS.

De toekomstige werkgever heeft geen origineel getekend door mijn partner, enkel een doorgescand.

De toekomstige werkgever is kwaad en zint op juridische stappen. Concreet aan wat mogen wij ons verwachten? Ik heb al gelezen dat er in principe een verbrekingsvergoeding van 1 maand en 7 dagen verschuldigd is. Echter is de nieuwe arbeidsovereenkomst wel geldig?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 sep 2015 16:44

1maand en 7 dagen dat was 20maanden geleden
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 01 sep 2015 17:19

idd, zal max 1 week zijn. Echter, mogelijks is de arbeidsovereenkomst absoluut nietig. Is de hoofdzetel in Brussel of ook de plaats van tewerkstelling?

Reclame

sprankel
Topic Starter
Berichten: 20

#4 , 03 sep 2015 03:06

Zowel explotatiezetel als terwerkstelling was te Brussel.
Jullie spreken over een week? Ik heb gehoord dat de toekomstige werkgever navraag heeft gedaan bij Partena en ook daar spreekt men nog van een maand en 7 dagen vergoeding (waar ondertussen ook al mee gedreigd is). Ik weet dat jullie hier mee verwijzen naar de nieuwe regels rond contracten maar ik zou verwachten dat Partena het bij het juiste eind heeft?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 03 sep 2015 07:12

arbeidsovereenkomst is geldig, moet vertaald worden binnen de maand na tekenen in het Nederlands.

Opzegtermijn is effectief een week. Het is niet omdat de toekomstige werkgever verwijst naar Partena, dat hij effectief bij Partena navraag zou gedaan hebben. Ofwel heeft iemand bij partena een verkeerde reglementering nagekeken, want het is effectief 1 week verbrekingsvergoeding (weliswaar het brutoloon, niet het nettoloon).

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”