piramideverkoop / zelfstandige consultant

Liselotte93
Topic Starter
Berichten: 1

piramideverkoop / zelfstandige consultant

#1 , 24 jul 2015 17:53

Kan iemand me uitleggen waarom piramideverkoop niet is toegestaan (snap het principe niet helemaal) en welke partijen hiervoor opdraaien.
En of er effectief geld te verdienen is als zelfstandige consultant in bijberoep na btw en sociale bijdrage (er vanuit gaande >5000/jaar dus btw betalen maar ook kunnen inbrengen)

De situatie:
Ik werd aangesproken door iemand die als zelfstandig consultant werkt voor een bedrijf. Niet gebonden aan targets of zo, werken zoveel je wilt, zo hard je wilt (zelfstandige met btw nummer) dit door mensen aan een goedkoper tarief te krijgen (elektriciteit, gsm,...) en door mensen aan te werven die hetzelfde willen doen.

Het wordt allemaal heel mooi voorgesteld, jij zoekt een goedkoper tarief voor de klant: klant blij, jij krijgt een commissie: jij blij
Degene die jou in het bedrijf heeft binnengebracht krijgt dan ook een commissie omdat hij jou heeft opgeleid, en zo verder: iedereen blij
Aangezien ik elke extra cent kan gebruiken ben ik hier dus over aan het nadenken, maar wil zeker zijn waar ik aan begin.

Na wat opzoekwerk kwam ik op test-aankoop een artikel tegen over herbalife en dat test-aankoop hun zaak tegen hen gewonnen had. Owv het feit dat piramideverkoop niet is toegelaten.
Aangezien herbalife redelijk bekend is had ik nooit gedacht dat ze iets illegaals zouden doen. Ik vraag me dan ook af wie hier voor opdraait, aangezien er heel veel zelfstandige verkopers zijn, of is het enkel het grote bedrijf dat boetes ed krijgt?

Ik hoop dat iemand me wat duidelijkheid kan geven
Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sonya
Berichten: 5

#2 , 24 jul 2015 22:25

Het wordt altijd zeer mooi voorgesteld, zoals je zelf zegt. Sta even stil bij het feit dat Pyramideverkoop betekent dat de hoogsten (top ) het meeste verdienen, maar niet
zoals in een 'gewoon' bedrijf, een hoger salaris, maar alles komt binnen vanuit de onderste lagen van de zelfstandige verkopers. Het addertje lijkt me vooral te zitten in de energie die jij moet steken om potentiële klanten te overtuigen, en later nog eens anderen overtuigen dit werk te doen -jazeker ! (kijk eens naar je eigen alertheid, goed dat je info inwint vooraf ) want tenslotte moet jij dan hier ook je centjes mee verdienen. In het huidige fel wisselende tarievenlandschap, zal jij je verkoopsargumenten steeds moeten bijsturen (vergelijkende studies ! ) en er verandert zoveel op dat vlak, dus ook de goedkopere leveranciers merken dit ( recent + 25 % via overheid)
Herbalife is idd bekend, maar ik ken alleen in mijn vrienden - kennissenkring al drie 'gedupeerden' die stopten omwille van niet rendabel in verhouding tot inzet. Het feit alleen
dat jij als zelfstandige in een legaal systeem meer kansen en vooral duurzame winst kan boeken, onafhankelijk van een dubieus systeem, lijkt me althans aantrekkelijker. Overal waar veel overtuigingskracht mee gemoeid is en kant en klare argumenten en ingestudeerde tegenargumenten, is er teveel in het verborgen terrein. Dit is mijn mening + ervaring.

Turaki
Berichten: 6870

#3 , 24 jul 2015 22:32

Deze firma werkt volgens het multi-level-marketing principe, waarbij het er eigenlijk op neer komt dat de persoon die jouw 'aangeworven' heeft, een bonus krijgt op jouw omzet, en dat hierdoor de persoon daarboven ook weer een bonus krijgt, en zo verder tot aan de hoogste rangen. Gevolg is dat de hoogste rangen een mooi inkomen hebben, zonder veel moeite moeten doen.

