Aangifte nalatenschap

astragast
Topic Starter
Berichten: 33

Aangifte nalatenschap

#1 , 03 jun 2015 18:29

Hallo, ik ben bezig met de aangifte en heb enkele vraagjes.... :?:

Moeder overleden en vader nog in leven
gehuwd met algehele gemeenschap

is een appartement altijd een complex onroerend goed of kan dit net zo goed niet complex zijn?
ingebracht in het gezamenlijk actief vermogen.

De begrafeniskosten (iets meer dan de forfaitaire 6000 euro) en andere schulden zoals rusthuis enz zijn die eigen of gemeenschappelijk passief vermogen?

dank alvast voor de hulp! :)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 03 jun 2015 20:36

Begrafeniskosten behoren tot de nalatenschap en kunnen volledig afgetrokken worden van de tegoeden van de overledene = eigen passief.
Rusthuiskosten en derg zijn gemeenschappelijke kosten en behoren tot het gemeenschappelijk passief. Zij komen slechts voor de helft ten laste van de nalatenschap.
Een appartement is een onroerend goed, waarvan de helft dus in de nalatenschap komt.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

astragast
Topic Starter
Berichten: 33

#3 , 04 jun 2015 21:36

Ok, dan kan ik begrafeniskosten aangeven (6500 euro) en de rusthuis en dokterskosten (2500 euro) die dan maar half meetellen ben ik beter met de forfait van 1500....

Maar het appartement is nog niet duidelijk...in de aangiftedocumenten van Vlabel staat: een appartement is een "complex" onroerend goed..... wat bedoelen ze daarmee?
Is het misschien omdat er naast de privaate delen van het appartement ook nog het aandeel in de gemeenschappelijke delen van het hele gebouw (bvb 125/10000 )
of moet dit niet aangegeven worden?

groetjes!

Reclame

wolf2
Berichten: 2071

#4 , 05 jun 2015 15:31

Let op, er bestaat (tot op heden nog) géén forfait voor het gemeenschappelijk passief. Dat moet U sowieso bewijzen.

Enkel bij het passief van het eigen vermogen kan U kiezen:
- 2 keer werkelijke kosten
- forfait begrafenis in combinatie met bewijs werkelijke kosten andere schulden
- forfait andere schulden in combinatie met bewijs werkelijke kosten begrafenis
- 2 keer forfait.

Voor het appartement: schrijf gewoon over wat er in de basisakte staat aan gegevens. Kent U het aandeel in de gemene delen, zet het er dan bij. U moet een "nauwkeurige aanduiding" geven van elk goed; als U dus het appartement zodanig beschrijft dat er nooit verwarring kan zijn met een ander, dan is dat OK.

astragast
Topic Starter
Berichten: 33

#5 , 05 jun 2015 17:14

Oei... waar moet ik dan de werkelijke kosten rusthuis, dokter enz plaatsen eigen of gemeenschappelijk passief vermogen??

wolf2
Berichten: 2071

#6 , 05 jun 2015 20:20

rusthuis, dokter, onroerende voorheffing, belastingen, elektriciteit, gas, water, telefoon, kabel, ...
bij een gehuwd koppel met een gemeenschapsstelsel zal zo goed als alles gemeenschappelijk passief zijn

begrafenis, koffietafel, bloemen, concessie (1/2), ... = eigen schulden begrafenis, af te wegen tegen dat forfait van 6000

andere eigen schulden in dit geval: meestal bestaan die niet en is men happy met het andere forfait van 1500

astragast
Topic Starter
Berichten: 33

#7 , 06 jun 2015 19:23

Ok Wolf2, ik denk dat ik het nu begrijp....

rusthuis, dokter, medicatie enz in gemeenschappelijk passief hier is geen forfait....(met een kopij van de rekeningen in bijlage)

begrafenis, en hetgeen erbij hoort in eigen passief...maar zoals je zegt, de concessie telt maar voor de helft (is een plaatsje voor moeder en vader) en dan komt de hele rekening net onder de 6000 euro dus zal het ook forfait worden....

en dan kan ik ook nog het forfait 1500 voor eigen passief kiezen want andere schulden zijn er inderdaad niet

Ik sta weer een stapje verder :D

Dank U

astragast
Topic Starter
Berichten: 33

#8 , 12 jul 2015 18:18

Mag ik nog een vraagje....?

Op de aangifte (blz 9) bij verzekeringen moet je de waarde van de lichamelijke roerende goederen (inboedel) vermelden.....

Is dit de verzekerde waarde of de huidige verkoopprijs??

Dank U!

wolf2
Berichten: 2071

#9 , 12 jul 2015 18:27

Uw vraag wordt dikwijls gesteld.
U moet op die plaats de verzekerde waarde vermelden (bvb. 60.000 of 120.000 of ... voor de inboedel).

Bij het actief moet U dan de verkoopwaarde vermelden. Vroeger werd dikwijls een regel gehanteerd dat er toch minstens 10% van die verzekerde waarde aangegeven moest worden als verkoopwaarde in het actief, maar dat is voltooid verleden tijd.
Nogal dikwijls zal men aangeven voor de inboedel van een bejaard koppel: 500 euro, 1000 euro, 250 euro, ... er bij schrijvende dat alle meubelen zeer verouderd en afgeleefd zijn.

astragast
Topic Starter
Berichten: 33

#10 , 12 jul 2015 18:57

Dank u Wolf2 is me nu duidelijk.

Ik vraag me af of de belastingsdienst geen duidelijke formulieren kan opstellen...voor iedereen verstaanbaar
Nu schrikt dit formulier vele mensen af en moet men langs de notaris (met de nodige kosten die hoog kunnen oplopen)

Al een geluk dat dit forum bestaat, met vele bereidwillige mensen!!

Dank U

astragast
Topic Starter
Berichten: 33

#11 , 04 aug 2015 17:06

Bij het invullen nog wat twijfel....

Aangever 1: Vader (langstlevende echtgenoot) aandeel in erfenis: 1/1 VG
Aangever 2: Zoon (ikzelf) aandeel in erfenis: 1/1 BE

Beschrijving en raming van de onroerende goederen:
Appartement- gegevens hiervan-complex: JA- raming volle eigendom:180000 aandeel in het onroerend goed: 1/1 VE

klopt dit?

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#12 , 04 aug 2015 19:22

Aandeel in erfenis vader en zoon : OK.
appartement : aandeel in onroerend goed = 1/2 VE.

Slechts de helft van het goed, zijnde het deel van de overledene, komt hier ter sprake.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Karanog
Berichten: 141

#13 , 05 aug 2015 11:37

Is de faq fout, of interpreteer ik die verkeerd ?
Hoe geef ik goederen aan die behoren tot het gemeenschappelijk vermogen?
- Onroerende goederen
Aandeel in het onroerend goed
Hier vermeldt u het aandeel van het gemeenschappelijk vermogen in het goed (dus van beide echtgenoten samen)
...
Gezinswoning 1/1
http://belastingen.vlaanderen.be/nlapps ... asp?fid=88 - FAQ bij het aangifteformulier van nalatenschap

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#14 , 05 aug 2015 14:17

Er is blijkbaar weer een nieuwe versie van het formulier ter beschikking.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

astragast
Topic Starter
Berichten: 33

#15 , 05 aug 2015 17:12

Dus waarschijnlijk toch:...??

Beschrijving en raming van de onroerende goederen:
Appartement- gegevens hiervan-complex: JA- raming volle eigendom:180000 aandeel in het onroerend goed: 1/1 VE

het is niet simpel voor een leek zoals ikzelf....

Terug naar “Successie- & Registratierechten”