Bankgift en pacte adjoint

binoculars88
Topic Starter
Berichten: 11

Bankgift en pacte adjoint

#1 , 16 jul 2015 16:59

Hallo allemaal,

Voor de aankoop van een nieuwe woning kreeg ik van mijn ouders duwtje in de rug d.m.v. een bankgift.

Nu las ik hier en daar dat het toch altijd best is om nadien dan een pacte adjoint op te stellen.
Dat ben ik ook van plan, alleen... ik zou het geld nu al meteen moeten gebruiken om door te storten naar de notaris, anders zal het te laat op diens rekening staan en moet de datum voor verlijden van de akte uitgesteld worden.

Mijn vraag: mag ik de gekregen bankgift al aanwenden vooraleer ik de pacte adjoint in orde gebracht heb, of heeft dat er niks mee te maken?

Bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 16 jul 2015 17:29

U kan dat bedrag al aanwenden. Maar wacht dan weer niet te laang om een document op te maken dat het wel degelijk om een bankgift gaat, mogelijk dus een pacte adjoint.
Zo'n document heeft zeker zijn nut. Misschien to. de fiscus, maar ook to. uw ( toekomstige?) partner , uw broers of zussen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

binoculars88
Topic Starter
Berichten: 11

#3 , 16 jul 2015 17:33

Bedankt voor de reactie.
Ik ben sowieso van plan zeer binnenkort een pacte adjoint op te maken.
Is het eigenlijk nodig om dit document dan aangetekend te verzenden? Of is een aanhechting van de rekeningafschriften (waarop de datum staat) voldoende?

Update: bijkomende vraag: ik ben van plan dit model te gebruiken: http://plusmagazine.knack.be/nl/011-239 ... 4-uur.html. Is dit model voldoende goed?

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 16 jul 2015 20:07

Dat van aangetekend versturen is al lang voorbijgestreefd. Wat betekent zo'n document : dat op een bepaalde datum een bepaald bedrag van de schenker naar de begunstigde is gegaan. Met de originele bankuittreksels bewijs je één en ander. Natuurlijk de brief zelf dateren en ondertekenen.

Voorgesteld model is prima. Natuurlijk enkel overnemen wat voor jullie van toepassing is.
Hier kan u ook terecht : http://netto.tijd.be/contract/?contractId=322" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Successie- & Registratierechten”