Ook wordt er dan van jouw verwacht dat je anderen aanspreekt en inschakelt, en zo houdt men je voor dat je hier ook een mooi inkomen aan kan verdienen. Gevolg is dat de nadruk niet ligt op verkoop, maar op het zoeken naar anderen die ook 'de kans van hun leven' willen grijpen.

Wat dit voor jouw betekend is dat men wel verwacht dat je de producten zelf koopt en gebruikt (vaak ruim duurder dan gelijkaardige en even kwalitatieve producten op de markt, en ook niet altijd nodig), want je moet natuurlijk vertrouwen heb in het product, en dat je ook regelmatig naar bijeenkomsten gaat waar de hogeren in de piramide (ook vaak uit het buitenland) je komen vertellen hoe blij ze zijn dat ze 'financieel onafhankelijk' ze zijn geworden door in het systeem te stappen, en hoe dit voor jouw ook onvermijdelijk is, als je je maar inzet. Uiteraard zijn de seminaries niet gratis, en verdienen zij daar dus ook een mooie duit aan.

Natuurlijk vertelt men er niet bij dat er op een bepaald moment niemand meer te vinden is die in het systeem wil investeren, en bijgevolg er geen commissies meer te verdienen zijn. En laat het net degene zijn die het financieel al wat moeilijker hebben die makkelijk te overtuigen zijn (makkelijk geld verdienen spreekt iedereen aan, maar als je dringend geld nodig hebt ben je ook al minder kritisch), en die dan achteraf moeilijk iemand anders kunnen overtuigen (je begint pas goed te verdienen als je al wat mensen hebt gevonden om aan te sluiten, en zij op hun beurt ook, maar tot dan kan je geen enkel bewijs leveren dat het werkt, en gelooft men je dus ook niet).
Resultaat: veel geld kwijt aan dure producten, boeken die u leren hoe u succesvol zal worden (maar hier uiteindelijk nooit in slagen) en bijeenkomsten, en geen cent extra (gemiddeld inkomen per "verkoper" ligt tussen 2 en 186€ per maand, rekening houdend met de grote verdieners wil dit zeggen dat de meesten op verlies draaien). Wegblijven dus, zeker als u het financieel al moeilijker heeft.

En betreffende de uitspraak die u gevonden heeft, deze is 2 jaar later in beroep ongedaan gemaakt. Wettelijk is er dus niets op tegen, maar tenzij u een goede manipulator bent, zal u er niets aan verdienen.

Reclame

kwispel
Berichten: 572

#4 , 24 jul 2015 22:50

Toch geen forever living products? Ken iemand die daar nu inzit, braaf, maar zeer naïef meisje, bekijk eens de inhoud van hun supplementen, gels,....Je kan die bij de apotheek pakken goedkoper krijgen, waarmee ik wil zeggen: ze leren je welk product ook verkoopspraatjes aan, meestal gebaseerd op getuigenissen van mensen die zich pakken beter voelen.

Gevoelige mensen weten zij het makkelijkst voor zich te winnen. Ik haak gewoon af als men erover begint.
Onlangs ging ik naar nieuwe fitness, leuke begeleider, kwam praatje maken, over koetjes en kalfjes en na vijf minuten begon het: of ik al van herbalife had gehoord. Ik zei: ja zelfs al geprobeerd en merkte niet veel. Daarna volgde de vraag: hoe heb je het geprobeerd? Je moet er wel dieet bij doen. Deed ik ook en daarna kwam de vraag: hoe lang is het geleden? Ik zei: vijf jaar en daarna volgde: oh maar in de laatste vijf jaar zijn onze producten toch zoveel verbeterd. Wat het ook is, wil jij dit type persoon zijn?

Terug naar “Andere”