ontslag op eerste dag na ziekteverlof

elgallo
Topic Starter
Berichten: 2

ontslag op eerste dag na ziekteverlof

#1 , 07 jul 2015 01:30

beste
mijn vrouw kreeg in februari ll een aangetekend, schrijven met daarin enige opmerkingen over haar prestaties op het werk en de vraag van de werkgever om hiervoor aandacht te hebben om ene goede verdere samenwerking te kunnen garanderen.
daags na dit aangetekend schrijven wordt mijn vrouw ziek en dient omwille van lage bloedwaarden dringend geopereerd te worden aan een tumor die men diende te verwijderen.
Haar herstel duurde 16 weken en was steeds met de nodige doktersbriefjes gestaafd.
Op de dag dat zij zich opnieuw kwam aanbieden werd ze apart genomen en kreeg ze haar ontslag.

Kunnen we hier spreken van een willekeurig of onrederlijk ontslag. Motivering van de baas is dat ze teveel fouten maakte en dat de sfeer zonder haar beter was.
Onze vraag is, waarom iemand een aangetekend schrijven sturen met de vraag je in te zetten en eigenlijk de volgende dag diezelfde persoon ontslaan.

Welke wettelijke middelen zijn toegelaten in dit geval ?

graag uw antwoord.

dank alvast,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
puttemanp
Berichten: 613

#2 , 07 jul 2015 06:53

Als inderdaad blijkt dat tijdens de 16 weken aanwezigheid de collega's die haar werk deden dit beter/efficienter/sneller deden en de sfeer op de werkplek beter was, kan dit zeker.

Komt hard aan wellicht, maar is een geldige reden.

Heb het zelf ook al meegemaakt dat één persoon binnen mijn personeel de hele sfeer naar beneden trok, waardoor de rest van m'n mensen gedemotiveerd was. Soms valt dit slechts op als die persoon een tijdje afwezig is. Dan kan je als werkgever maar één ding doen....

P.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 jul 2015 13:38

Inderdaad een geldige reden. Als de opzegtermijn gerespecteerd wordt of een correcte verbrekingsvergoeding betaald wordt, kan je hier weinig tegen doen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

ciscokid1977
Berichten: 2

#4 , 16 jul 2015 15:25

Het is aan de Rechtbank om te oordelen of dit ontslag al dan niet onredelijk is. Ik zou in elk geval eens gaan praten met uw vakbond, mogelijks zijn zij bereid een procedure op te starten (en dan kost het u niks!). Aangezien de werkgever de ontslagredenen heeft meegedeeld, zal de bewijslast bij u liggen maar de werkgever mag hierin ook niet passief blijven. Ook hij zal de realiteit van zijn aangevoerde gegevens moeten bewijzen. Het aangetekend schrijven, gecombineerd met een ontslag daags na de ziekteperiode, lijkt me een gegrond argument om minstens kennelijk onredelijk ontslag in te roepen voor een rechtbank (er is een zekere schijn dat de ziekte de oorzaak van het ontslag is).

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 16 jul 2015 15:50

Ik denk net dat het feit dat ze een AS met opmerkingen gekregen heeft VOOR haar ziekteperiode, dat het ontslag NIET noodzakelijk met haar ziekte te maken heeft. De werkgever had duidelijk al opmerkingen over het functioneren van de werknemer, nog voor de werkgever op de hoogte was van de ziekte. Dit pleit net in het voordeel van de werkgever, zou ik zo denken. Werkgever heeft een stevig bewijs in handen dat er problemen waren nog voor de ziekteperiode ingegaan was. Ik denk dat de topic starter vrij zwak zal staan in de rechtbank. Maar niets staat haar in de weg om het toch te proberen, natuurlijk...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

ciscokid1977
Berichten: 2

#6 , 16 jul 2015 19:49

Er was inderdaad een probleem, maar het verminderd presteren (en de sfeer) is mogelijk al te wijten aan de ziekte. Moet een 'redelijk' werkgever dit niet in overweging nemen? Voor de topicstarter (of zijn echtgenote) in ziekteverlof ging waren de 'fouten' in elk geval niet afdoende om over te gaan ontslag. Daar zie ik een gaatje. Proberen zou ik zeggen, via uw vakbond. Maar de rechter zou net zo goed de argumentatie van Gebruiker21 kunnen volgen.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 16 jul 2015 22:03

tussen "mogelijk" en "zeker" is er een groot verschil en dan zal de rechter de beoordeling aan de werkgever overlaten. Ik zie hier juridisch geen probleem voor de werkgever.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 17 jul 2015 10:12

Er was inderdaad een probleem, maar het verminderd presteren (en de sfeer) is mogelijk al te wijten aan de ziekte. Moet een 'redelijk' werkgever dit niet in overweging nemen? Voor de topicstarter (of zijn echtgenote) in ziekteverlof ging waren de 'fouten' in elk geval niet afdoende om over te gaan ontslag.
U vergeet dat een werkgever sowieso iemand kan ontslaan als hij de wettelijke opzegperiode / verbrekingsvergoeding in acht neemt. Het gaat hier niet om ontslag om dringende reden, maar een gewoon ontslag. Tenzij de werknemer kan bewijzen dat discriminerende motieven aan de basis liggen van het ontslag, of keihard kan bewijzen dat ze ontslagen wordt door haar ziekte (werkgever heeft hier het bewijs in handen dat het tegendeel bewijst), is er niets mis met dit ontslag.

Uiteraard kan ze altijd via de vakbond dit proberen aanvechten, maar de kans dat daar iets uitkomt is zéér, maar dan ook zéér klein, en de tijd en moeite die er in kruipt is dan eigenlijk verloren...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#9 , 17 jul 2015 12:28

U vergeet dat een werkgever sowieso iemand kan ontslaan als hij de wettelijke opzegperiode / verbrekingsvergoeding in acht neemt.
vogelvrij is het wel niet, er is wel nog zoiets als misbruik van het ontslagrecht
en sinds 1 april 2014 is er een recht op motevering

http://www.acerta.be/klantenzone/infoba ... _132495394" onclick="window.open(this.href);return false;
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 17 jul 2015 13:20

vogelvrij is het wel niet, er is wel nog zoiets als misbruik van het ontslagrecht
Dat is er inderdaad, maar in zie in dit geval echt geen misbruik van het ontslagrecht. Moest de topic starter nu net voor haar ziekte een positieve evaluatie gekregen hebben, en na haar ziekte plots ontslagen worden, is het een andere verhaal, natuurlijk.
en sinds 1 april 2014 is er een recht op motevering
Tja, het eerste AS van de werkgever is al een héél sterk "bewijsstuk" voor de motivering van de werkgever.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”