Dood op bestelling

ongelukbelaagd
Berichten: 514

Re: Dood op bestelling

#16 , 16 jan 2015 09:42

Wil er iemand op de TS zijn vraag antwoorden?

"dat wij de familie aanwezig moeten zijn op het moment dat ze een spuitje/drankje of wat dan ook zal krijgen en ze haar laatste adem zal uitblazen"

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#17 , 16 jan 2015 14:18

De vraag is reeds enige jaren oud...

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#18 , 16 jan 2015 16:28

TS kan zelf al de eeuwige jachtvelden hebben opgezocht. Topic is 6 jaar oud

Reclame

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#19 , 16 jan 2015 17:59

Hoe zit het eigenlijk met euthanasie bij " degeneratieve neurologische aandoeningen " ?

Euthanasie op kinderen kan intussen, maar dààrvan heb ik niks meer gehoord.

marc mortier
Berichten: 670
Locatie: koksijde

#20 , 03 feb 2015 14:17

"Passieve euthanasie" is voor mij een contraditio in terminis.
Wordt ze in de wet op de euthanasie ?

Kyala
Berichten: 5

#21 , 09 jul 2015 18:52

Hallo,

Zelf ben ik ook terminaal, en ik begrijp hun beslissing, wel, zelf ben ik momenteel ook met euthanasie aanvraag bezig, maar stuit op heel wat problemen.
Zelf wil ik niet dat mijn familie erbij is, maar stuit op het probleem dat artsen die eisen.


Sterkte en heb begrip voor u de mensen die euthanasie willen, geloof me het is niet zomaar.

xxx Kyala

Kyala
Berichten: 5

#22 , 09 jul 2015 19:02

Wordt bij euthanasie soms een dodelijke injectie gebruikt? Dan spreken we eigenlijk over dezelfde procedure die de VS gebruiken voor executies, maar dan op vraag van de stervende zelf. Doch in de VS is er hevige controverse of zo'n dodelijke injectie wel pijnloos is ; als je het bewustzijn niet zeer snel verliest kan je de verlammende drug en de drug die het hart stopt voelen en dat is heel pijnlijk. Los van het feit dat ik tegen de doodstraf ben, hoop ik dat men in België voor euthanasie enkel methodes gebruikt die volstrekt pijnloos zijn én bewezen pijnloos zijn.

Vooraleer je een injectie krijgt wordt je eerst een medicatie toegediend, waardoor je je slaperig voelt, nadien krijg je een hartverlammend medicatie, en treed de dood in. Je bent onmiddelijk dood, na de tweede injectie, maar je volledige lichaam sterft na 20 minuten.
Is niet zo luguber, ben zelf een euthanasie vrager, en vindt het oke.



Het klinkt luguber, en als je het niet aankan er bij te zijn wanneer de dood intreedt, kan je denk ik wel afscheid nemen en vertrekken net voordien. Ikzelf zou het niet kunnen een geliefde te zien sterven, ik zou wel zo lang mogelijk bij hem/haar blijven maar de kamer toch verlaten net voor ze het proces starten en voor de laatste adem etc plaatsheeft. Ik denk dat ik dat niet zou kunnen aanzien, en niet als laatste herinnering aan die persoon zou willen.

Maar effectief : voor de patiënt zelf is rustig afscheid kunnen nemen, op zijn/haar eigen manier, en zonder onnodige extra tijden van pijn kunnen gaan, een opluchting denk ik. Je kan nog alles uitpraten, uitgebreid afscheid nemen, ... Ik zou het zeker overwegen zelf moest ik in de situatie zitten, maar ik weet niet of ik het lef zou hebben om mijn eigen tijdstip van overlijden zo precies te stellen. Alle respect voor zij die daar de moed voor hebben, ik vind het enorm moedig als iemand zulke stap durft zetten.


PS: ik repliceer wel op een erg oud topic, maar ik heb eigenlijk geen weet op welke manier men euthanasie uitvoert. En ik ben 100% pro euthanasie als de patiënt zelf en in volle bewustzijn de beslissing neemt, ik vind wel dat men moet kunnen garanderen dat het volledig pijnloos is. En dat beweren ze in de VS ook van die injecties, maar ik hoop dat ze in België toch wat van naderbij onderzocht hebben welke methode 100% gegarandeerd pijnloos is. Ik denk dat het zonder die garantie zeker iets is wat ik nooit zou durven riskeren.

