Aangifte nalatenschap - effectenrekening

Karanog
Topic Starter
Berichten: 141

Aangifte nalatenschap - effectenrekening

#1 , 06 aug 2015 20:34

Na meer dan anderhalve maand heb ik eindelijk de waarde van de effectenrekening...
alleen, het is de waarde op datum van vandaag en dat moet de waarde zijn op dag van overlijden (ik maak geen gebruik van die 1 maand of 2 maanden na overlijden, het is zo al moeilijk genoeg precies)...

Echter, ook het totaal bedrag van de effectenrekening is opgegeven, niet voor elk effect apart...
Mag dat voor de aangifte van de nalatenschap ?

"aandelen, obligaties en andere effecten moeten stuk voor stuk opgesomd worden, afzonderlijk geschat..."
http://home.scarlet.be/be017272/26/succ ... fenis3.htm (niet echt up-to-date meer, maar beter vond ik zo direct niet).

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 06 aug 2015 23:05

Obligaties : nominale waarde plus verlopen netto intrest
aandelen = koers van dag van overlijden. Via de website kan je veel koersen vinden , toch van regelmatig voorkomende effecten. ANders vraag je die gegevens aan uw bank.? De meeste koersen zijn stijgend geweest, dus je doet geen voordeel met koersen van 1 of 2 maand later.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Karanog
Topic Starter
Berichten: 141

#3 , 07 aug 2015 08:03

Dank je wel, wanton.

De gegevens komen van de bank ...

Van een andere bank kregen we wel de effecten (code XS... ) apart en op datum van overlijden, maar met koers:
5.000 euro (nominale waarde) aan 102,20% (koers) = 5.110 euro (schatting)

Is het die 5.110 euro die ik moet aangeven, of die 5.000 ?

Reclame

chantika
Berichten: 961

#4 , 07 aug 2015 08:32

het is die € 5.110 + de intresten van de dag van de laatste koepont tot de dag van overlijden. Van die intresten mag je de belastingen aftrekken (is dat nu 25% of is het meer of minder?.

Als je de code en dag van overlijden opgeeft is er wel iemand die dat voor u zal uitrekenen.

Karanog
Topic Starter
Berichten: 141

#5 , 17 aug 2015 08:48

Ondertussen hebben we alles ... 't heeft wel wat geduurd en je moet er ook speciaal naar vragen, anders krijg je meestal niks.
Eigenlijk weten ze toch dat je die lijst met tegoeden moet hebben om de aangifte van de nalatenschap te kunnen (laten) invullen ?

Ik heb nog een vraagje:
Stel:
6.000 spaarrekening
4.000 effectenrekening
( moeder overleden, vader langstlevende echtgenoot, 1 kind, alles gemeenschappelijk).

In principe is dat dan 3.000 euro van de spaarrekening
en 2.000 euro van de effectenrekening
dat naar de rekening(en) 'naakte eigendom' gaat (?)

Mag dat ook 5.000 euro van de spaarrekening zijn ? Gemakkelijker voor de bank, en ook gemakkelijker voor mijzelf.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#6 , 17 aug 2015 12:16

Het hoeft idd niet de helft van elk deel te zijn , maar de helft van het totaal.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Karanog
Topic Starter
Berichten: 141

#7 , 17 sep 2015 17:11

Vandaag zie ik toevallig dat een bank niet alles op de rekening 'blote eigendom' gezet heeft...
Enkel de helft van het spaargeld (da's ok), echter niks van de effectenrekening...
Mogen mijn vader en ik nu zelf geld (van de spaarrekening) ter waarde van de helft van de effectenrekening op datum van overlijden op deze rekening 'blote eigendom' storten ?
Indien ja, moeten we ergens speciaal rekening mee houden ? Bepaalde formulering in het veld mededeling van de overschrijving oid ?

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#8 , 17 sep 2015 18:43

Een effectenrekening kan ook gemakkelijk in 'blote eigendom' omgezet worden.
Laat gewoon de helft van de effecten op uw naam in BE zetten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Successie- & Registratierechten”