Ontslag tijdens vaderschapsverlof

maggied
Topic Starter
Berichten: 5

Ontslag tijdens vaderschapsverlof

#1 , 07 aug 2015 17:52

Beste allemaal,

Om het verhaal eerst maar eens te verduidelijken.

Ik was aan het werk via een payroll intermediair met een tijdelijk contract van een half jaar met proefperiode's van 3 weken.
In die tussentijd is ons kind geboren en had dus recht op 10 dagen vaderschapsverlof.
Nu heb ik nog voor het bouwverlof te horen gekregen van de opdrachtgever (waar ik mijn werk uitvoerde) dat er te weinig werk was en de opdracht dus geannuleerd zou worden. Maw zou ik zonder werk komen.
De voorlaatste week heb ik nog een halve dag vaderschapsverlof opgenomen (ik heb nu nog 2 dagen over van de 10). Dit heeft men aangegrepen als onwettig afwezig en hoefde ik de laatste week niet meer te gaan werken.
Met vaderschapsverlof kun je elk moment een opname doen om voor de kinderen of vrouw te zorgen.
In mijn ogen is dit niet wettelijk toegestaan maar daarom mede mijn vraag hier.
Daarnaast was het altijd miserie om een dag verlof op te kunnen nemen. Nooit was het mogelijk en ik heb het dan ook vaak af moeten dwingen. Wat natuurlijk de relatie geen goed deed, maar goed als mijn vrouw niet mag auto rijden en het kindje moet naar het ziekenhuis of de kinderarts zou ik er geen goed aan doen om het werk voor te laten gaan op mijn gezin als vader zijnde.

Nu kreeg ik dus mijn ontslag, daarbij heb ik meerdere malen om mijn c4 moeten vragen en eindelijk een maand later heb ik die dus binnen gekregen. Mijn vakbond moest eerst mijn c4 hebben vooraleer ze mij konden inschrijven voor een uitkering.

Is er op een of andere wijze een schadevergoeding te eisen omdat deze niet direct na het einde van de werkzaamheden is verstrekt ondanks herhaaldelijk verzoek ?
Ontslag tijdens een vaderschapsverlof periode, (http://ontslagadvies.be/werknemer/ik-wo ... eg-het-aan), zoals ik het uit het genoemde url begrijp is het zo dat ik een vergoeding van 6 maand kan eisen (ontslag tijdens vaderschapsverlof). Klopt dit ?
Aangaande de proefperiode's van 3 weken die hun beschrijven. Is dit wettelijk in orde ? Ik heb 1 maal een contract getekend voor een vaste periode. Zijn de genoemde proefperiode's dan niet telkens een verlenging van een onderliggend contract ?

Dit moet ik dus allemaal met de vakbond bespreken maar ik wil zo veel mogelijk informatie vergaren hierover.

Daarbij kloppen mijn uitbetaalde (over)uren niet. De bewijzen van de aanwezigheid zijn zo voor te leggen maar er wordt heel simpel gezegd dat de payroll de uren niet heeft doorgekregen van de opdrachtgever dus zij weigeren te betalen ondanks de aanwezigheidsrapporten, sms van collega's. Nu wil ik verdere bewijzen nog even achter de hand houden mocht het voor de arbeidsrechtbank komen maar wat is jullie advies aangaande de gehele situatie ?

Alvast merci !

Groet

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 09 aug 2015 09:07

wat was de exacte vaste periode voor dewelke je een contract getekend kreeg? Wat waren de redenen van bezoek aan het ziekenhuis ivm je kind (dringende opname of gewone consultaties?)

maggied
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 10 aug 2015 12:46

07/04 - 07/10, gewoon consult maar wel met enige spoed. Suiker was laag dus kan gevaarlijk zijn voor pasgeborenen

