Blote eigenaar, wat nu na overlijden

GinaGi
Topic Starter
Berichten: 128

Blote eigenaar, wat nu na overlijden

#1 , 31 aug 2015 12:30

Deze vraag is van mijn buurvrouw die geen internet heeft.

Haar vriend is zopas overleden, die verbleef al enkele maanden in een rusthuis daarze er eerder vanaf wilde zijn voor de zorgen.

Haar moeder is blote eigenaar van een appartement dat ze samen hebben.
De vriend heeft 1 zoon, al meer dan 20 jaar geen contact meer mee.
De moeder 2 dochters.
Het OCMW was net een procedure opgestart om het vruchtgebruik af te dwingen van haar moeder om het maandelijks tekort van het rusthuis bij te passen, daar haar moeder weigerde te betalen voor de opleg.

Op een Europa rekening van de vriend staat nog iets meer dan 2000 euro, beheerd door het OCMW of rusthuis!? Weet ze niet.

Nu had vanmorgen het rusthuis gezegd dat ze vanmiddag naar de begrafenisondernemer moesten gaan.
En maar moesten kiezen wat ze wilden.

Moet haar moeder nu rekening houden met het bedrag dat er nog staat op de Europa rekening?

Of krijgt ze wel of geen rekening gepresenteerd?

En is zij nu volledige eigenaar of kan de zoon van de vriend roet in het eten komen gooien, heeft al meer dan 20 jaar geen contact gehad met zijn vader.

mvg,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 31 aug 2015 12:41

Wie uw vraag begrijpt verdient de nobelprijs.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

GinaGi
Topic Starter
Berichten: 128

#3 , 31 aug 2015 19:04

Gezien, komt niet juist over in het begin.
En ondertussen meer info gekregen.
Dus een gedeelte klopt niet meer, hieronder hoe het er nu voorstaat.



Haar moeder der vriend is zopas overleden, die verbleef al enkele maanden in een rusthuis daarze er eerder vanaf wilde zijn voor de zorgen.
De vriend zijn domicilie stond nog bij de moeder.

Haar moeder is blote eigenaar van een appartement dat ze samen heeft met haar overleden vriend.
De vriend heeft 1 zoon, al meer dan 20 jaar geen contact meer mee.
De moeder 2 dochters.

De moeder gaat de begrafeniskosten betalen en achteraf is er nog de afrekening van de bijpassing achterstallig opleg rusthuis en verrekening van de iets meer dan de 2000 euro die nog op de rekening staat.

De vriend heeft iets van 3 maanden in het rusthuis verbleven.



En is zij nu volledige eigenaar of kan de zoon van de vriend roet in het eten komen gooien, heeft al meer dan 20 jaar geen contact gehad met zijn vader.

mvg,

Reclame

Franciscus
Berichten: 38587

#4 , 31 aug 2015 19:20

Haar moeder der vriend is zopas overleden, die verbleef al enkele maanden in een rusthuis daar ze er eerder vanaf wilde zijn voor de zorgen.
De vriend zijn domicilie stond nog bij de moeder.

Haar moeder is blote eigenaar van een appartement dat ze samen heeft met haar overleden vriend.

De vriend heeft 1 zoon, al meer dan 20 jaar geen contact meer mee.
De moeder 2 dochters.

De moeder gaat de begrafeniskosten betalen en achteraf is er nog de afrekening van de bijpassing achterstallig opleg rusthuis en verrekening van de iets meer dan de 2000 euro die nog op de rekening staat.

De vriend heeft iets van 3 maanden in het rusthuis verbleven.

En is zij nu volledige eigenaar of kan de zoon van de vriend roet in het eten komen gooien, heeft al meer dan 20 jaar geen contact gehad met zijn vader. mvg,
Is moeder blote eigenaar van het ganse appartement of bedoeld u dat ze beiden eigenaar zijn voor 50/50
In het eerste geval blote eigenaar is er iemand die vruchtgebruik heeft kan de vriend zijn...
In tweede geval is ze eigenaar van de helft van het appartement en is de andere helft van de vriend zit nu nu in de erfenis.

Voor een vriend kan ze nooit aansprakelijk zijn voor wat dan ook tgo het OCMW.
Ik vermoed dat ocmw de helft van appartement wilde verkopen of de moeder halve huur laten betalen

Moeder moet dus helemaal geen begrafeniskosten betalen want die vallen in de erfenis.
Ook de bijpassingen zijn voor de erfgenamen.

Als ik tracht de tekst te ontrafelen.

GinaGi
Topic Starter
Berichten: 128

#5 , 31 aug 2015 20:06

De moeder is blote eigenaar van het ganse appartement.
De vriend woonde samen met de moeder tot zij hem liet opnemen in het rusthuis.

Klopt het ocmw wilde helft van verkoop appartement of de waarde van halve huur laten betalen.

