Getekend contract teniet doen met bewijzen

seiftie
Topic Starter
Berichten: 9

Getekend contract teniet doen met bewijzen

#1 , 28 jul 2015 18:42

Ik ben zopas ontslagen bij mijn vorig werk.
Hij heeft mij een document gegeven waar in staat dat ik een opzegvergoeding krijg van 2 weken en een andere brief met mijn ontslagmotivatie.
In deze motivatie staat dat er afgelopen week werd vastgesteld dat ik in een halve maand tijd voor bijna 300 euro heb getankt en dat dit als fraude wordt aanzien omdat ik er niet over gecommuniceerd heb.
Ik heb een stomme fout gemaakt en ik heb deze motivatie ondertekend, omdat ik het niet zag staan in de motivatie op het moment dat ik deze aan het lezen was. Ook was er sprake van lichte druk bij het ondertekenen (Ik moest niet meer komen werken die dag en moest naar huis gaan, ik moest de auto+sleutel+tankkaart achterlaten, intimiderend gedrag).
Dus door dit te ondertekenen heb ik eigenlijk toegegeven dat ik fraude heb gepleegd, terwijl dit eigenlijk helemaal niet het geval is!

Ik licht even toe naar wat er gebeurd is geweest:
Voor mijn vriendin haar verjaardag zijn we naar Amsterdam geweest met vrienden. Ik heb voor en na Amsterdam getankt met de tankkaart van het werk. Zo ben ik ook naar Europapark geweest met de wagen en heb ik voor en tweemaal na het pretpark volgetankt. Ik moest voor het werk 40 km naar een klant rijden (en 40 km terug naar het werk) en ik had ervoor nog volgetankt. Een dag later moest ik voor privé opnieuw 40 km rijden en nadien terug 70 km rijden. In totaal moest er nog gewoon door de week getankt worden, met als gevolg dat er na een halve maand al een hoge rekening (+- 300 euro) was opgelopen.

Nu, in de carpolicy staat niets vermeld dat ik moet communiceren naar de werkgever indien ik de auto gebruik voor privé doeleinden. Ook staat hier nergens vermeld dat ik de auto niet in het buitenland mag gebruiken (uitzonderlijk de landen buiten de EU, maar daar ben ik nooit geweest). Ik kan niet in het buitenland tanken met de tankkaart, dus dit was ook niet het geval en om te tanken moet ik mijn kilometerstand ingeven om fraude tegen te gaan. In de carpolicy staat ook nergens vermeld dat er een limiet staat op aantal kilometers dat er tijdens privé gereden wordt.

Mijn vraag is nu, indien ik voldoende bewijs kan vinden dat ik effectief naar het buitenland ben geweest (getuigenissen van mensen die meegingen, rekeningafschriften van in het buitenland, ...) en geen fraude heb gepleegd met de tankkaart, maar deze effectief heb gebruikt volgens de regels in de carpolicy, kan ik dan het getekende contract teniet doen of dit gebruiken in een rechtszaak als het fraude onderwerp tegen me gebruikt wordt?

Een extra vraag. Ik heb 2 weken opzegvergoeding gekregen. Is er dan eigenlijk sprake van ontslag om dringende reden, want ik dacht dat bij ontslag om dringende reden je helemaal geen opzegvergoeding krijgt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 28 jul 2015 19:55

Een vlugge berekening leert me dat je voor 300 € ongeveer 2.700 à 3000 km kan rijden. Heb jij die defectief gereden?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 28 jul 2015 20:40

staat er in de car policy dat je de auto MAG gebruiken voor ZUIVERE privé-redenen (dus niet enkel woon-werk)?

hoe lang was je in dienst?

Reclame

seiftie
Topic Starter
Berichten: 9

#4 , 28 jul 2015 21:12

Een vlugge berekening leert me dat je voor 300 € ongeveer 2.700 à 3000 km kan rijden. Heb jij die defectief gereden?
Ja dit klopt. De afstand tot mijn werkt bedraagt 55 km, dit moet ik op en af rijden wat op een ruwe 110 km komt. De periode waar het over gaat zijn in totaal 11 werkdagen, wat neerkomt op 1210 km.
Daarnaast had ik aan mijn baas mondeling laten weten toen ik terug kwam dat ik in het weekend naar zowel Amsterdam, Maastricht als Duitsland was geweest (dit niet in hetzelfde weekend, maar verspreid over twee weekenden). De betreffende afstand die in het weekend werd afgelegd kan je hier op vinden: https://goo.gl/maps/a3Kqp" onclick="window.open(this.href);return false;
Deze komt uit op een ruwe 1481 km. Daarnaast ben ik regelmatig na het werk ook nog naar mijn vriendin geweest wat voor op en af rijden 35 km bedraagt. Laten we zeggen dat dit toch ook wel zeker 8 van de 11 werk dagen gebeurd is geweest, komt ik op een ruwe 280 km uit.
Als laatste moest ik voor het werk naar een klant rijden op een verdere afstand. Ik ben erna iets gaan eten en daarna terug naar het werk gereden. De dag nadien ben ik voor privé opnieuw naar die stad moeten rijden en terug naar huis. Deze afstand komt neer op een ruwe 192 km.

Dat komt neer op een totaal van 3163 km. En deze getallen verzin ik niet en voor iedere locatie heb ik bewijzen dat ik daar ben geweest en getuigen die kunnen bevestigen dat ik de bestuurder was van de firmawagen.
staat er in de car policy dat je de auto MAG gebruiken voor ZUIVERE privé-redenen (dus niet enkel woon-werk)?

hoe lang was je in dienst?
In de car policy staat niets vermeld over dat ik het niet mag. Er werd ons in eerste instantie mondeling vertelt dat we het wel mogen. In de overzichtstabel van de car policy staat wel een topic "privekilometers bedrijfsvoertuig", maar als ik op de juiste pagina ga kijken noemt het onderwerp "Voordeel van alle aard", waar gewoon de berekening staat die geldt voor VAA.

