ontslag wegens veelvuldig ziekte

lavielavie
Topic Starter
Berichten: 4

ontslag wegens veelvuldig ziekte

#1 , 20 aug 2015 20:02

Ik had een vraagje heb vandaag gehoord dat aankomende maandag mijn ontslag ingaat aangetekend is onderweg
nu werk als arbeidster 24u
werk er sinds oktober 2013

de reden was omdat ik veelvuldig ziek ben geweest
altijd in regel geweest met ziekte briefjes

mijn vraag mag dit een reden zijn ?
en wat is mijn opzeg termijn ?
en krijg je ook andere vergoedingen van je werk of andere instanties ?
en hoe kan ik dit zelf berekenen ?


het is voor mij de eerste keer dat ik dit krijg

bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 aug 2015 09:29

Voor zover ik weet mag uw werkgever u niet ontslaan met enkel de reden dat u veelvuldig ziek was. Wat wel een geldige reden is, is dat door uw veelvuldige ziekte, het problematisch is om het werk in te plannen in het bedrijf. Zeker als de ziekteperiodes niet op elkaar volgen, kan uw werkgever daar een punt hebben.

Je opzegperiode kan je onder andere hier berekenen: http://www.jobat.be/nl/artikels/bereken ... egtermijn/

Zolang je in je opzeg zit, krijg je je loon uitbetaald, daarna val je op werkloosheidsuitkering. Hoeveel dit zal zijn, kan je dan weer hier berekenen: http://www.jobat.be/nl/artikels/bereken ... ij-krijgt/

Als je bij een vakbond bent, best al even contact opnemen en je situatie met hen bespreken. Als je niet bij een vakbond bent, kan je info over je werkloosheidsuitkering (en welke administatie je daarvoor in orde moet brengen) krijgen, bij de Hulpkas voor werkloosheidsuitkeringen. Meer info hier: https://www.vdab.be/ontslag/werklooshei ... ring.shtml

Succes!
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

lavielavie
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 23 aug 2015 08:35

Bedankt voor je reactie,
Ik heb dit jaar enkel dagen ziek geweest
eerst een weekje dan eens een 2 dagen
maar ik ga volgende week aan medische ingreep doen doordat ik ik zoveel afwezig was om mijn gezondheid
nu heb ik toch de indruk dat ze daarvoor mij willen ontslaan
heb ook mijn ontslag brief gehad maar daar staat ook niets van reden enkel stopzetting met opzegging begin datum en aantal weken

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 24 aug 2015 11:32

wat staat er op de C4?

lavielavie
Topic Starter
Berichten: 4

#5 , 24 aug 2015 15:52

Beste,

Ik heb nog geen c4 ontvangen , omdat mijn ontslag pas vanaf vandaag is ingegaan,
Nu heb ik contact gehad met fod en moet ik een brief sturen aan mijn werk voor motivatie van het ontslag, omdat het eerste motivatie mondeling was doorgegeven
omdat wegens veelvuldig ziekte geen motivering kan zijn , dit zou iets te maken hebben met waardigheid en discriminatie
maar ja het is natuurlijk weer woord tegen woord
en als de brief van motivering iets anders op staat....

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 01 sep 2015 09:51

eerst een weekje dan eens een 2 dagen
Eens een week en dan nog eens twee dage? Dat zou ik niet echt veelvuldige ziekte noemen... Iemand die echt de griep heeft bijvoorbeeld, is makkelijk meer dan een week out. Dit als reden voor ontslag opgeven zal niet pakken op de arbeidsrechtbank, denk ik.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”