De moeder heeft de begrafenis al geregeld, dus die zal ze wel betalen.
Ook de achterstal van opleg rusthuis gaat ze betalen is iets van 400€ per maand, zou iets van totaal 1200 euro zijn.
Procedure ocmw is daarmee stopgezet dat de moeder de achterstal rusthuis zal betalen.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#6 , 31 aug 2015 20:33

Dat van die blote eigenaar klopt volgens mij niet. Ik kan daar geen zinnige uitleg voor vinden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

GinaGi
Topic Starter
Berichten: 128

#7 , 31 aug 2015 20:37

Ik kan maar de info geven die ik krijg van de buurvrouw.
De moeder heeft dat appartement iets van 17 jaar geleden gekocht met haar vriend en haar moeder is daar blote eigenaar van.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#8 , 31 aug 2015 20:57

Gewoonlijk is het andersom : de ouders hebben het vruchtgebruik en de kinderen zijn blote eigenaar. Sorry, deze constructie is fout. Een zinnig antwoord blijft dus uit.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Sirkii
Berichten: 5396

#9 , 31 aug 2015 21:20

Woonde de buurvrouw wettelijk samen met haar overleden vriend ? Indien niet (dus feitelijk samenwonend) dan is ze geen betrokken partij in de erfeniskwestie (tenzij er een testament zou zijn) en zal ze ws ook moeten verhuizen daar dit niet de gezinswoning betreft.

Waarschijnlijk,heeft de moeder van de overleden vriend deze ongewone constructie opgezet om het appt te kunnen behouden toen haar vriend stierf (en doorschuiven van blote eigendom naar de zoon en voorts misschien deels naar de buurvrouw via testament te vermijden)

Antwoord inderdaad onder voorbehoud.
Laatst gewijzigd door Sirkii op 31 aug 2015 21:41, 1 keer totaal gewijzigd.

GinaGi
Topic Starter
Berichten: 128

#10 , 31 aug 2015 21:38

Ik weet het ook niet meer, heb het nog eens gaan vragen en de buurvrouw heeft effe der moeder opgebeld.
Gaat dus over de moeder van mijn buurvrouw en de vriend van haar moeder, niet over de buurvrouw zelf!

Die moeder heeft dus 17 jaar geleden een appartement gekocht samen met haar vriend die nu overleden is.
Onder het stelsel dat bij overlijden van de moeder de vriend het vruchtgebruik zou hebben van het appartement.
Andersom als de vriend overlijd voor de moeder is het appartement van de moeder, zij noemde dit blote eigendom, misschien is die moeder verkeerd met de juiste benaming.
Zou erop neer komen dat zij nu denkt de enige eigenaar te zijn van het appartement.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#11 , 31 aug 2015 22:28

Zou al meer kunnen. Vraag is : wat als die zoon van de overledene verschijnt? Die kan volgens mij zijn deel opeisen.
Wat meest waarschijnlijke is : appartement is altijd van de vrouw alleen geweest!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Mariette
Berichten: 2507

#12 , 01 sep 2015 08:02

Uit het bericht begrijp ik dat het koppel (moeder + vriend) samen een app. hebben gekocht met een tontine? Ieder voor de helft eigenaar en vruchtgebruik op de andere helft bij overlijden van één van de partners.

Het is dus de zoon die de blote eigenaar is van de helft van het appartement, en de moeder heeft vruchtgebruik (het gedeelte van de overleden vriend), zijzelf is gewoon volle eigenaar van haar deel.

GinaGi
Topic Starter
Berichten: 128

#13 , 01 sep 2015 08:43

Uit het bericht begrijp ik dat het koppel (moeder + vriend) samen een app. hebben gekocht met een tontine? Ieder voor de helft eigenaar en vruchtgebruik op de andere helft bij overlijden van één van de partners.

Het is dus de zoon die de blote eigenaar is van de helft van het appartement, en de moeder heeft vruchtgebruik (het gedeelte van de overleden vriend), zijzelf is gewoon volle eigenaar van haar deel.

Kan zijn, weet er ook het fijne niet van.

Maar neem nu zoals U het stelt, hoe wordt later dan de erfenis verdeeld?

De zoon van de overleden vriend 1/2

De 2 dochters van de later te overlijden moeder voor ieder 1/4

Of wordt het onder de 3 erfgenamen ieder 1/3?

Sirkii
Berichten: 5396

#14 , 01 sep 2015 10:01

De zoon van de overleden vriend (van uw buurvrouw) zal de eigendommen erven van zijn vader. De twee dochters van uw buurvrouw zullen elk de helft van de eigendommen ervan van hun moeder na haar overlijden. Dit in de veronderstelling dat er geen testament is waaarin de overladen vriend uw buurvrouw begunstigt.

Uw buurvrouw erft niets van de overleden vriend en als ze feitelijk samenwoonden zal ze ook het appartement moeten verlaten (of huur betalen aan de vruchtgebruikers) Om als gezinswoning beschouwd te worden moesten ze wettelijk samenwonen en op hetzelfde adres gedomicilieerd zijn (of in rusthuis)

Mariette
Berichten: 2507

#15 , 02 sep 2015 11:06

Met een tontine kan het wel zijn dat zij het vruchtgebruik heeft gekregen van het gedeelte van haar vriend. Zijn zoon is dan blote eigenaar. Niks huur te betalen.
Het vruchtgebruik vervalt dan uiteraard bij haar overlijden. Dan erven hààr kinderen haar helft van het app. en de zoon wordt volle eigenaar van het gedeelte van zijn vader.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”