Ik was in totaal 7 maanden in dienst waarvan 6 maanden een IBO contract waren. Na die 6 maanden kreeg ik een vast contract van onbepaalde duur dat begon te lopen eind juni. Dus dan zou ik exact 1 maand officieel in dienst zijn.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 28 jul 2015 21:24

welke datum staat op alle brieven?

seiftie
Topic Starter
Berichten: 9

#6 , 28 jul 2015 21:42

welke datum staat op alle brieven?
Over welke datum heb je het precies? De tankkaart kwestie, de datum van mijn IBO contract, of effectief de datum die op de ontslag brief staat?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 29 jul 2015 06:48

datum van opmaak van de brieven (datering dus)

seiftie
Topic Starter
Berichten: 9

#8 , 29 jul 2015 13:19

De opmaak van de brief is onbekend.
De brief werd me echter overhandigd bij het ontslag, op 27/07/2015 dus.

Ik heb nog geen C4 gehad, die ga ik ophalen na mijn opzegvergoeding.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 29 jul 2015 13:39

zijn de brieven effectief gedateerd?

seiftie
Topic Starter
Berichten: 9

#10 , 29 jul 2015 13:50

Ja, staat bovenaan, samen met de auteur, onderwerp en afgeleverde (ik).

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#11 , 29 jul 2015 16:27

Dan lijk je me tegenover de werkgever niets meer te kunnen doen. Je bent volwassen en wordt normaal geacht te weten wat je tekent. Dwaling lijkt me hier moeilijk sprake van (is het enige wat je nu nog zou kunnen proberen).

Opzegtermijn is correct en geen dringende reden. RVA zou wel, mocht je werkloosheidsuitkeringen moeten aanvragen, kunnen zeggen dat je een foutieve houding had tegenover de werkgever (dus schuld aan je ontslag en geen recht op uitkeringen), aan de hand van de bewijzen die je verzamelt zou dat wel moeten lukken om het tegendeel te bewijzen

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#12 , 29 jul 2015 18:21


Ik was in totaal 7 maanden in dienst waarvan 6 maanden een IBO contract waren.
vraag eens aan de persoon van de vdab die voor het ibo contract instondt, of er geen minimumperiode aan was gekoppeld
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

seiftie
Topic Starter
Berichten: 9

#13 , 29 jul 2015 23:39

Kan mijn baas het tweede deel van het IBO contract (heb eerst 6 maanden IBO gedaan en nu zat ik in het tweede verplichte deel van de 6 maanden) stopzetten omwille van herhaaldelijk gedrag dat ook vermeld werd in een persoonlijk opleidingsplan of gemeld werd aan de VDAB? Of telt dat niet als dringende reden?

Zo had ik ook moeite met communicatie naar de eindgebruiker toe. Ook een reden van het ontslag was dat ik niet over de tankkaart heb gecommuniceerd, of over dat ik na het gesprek met een klant niet heb laten weten dat ik iets ging eten (m'n middag pauze ging opeisen, maar door file langer wegbleef dan voorzien).

Ik lees overal wel dat de enige reden om een IBO'er in het tweede deel van de IBO (contract onbepaalde duur) buiten te zetten een dringende reden is die het samenwerken onmogelijk maakt, maar ik maak me zorgen dat het vorige ook een reden kan zijn..

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#14 , 30 jul 2015 14:45

Een vlugge berekening leert me dat je voor 300 € ongeveer 2.700 à 3000 km kan rijden. Heb jij die defectief gereden?
Da's dan nog aan de lage kant, denk ik:

Bedrijfswagen = diesel. Officiële dieselprijs: 1.224 €, dus voor 300 € tanken = 245 liter. Zelfs als je een vrij hoog verbruik van 7 liter zou hebben (mijn diesel is een vrij grote wagen en verbruikt 5 liter), kom je aan minimaal 3500 kilimeter.

In mijn geval: ik tank aan 1.089 € hier in de buurt, dus ik zou 275 lite kunnen tanken, aan een verbruik van 5 liter. Ik zou met €300 dus 5500 kilometer kunnen rijden.

Maar bon, speelt niet echt rol in héél het verhaal, natuurlijk. Hoewel...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

seiftie
Topic Starter
Berichten: 9

#15 , 30 jul 2015 15:06

Een vlugge berekening leert me dat je voor 300 € ongeveer 2.700 à 3000 km kan rijden. Heb jij die defectief gereden?
Da's dan nog aan de lage kant, denk ik:

Bedrijfswagen = diesel. Officiële dieselprijs: 1.224 €, dus voor 300 € tanken = 245 liter. Zelfs als je een vrij hoog verbruik van 7 liter zou hebben (mijn diesel is een vrij grote wagen en verbruikt 5 liter), kom je aan minimaal 3500 kilimeter.

In mijn geval: ik tank aan 1.089 € hier in de buurt, dus ik zou 275 lite kunnen tanken, aan een verbruik van 5 liter. Ik zou met €300 dus 5500 kilometer kunnen rijden.

Maar bon, speelt niet echt rol in héél het verhaal, natuurlijk. Hoewel...
Ik ben in het algemeen een relatief hoog verbruiker.
Maar is het niet zo dat al die systemen beveiligd zijn door een kilometer stand in te moeten geven?
Volgens mij zou er een alarmbel moeten rinkelen bij de tankkaart maatschappij als er misbruik gemaakt wordt, wat niet het geval is.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”