Reizen: Ziekteverzekering - Ontslag

Reiziger2
Topic Starter
Berichten: 2

Reizen: Ziekteverzekering - Ontslag

#1 , 28 jul 2015 10:48

Dag allen,

Ik ben momenteel aan het werk, maar zou graag nog enkele maanden/een jaar gaan reizen, voor ik me definitief begin te ‘settelen’. Zoals ik het heb begrepen zijn er in principe verscheidene opties:

- Loopbaanonderbreking/tijdskrediet: aangezien ik nog niet aan 5 jaar werkervaring zit, is dit geen optie
- Zelf ontslag nemen

Mijn voornaamste bekommernis is de ziekteverzekering/sociale zekerheid: ik verstond dat, wanneer ik zelf ontslag neem en vertrek naar het buitenland, ik nog maar een beperkte tijd gedekt wordt door de Belgische ziekteverzekering. Dit zou dan kunnen inhouden dat, als mij iets ernstig zou overkomen in het buitenland (hout vasthouden), ik na de eerste zorgen en repatriëring gedekt door mijn reisverzekering niet langer op de ziekteverzekering (bijv. invaliditeit) zou kunnen terugvallen. Klopt dit? Natuurlijk een niet te onderschatten risico.

Ik overweeg ook om een Work Holiday visum voor Australië aan te vragen. Verandert dit iets aan de situatie?

Alvast bedankt voor jullie inzicht!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
artemis
Berichten: 3294

#2 , 28 jul 2015 13:11

Bedenk ook dat een reisbijstandsverzekering je enkel zal dekken wanneer je hier nog aangesloten bent bij een mutualiteit. Als zij moeten tussenkomen in het buitenland bij ziekte of ongeval zullen ze nadien alles van jouw mutualiteit recupereren wat deze normaliter in het buitenland dekt en dat is relatief veel. Vandaar dat het een standaardvoorwaarde is.

Misschien eens je vraag voorleggen op http://www.wegwijzer.be/forum nadat je eerst de rubrieken Reisverzekeringen en Gezondheid op reis uitgeplozen hebt wat dit betreft.
Daar zijn meerdere langdurige reizigers actief.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 jul 2015 14:51

Ik zou niet weten waarom je niet meer bij je mutualiteit hier kan aangesloten zijn als je gaat reizen, maar je niet echt migreert? OK als je echt in het buitenland gaat leven, maar als dit enkel is om te reizen? Vrienden van me zijn voor een half jaar gaan rondtrekken in Zuid-Amerika. Nooit van hen gehoord dat dit problemen gegeven heeft wat ziekteverzekering betreft... Voor zover ik weet zijn zij hier gewoon aangesloten gebleven bij hun mutualiteit, hun hospitalisatieverzekering is eveneens blijven lopen, en ze hebben een bijkomende reisverzekering genomen. That was it, dacht ik...

Edit---

Ik was wel uit het ook verloren dat zij gewoon verlof zonder wedde genomen hadden, geen ontslag. Dat zou de zaak inderdaad wel kunnen veranderen... Geen idee, eigenlijk...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

artemis
Berichten: 3294

#4 , 30 jul 2015 16:35

Tom, ik dacht dat wanneer er helemaal geen bijdragen meer aan de mutualiteit betaald worden, deze na 6 maanden stopt.
TS kan best eens met zijn/haar mutualiteit gaan praten. Rondshoppen tussen de reisbijstandsverzekeraars zal ook nodig zijn, want de meesten dekken maar de eerste 3 maanden van een reis. Bij enkelen kan je die dekking verlengen met een maandelijks supplement.

Daarom raad ik de TS zich te richten tot vzw Wegwijzer. Het lidmaatschap kost 25€ per jaar (het forum is wel gratis) inclusief een uitstekend magazine, en er zijn daar ervaringsdeskundigen. Ook organiseren ze regelmatig infodagen 'langdurig op reis' en wordt gans die materie dan onder de loep genomen.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 31 jul 2015 09:12

Tom, ik dacht dat wanneer er helemaal geen bijdragen meer aan de mutualiteit betaald worden, deze na 6 maanden stopt.
Ik heb nergens vernomen dat de topic starter van plan was om geen bijdragen meer te betalen aan zijn mutualiteit? Ikzelf betaal mijn bijdrage jaarlijks, dus dat zou al geen probleem zijn. Niets belet ook de topic starter om zijn bijdragen vanuit het buitenland te betalen of door iemand anders te laten betalen. Daar zie ik dus niet echt een probleem...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 31 jul 2015 09:23

Tom ik denk niet dat het probleem is van het betalen van het LIDGELD van de zieken kas maar eerder dat voor die periode geen rsz betaald word, en waardoor er geen bescherming zou zijn, maar juist weet ik dit niet, daarvoor even tot aan de ziekenkas gaan .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

giserke
Berichten: 2434

#7 , 31 jul 2015 10:06

Ik weet wel dat veel hospitalisatie en BA verzekeringen geen dekking meer geven, wanneer je langer dan 3 maand in het buitenland bent.
Dit moet in de polis staan.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 31 jul 2015 10:11

Tom ik denk niet dat het probleem is van het betalen van het LIDGELD van de zieken kas maar eerder dat voor die periode geen rsz betaald word, en waardoor er geen bescherming zou zijn, maar juist weet ik dit niet, daarvoor even tot aan de ziekenkas gaan .
Ah, op die manier. Tja, geen idee hoe dit zit bij iemand die een jaar vrijwillig werkloos is en dus geen uitkering krijgt...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 31 jul 2015 11:12

geen recht op mutualiteit. Behalve bij uitsluiting van werkloosheid, dan kan je het recht op ziekteverzekering in bepaalde gevallen behouden door dopkaarten in te dienen (dopkaarten die je geen geld, maar wel het recht op sociale zekerheid opleveren). Onder het motto dat ook dat afnemen een te zware straf zou zijn met teveel gevolgen voor gezinsleden die er op zich zelf niks met die schorsing te maken hebben.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 31 jul 2015 11:34

Vanaf wanneer heb je geen recht meer op mutualiteit? Vanaf het moment dat je zelf je ontslag geeft, of vanaf een bepaalde periode werkloos en niet op zoek naar werk?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#11 , 31 jul 2015 11:42

eenvoudig gezegd: vanaf wanneer je 2 opeenvolgende kwartalen niet meer voldoende dagen verzekerd bent.

Met daarop 10000 uitzonderingen.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#12 , 31 jul 2015 11:51

Dus twee kwartalen werkloos? Ben je verzekerd als je een uitkering krijgt?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#13 , 31 jul 2015 12:00

nee, 2 kwartalen grotendeels geen werk of uitkering.Bij uitkering blijf je natuurlijk verzekerd.

Reiziger2
Topic Starter
Berichten: 2

#14 , 02 aug 2015 10:13

Dag allen,

erg bedankt voor jullie nuttige feedback!

Samengevat zou ik dus kunnen stellen dat ik, indien ik ontslag neem en afstand doe van uitkering (werkloos niet werkzoekend in het buitenland) ik dus nog maximaal 6 maanden gedekt ben door de ziekteverzekering, en mogelijks geen reisverzekering kan aangaan?

Ik ga in elk geval even langs bij de mutualiteit en maak me lid van wegwijzer. Bedankt ook voor die tips!

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”