ontslag met wederzijds akkoord

lorespruyt
Topic Starter
Berichten: 2

ontslag met wederzijds akkoord

#1 , 23 aug 2015 12:26

Vrijdag 21 aug 2015 heb ik mijn ontslag gekregen als poetsvrouw. Blijkbaar waren sommige van mijn klanten niet tevreden. Ook het feit da ik op 2 september geopereerd moet worden heeft hier denk ik ook mee te maken.
Mijn bazin had me een papier voor mijn neus geschoven dat ik moest tekenen. Ik dacht dat dit een gewone beëindiging van mijn contract was. Maar als ik alles goed las. Stond er dat mijn ontslag gebeurde met onderling akkoord. Zonder opzegtermijn en opzegvergoeding. Ze had me hier ook niet over geïnformeerd en ik ben een leek op zulke vlakken.
Nu is mijn vraag: kan ik een uitkering krijgen? Zoals ik hierboven al vermelde moet ik 2 september aan mijn heup geopereerd worden, maar als ik niet kan stempelen heb ik waarschijnlijk ook geen recht op een ziekte uitkering. Waardoor mijn operatie (die echt wel nodig is) misschien niet kan doorgaan. Hierbij komt ook nog dat we verplicht moeten verhuizen, omdat het huurhuis van mijn schoonouders wordt afgebroken. Van al dit alles, had mijn bazin weet van.
Weet iemand raad?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mariette
Berichten: 2507

#2 , 23 aug 2015 12:44

Geen recht op dop
Stel dat je werkgever je wil ontslaan en dat hij je voorstelt om dat in ‘onderling akkoord’ te doen. Welke redenen hij daar ook voor aanbrengt, denk twee keer na voor je zoiets ondertekent.

Je moet namelijk weten dat je geen recht hebt op werkloosheidsuitkering als je een onderling akkoord tekent. Dat is net alsof je zelf ontslag zou nemen.

Om werkloosheidsuitkering te krijgen moet je ‘onvrijwillig werkloos zijn’, en dat is niet het geval bij een onderling akkoord.

http://www.vlaamsabvv.be/art/pid/22399/ ... kkoord.htm


Het begint blijkbaar een gewoonte te worden bij werkgevers die geen zin hebben om de opzegperiode te laten uitwerken of te betalen. Ik heb nog weet van iemand die werd ontslagen en waarbij men dit oneerbaar voorstel deed. Gelukkig was die persoon wèl op de hoogte van het feit dat dit ernstige gevolgen heeft voor de werkloosheidsuitkering;

Wat betreft ziekteuitkering heb ik geen idee. Maar ik veronderstel dus wel dat de kosten van de operatie zal worden terugbetaald. Hoe het zit met de uitkering tijdens de herstelperiode: ik vermoed van niet.

Ik zou hier toch eens mee naar de vakbond gaan. Misschien is er nog een mouw aan te passen.

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 23 aug 2015 16:40

Met dank aan de vakbonden. Zij gebben er voor gezorgd dat opzeggen zo duur is geworden dat andere wegen worden gezocht.

Reclame

jefke007
Berichten: 1812

#4 , 23 aug 2015 20:41

"Wat betreft ziekteuitkering heb ik geen idee. Maar ik veronderstel dus wel dat de kosten van de operatie zal worden terugbetaald. Hoe het zit met de uitkering tijdens de herstelperiode: ik vermoed van niet."

Als het binnen de 30 dagen na het ontslag is, is de uitkeringen voor ziektevergoeding geen probleem, op voorwaarde dat je zes maanden voordien voldoende gewerkt of gestempeld hebt. Ik zie daar geen probleem in, achteraf als je terug werkloos wordt dat is een ander paar mouwen

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 24 aug 2015 11:15

Met dank aan de vakbonden. Zij gebben er voor gezorgd dat opzeggen zo duur is geworden dat andere wegen worden gezocht.
klopt niet. In vele gevallen en zeker voor nieuwkomers zijn de opzegtermijnen zelfs gedaald.Enkel de overgangsmaatregelen maakt het voor werknemers die in dienst waren voor 01/01/2014 een dure kost.

Code: Selecteer alles

Ancienniteit Opzegtermijn Opzegtermijn Opzegtermijn Opzegtermijn Opzegtermijn oud arbeiders oud bedienden overgang arbeiders overgang bedienden nieuw 1 week 0 weken 1 week kan niet meer kan niet meer 2 weken 2 weken 1 week 1 week kan niet meer kan niet meer 2 weken 3 weken 1 week 1 week kan niet meer kan niet meer 2 weken 1 maand 1 week 1 week kan niet meer kan niet meer 2 weken 3 maand 1 week 1 week kan niet meer kan niet meer 4 weken 6 maand ongeveer 6 weken 3 maand kan niet meer kan niet meer 6 weken 1 jaar ongeveer 6 weken 3 maand kan niet meer kan niet meer 8 weken 1,25 jaar ongeveer 6 weken 3 maand kan niet meer kan niet meer 9 weken 1,5 jaar ongeveer 6 weken 3 maand 11 weken 3 maand + 10w 10 weken 1,75 jaar ongeveer 6 weken 3 maand 11 weken 3 maand + 10w 11 weken 2 jaar ongeveer 6 weken 3 maand +- 17 weken 3 maand + 10w 12 weken 3 jaar ongeveer 6 weken 3 maand +- 17 weken 3 maand + 10w 13 weken 4 jaar ongeveer 6 weken 3 maand +- 17 weken 3 maand + 10w 14 weken 5 jaar ongeveer 6 weken 3 maand +- 17 weken 3 maand + 10w 15 weken opgepast: de oude opzegtermijn van arbeiders was in vele sectoren hoger, dit is het minimum

Mariette
Berichten: 2507

#6 , 24 aug 2015 16:15

Ik heb dit in feite nog al eens gehoord, ook van een dienstenchequebedrijf.

Toen vond ik de uitleg zo raar dat ik twijfelde aan de waarachtigheid ervan.

Het betrof de poetsvrouw van mijn moeder, die plotsklaps was verdwenen. Ik belde het bedrijf en kreeg daarbij te horen dat ze "in onderling overleg" was vertrokken. Nadien kreeg ik via mijn moeder meer informatie: ze zou ernstige leverklachten hebben gehad en een lange ziekteperiode zou kunnen het gevolg geweest zijn.

Later echter bleek dat ze opnieuw aan het werk was bij een ander dienstenchequesbedrijf, waarna ze ook daar gestopt was.

Lijkt me een gelijkaardig scenaria. Misschien heeft de persoon in kwestie snel een ander bedrijf gezocht om daar ook als poetsvrouw te worden aangeworven, waarna ze dus wèl op ziekenkas kon.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”