Tsunami
Berichten: 178
Locatie: Brussel, België

#23 , 09 sep 2015 16:53

Het probleem hierbij is dat als dat verdovend middel dat je slaperig maakt (ik hoop dat we over volledig verlies van bewustzijn spreken) een discussiepunt is. In de VS wordt bij executies geopperd dat er geen bewijs is dat de verdovende substantie echt goed werkt, en de veroordeelde dus mogelijks extreme pijn ondervindt van de volgende drugs die worden toegediend. Maar omdat die ene drug verlammend werkt en de spieren verlamt algeheel, kan de veroordeelde de pijn niet kenbaar maken. En de drug die het hart stillegt kan extreem pijnlijk zijn indien de verdovende drug niet naar behoren werkt. Dit is een punt van grote discussie in het debat rond de doodstraf in de USA.

Indien men gelijkaardige producten/drugs gebruikt voor euthanasie, dan hoop ik dat men hier wel beter te werk gaat om te verzekeren dat de patiënt buiten bewustzijn is en geen pijn ervaren kan bij het toedienen van de drug die het hart stopt...

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#24 , 14 okt 2015 20:57

Maar het meest gebruikte product dat als eerste toegediend wordt (thiopental) werd gedurende decennia gebruikt in ziekenhuizen om een algemene verdoving in te leiden, weliswaar in een veel lagere dosis dan bij euthanasie of (in de VS) executie. Het effect ervan is goed gekend. Is weliswaar niet pijnstillend op zich maar brengt de ontvanger wel in een diepe coma.

Tweede injectie (een spierverslapper) verlamt de ademhalingsspieren. Bij euthanasie stopt het daar, bij executie wordt nog kaliumchloride toegediend om het hart te stoppen maar dat is eigenlijk (no pun intended) overkill.

Heb het 10 jaar geleden gezien bij een familielid die geeuthanaseerd werd (was aanwezig in de kamer) en van de start van de eerste injectie tot overlijden duurde het een paar minuten, zeer vredig.

Advocaten zoeken alle argumenten om executies te stoppen (begrijpelijk) maar ls er iets misgaat dan is het in de VS paradoxaal genoeg meestal een gevolg van het feit dat eea niet door een arts uitgevoerd wordt maar door haast onopgeleide personen. Het is niet moeilijk maar een aantal zaken moeten wel bekeken worden (menging van de eerste 2 stoffen vermijden bv, zien dat er een goede toegang is tot een bloedvat...).
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Tsunami
Berichten: 178
Locatie: Brussel, België

#25 , 23 okt 2015 01:07

Logisch, geneesheren mogen niet deelnemen aan executies. De terechtstellingen in de VS gebeuren veelal door onopgeleid gevangenispersoneel die in een donker kamertje het gif voor de injecties moeten prepareren, waarna de injecties gebeuren vanuit een zijkamertje van waaruit (om schuldgevoelens te vermijden bij zij die het toedienen) men de veroordeelde niet eens kan zien. In feite schandelig dat men mensen zo behandelt, los van het feit dat in mijn mening(!) executies algemeen een schande zijn in onze hedendaagse wereld.

Maar los van de mening over de doodstraf, als men voor euthanasie dezelfde drugs gebruikt is dit wel zorgwekkend want in de VS is er al vaak debat geweest of het allemaal wel zo pijnloos is. En het klopt dat kaliumchloride extreem pijnlijk kan zijn (dit legt het hart stil) maar ook over het spierverlammend middel is het niet bewezen dat het pijnloos is. Het kan wel degelijk pijnlijk zijn, maar gezien de spieren verlamd worden kan de ter dood veroordeelde zijn pijn niet kenbaar maken of uiten.

Ik hoop dat men voor euthanasie voorzichtig omspringt met welke stoffen men gebruikt, en enkel stoffen gebruikt waarvan men 100% zeker is dat het allemaal pijnloos gebeurt.

Terug naar “Euthanasie”