Onrechtmatig ontslag?

theironlady
Topic Starter
Berichten: 6

Onrechtmatig ontslag?

#1 , 14 aug 2015 13:37

Op 11/8 werd ik "ontslagen" omdat ik niet ben komen werken op een dag dat ik niet hoefde te werken.
Ik werk hier bij deze persoon op zelfstandige basis, nu is er een stopzetting van contract, maar heb deze nog steeds niet ontvangen.
In het contract staat vooral dat zij de tariefiering doet en dat er een proefperiode is van 3 maanden die is gestopt op 8/8/2015 en daarna stilzwijgend is verlengd en dat hier een opzegtemijn van 6 weken geld.
Nu, mijn vraag is, ben ik verplicht om de dagen die ik nog heb in aug, nl 17/8,24/8 en 29/8 te werken? Ben ik hier verplicht om een ziekenbriefje in te dienen? Let op, ik werk hier als zelfstandige.
Ik weet dat ze een advocaat onder de arm heeft genomen voor mij, alleen weet ik niet op welke grond, ik kan bewijzen dat ik niet die dag moet werken, aangezien ze me op 25/7/2015 een lijst heeft doorgestuurd met de dagen dat ik moest werken en hier staat geen 11/8 op.
Alvast bedankt voor de info,
Mvg
Laatst gewijzigd door Vandebos op 14 aug 2015 13:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 aug 2015 14:20

Ik lees toch goed je bent een zelfstandige, wat voor werk doet u ?

Ik heb het gevoel dat je een schijn zelfstandige bent.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

theironlady
Topic Starter
Berichten: 6

#3 , 15 aug 2015 10:52

Ja ik werk als zelfstandige verpleegkundige in een groep, en idd het contract dat door haar is opgesteld is een schijnzelfstandigheid, maar ondertussen weet ik al wel dat ik correct moet blijven handelen, mijn "contract" zegt dat ik moet wachten op een aangetekend schrijven en dit kan dan pas starten op 1/9/2015 met 6 weken opzeg.
Blijkbaar heb je als zelfstandige geen bescherming...

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 17 aug 2015 11:15

Zowel als zelfstandige als als werknemer ben je beschermd. het verschil is dat je als zelfstandige (bijna) enkel beschermd bent door wat je contractueel zelf overeenkomt. Dat maakt een groot verschil natuurlijk... als je geen beshcerming voor jezelf in het contract opneemt, ben je niet beschermd.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 17 aug 2015 13:01

Je bent 100% schijn zelfstandige als de werkgever je eigen uren en dagen vastlegt.

Ik zou toch even tot bij de arbeidsinspectie gaan, u heeft zelfs niks te verliezen enkel bij te winnen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Vandebos
Berichten: 16087

#6 , 17 aug 2015 13:05

Je bent 100% schijn zelfstandige als de werkgever je eigen uren en dagen vastlegt.

Ik zou toch even tot bij de arbeidsinspectie gaan, u heeft zelfs niks te verliezen enkel bij te winnen.
Inderdaad.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 18 aug 2015 14:46

Tenzij je de schijnzelfstandigheid wil aankaarten, staat uw vraag hier ook niet op zijn plaats. Je bent immers niet in dienst van een werkgever en kan dus ook niet aangenomen of ontslagen worden. Je hebt een contract met een klant, en dit is een commerciële overeenkomst, geen arbeidsovereenkomst.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”