successierechten niet bewonen gezinswoning

fbuffeltje
Topic Starter
Berichten: 8

successierechten niet bewonen gezinswoning

#1 , 11 aug 2015 20:53

Geachte,

Mijn ouders hebben hun gezinswoning die volgende maand wordt verkocht. Ze gaan in een huurappartement wonen.
Ze hebben echter nog een kleine studio aan zee wat ze graag willen behouden.
Nu werd ons gezegd dat deze studio zal aanzien worden als hun gezinswoning omdat mijn vader daar zijn adres heeft en mijn moeder haar adres op het huurappartement.
Wat zal de langstlevende echtgenoot / echtgenote aan successierechten moeten betalen bij overlijden van 1 van hen ? De studio is zo'n 110.000 euro waard. Of wat zijn de tarieven ?

bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 11 aug 2015 20:57

Het is alleszins niet de gezinswoning van uw moeder aangezien ze er niet woont.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

fbuffeltje
Topic Starter
Berichten: 8

#3 , 11 aug 2015 21:10

hHet spijt me roharro maar ik snap niet goed wat u daarmee bedoelt ?

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 11 aug 2015 21:21

Toch simpel u schrijft het zelf wie waar is ingeschreven en dat is dan de woning.
Gezien ze niet samen gedomicilieerd zijn is er volgens mij geen gezinswoning.

fbuffeltje
Topic Starter
Berichten: 8

#5 , 11 aug 2015 21:28

er is de studio die eigendom is van beiden, maar slechts 1 woont in het eigendom..als je niet beiden in het eigendom woont moet de langstlevende overblijvende echtgenoot/echtgenote hoge successierechten betalen op de woning..en mijn vraag was : wat zijn daarvan de tarieven ?

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#6 , 12 aug 2015 10:26

Indien de ouders elk op een ander adres wonen en het is geen rusthuis, zullen zij beschouwd worden als feitelijk gescheiden.Met alle gevolgen vandien.
Maar ja, op deze manier moet men geen taks op 2e verblijf betalen voor het appartement. Zij hebben dus geen gezinswoning in eigendom. Er zal zoals gezegd erfbelasting moeten betaald worden.
Eerst moet vastgesteld worden wat de langstlevende erft van die studio , naast het behoud van het eigen deel. Erft die de andere helft of enkel het vruchtgebruik? De tarieven vallen mee : 3 % op de schijf tot 50.000 €, 9 % op het deel erboven.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Successie- & Registratierechten”