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 10 aug 2015 13:17

De voorlaatste week heb ik nog een halve dag vaderschapsverlof opgenomen (ik heb nu nog 2 dagen over van de 10). Dit heeft men aangegrepen als onwettig afwezig en hoefde ik de laatste week niet meer te gaan werken.
vaderschapsverlof kanenkel in volle dagen, halve dagen kunnen niet en kunnen aldus ook niet geregistreerd worden.
Met vaderschapsverlof kun je elk moment een opname doen om voor de kinderen of vrouw te zorgen.
niet waar. Daarvoor dient familiaal verlof (in bepaalde gevallen).
Daarnaast was het altijd miserie om een dag verlof op te kunnen nemen. Nooit was het mogelijk en ik heb het dan ook vaak af moeten dwingen. Wat natuurlijk de relatie geen goed deed, maar goed als mijn vrouw niet mag auto rijden en het kindje moet naar het ziekenhuis of de kinderarts zou ik er geen goed aan doen om het werk voor te laten gaan op mijn gezin als vader zijnde.
Je was effectief onwettig afwezig. werkgever diende het loon voor die dagen niet te betalen, noch had je recht op familiaal verlof. Familiaal verlof kan enkel indien je nodig bent voor de verzorging van het kind en er geen alternatief is. Werkgevers zijn daar meestal soepel in, maar gezien je vrouw waarschijnlijk nog thuis was en het niet over een dringende opname ging, kon een gewone consult met openbaar vervoer. Moreel heb je imho gelijk, wettelijk niet.
Is er op een of andere wijze een schadevergoeding te eisen omdat deze niet direct na het einde van de werkzaamheden is verstrekt ondanks herhaaldelijk verzoek ?
in de praktijk niet.
Ontslag tijdens een vaderschapsverlof periode, (http://ontslagadvies.be/werknemer/ik-wo ... eg-het-aan), zoals ik het uit het genoemde url begrijp is het zo dat ik een vergoeding van 6 maand kan eisen (ontslag tijdens vaderschapsverlof). Klopt dit ?
als de werkgever niet kan aantonen dat het ontslag te maken heeft met gebrek aan werk, ja.
Aangaande de proefperiode's van 3 weken die hun beschrijven. Is dit wettelijk in orde ? Ik heb 1 maal een contract getekend voor een vaste periode. Zijn de genoemde proefperiode's dan niet telkens een verlenging van een onderliggend contract ?
wanneer startte een proefperiode? Op 7/4 of eerder?
Daarbij kloppen mijn uitbetaalde (over)uren niet. De bewijzen van de aanwezigheid zijn zo voor te leggen maar er wordt heel simpel gezegd dat de payroll de uren niet heeft doorgekregen van de opdrachtgever dus zij weigeren te betalen ondanks de aanwezigheidsrapporten, sms van collega's. Nu wil ik verdere bewijzen nog even achter de hand houden mocht het voor de arbeidsrechtbank komen maar wat is jullie advies aangaande de gehele situatie ?
vraag hen op welke manier ze dan de uren uitrekenen als ze geen uren doorkrijgen... Ze krijgen dus sowieso uren door, wel gewoon de standaard uren. Als je andere uren kan aantonen (zélf het bewijs aanbrengen, niet vragen naar bewijs), dan kan je die extra uren bekomen.

maggied
Topic Starter
Berichten: 5

#5 , 10 aug 2015 15:47

Recht op 10 kalenderdagen

Bij de geboorte van je kind heb je het recht om tien (kalender)dagen afwezig te zijn van het werk. Je mag deze vrij kiezen binnen een termijn van 4 maanden te rekenen vanaf de dag van de bevalling. De dag van de bevalling zit vervat in deze termijn.

De wet bepaalt expliciet dat de kersverse vader zelf bepaalt wanneer hij het vaderschapsverlof opneemt. Je bent zelfs niet wettelijk verplicht om je werkgever op voorhand te verwittigen. Het akkoord van je werkgever over je planning heb je niet nodig, net zo min kan hij weigeren dat je vaderschapsverlof opneemt de tien dagen vanaf de dag van de geboorte van je kind. Je werkgever zou hoogstens kunnen vragen dat je het bewijs levert van de geboorte en de afstamming.

Bron: http://www.jobat.be/nl/artikels/mag-mij ... -weigeren/


Tegen mij is ook gezegd dat ik halve dagen kon pakken. Dit was weer veranderd in hun opzicht was het dan ook geen probleem.

Van die schadevergoeding. Hoe kan ik dit het beste aanpakken ? Aangetekend schrijven en vragen wat de reden was van ontslag of vragen om een bewijs van goed werk voor een andere werkgever ?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 10 aug 2015 16:17

Het is niet omdat je volgens art. 30 $2 tot 4 niet verplicht bent om je werkgever op voorhand te verwittigen, dat je de werkgever niet op hetzelfde moment moet verwittigen.

Zowel art. 16 (welvoeglijkheid) als art. 17$2, dat indirect verwijst naar arbeidsreglement (waarin quasi altijd staat dat elke afwezigheid verantwoord moet worden), duidt aan dat je de werkgever wel degelijk moet verwittigen. Jobat zit daar imho er ferm naast.

Nu, ik snap zelf wel niet waarom ik daarnet zei dat je geen vaderschapsverlof kon nemen voor die consulten. Dat kon je wel. Echter wel geen familiaal verlof, laat dat duidelijk zijn (wss lapsus van mij).

Je kan halve dagen afwezigheid nemen, maar dan telt dat als een volle dag...

Wat staat er op de reden van ontslag op je C4?

maggied
Topic Starter
Berichten: 5

#7 , 10 aug 2015 18:25

Nee ok dan is dat duidelijk. Geen probleem.
Op mijn c4 staat niets vermeld wat als reden is voor ontslag.
Kan dit een probleem zijn of juist een goed iets ?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 10 aug 2015 21:00

een C4 is pas volledig ingevuld als er een reden opstaat. Die reden, of een gewone motivatie, kan je dus zeker eisen. Waarschijnlijk zal het wel economische redenen zijn.

maggied
Topic Starter
Berichten: 5

#9 , 11 aug 2015 17:44

Waar staat dit want C4 is al ingeleverd bij de vakbond. Ik heb er nog voor gekeken maar er stond nergens een specifieke reden.
Is dit nog ergens op te vragen anders ?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#10 , 11 aug 2015 21:08

Meestal weigert de RVA een C4 zonder reden (waardoor een vakbond, afhankelijk van de regio/plaatselijke RVA-gewoontes, die dan ook niet zo opstuurt . Je kan de C4 altijd terug opvragen bij de RVA, op de 2e pagina bovenaan zal dat staan.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”