Ontslagen omdat ik wist over fraude

monstertje
Topic Starter
Berichten: 11

Ontslagen omdat ik wist over fraude

#1 , 05 jul 2015 19:51

Hallo,

Een paar weken geleden ben ik op staande voet ontslagen. De reden voor mijn ontslag: ik paste niet in het team ...

Een paar maanden eerder was ik er achter gekomen dat een collega van mij grootschalige fraude pleegde. Eerst heb ik mijn collega om uitleg gevraagd met betrekking tot wat ik had ontdekt. Daarop stapelde hij de ene leugen na de andere op om de zaak proberen uit te leggen. Zijn verhaal hing zelfs niet meer met haken en ogen aan elkaar.
Vervolgens heb ik de ontdekte fraude aan mijn overste voorgelegd. Ik heb hem gezegd dat ik graag zou weten wat er aan de hand was want dat het mijn werk aanbelangde.
De week erop moest ik opeens bij mijn overste komen. Ik moest (na vele jaren dienst) meteen inpakken en wegwezen.

Kan ik iets doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 05 jul 2015 21:14

U kan uw werkgever zélf de zaak uitleggen? Tegen het ontslag is weinig te doen, tenzij u een kennelijk onredelijk ontslag kan eisen, pas dan kan u een extra vergoeding krijgen.

monstertje
Topic Starter
Berichten: 11

#3 , 05 jul 2015 21:37

En doe je zoiets best via mail (en dan direct het hele verhaal) of per aangetekende zending?

Reclame

WP002
Berichten: 1479

#4 , 06 jul 2015 19:33

Als het daadwerkelijk over economische fraude gaat, de inspectiediensten op de hoogte brengen. Als u zulke feiten ontdekt en verzwijgt dan kan u nog gepakt worden wegens medeplichtigheid.

jef007
Berichten: 1679

#5 , 06 jul 2015 19:39

over welk soort van fraude gaat het hier?

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 06 jul 2015 20:00

Fraude is doorgaans niet beperkt tot 1 individu, vaak zit daar meer volk achter die elkaar indekken.
Hoe groter het geval, hoe meer personen er normaal tussen zitten - je komt op een gegeven moment immers op een punt waar je de bevoegdheid binnen het bedrijf van 1 persoon overschrijdt .

Je kan dus mogelijk zelfs bij de organisator van de fraude zijn gaan aankloppen.
En dan pas je natuurlijk niet meer in het team ....

Als je zeker bent van je zaak: sla een paar hiërarchische niveaus over, of ga er ineens mee naar de top.

monstertje
Topic Starter
Berichten: 11

#7 , 06 jul 2015 21:34

Je kan dus mogelijk zelfs bij de organisator van de fraude zijn gaan aankloppen.
En dan pas je natuurlijk niet meer in het team ....
Ik vrees dat dat inderdaad het geval is.
Stel dat ik nu een aantal niveaus hoger mijn verhaal doe en het zit tot daar ... Wat dan?

monstertje
Topic Starter
Berichten: 11

#8 , 06 jul 2015 21:37

Het is overigens moeilijk om meer in detail te treden zonder mezelf prijs te geven ...

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 06 jul 2015 23:10

Ik vrees dat dat inderdaad het geval is.
Stel dat ik nu een aantal niveaus hoger mijn verhaal doe en het zit tot daar ... Wat dan?
gaat het over fraude in de zin van bvb belastingsontduiking of over fraude in de zin van misbruik van geld van de onderneming?

monstertje
Topic Starter
Berichten: 11

#10 , 06 jul 2015 23:29

Het gaat - onder andere - over het niet naleven van een exclusiviteitscontract met een externe afvalverwerkende firma. Een deel van ons afval ging inderdaad naar die firma, maar het leeuwendeel werd door een andere goedkopere firma verwerkt (waarvan de eigenaar goeie vriendjes is met de collega in kwestie).

Bovendien werd er - op naam van het bedrijf - een veel grotere hoeveelheid afvalproduct geregistreerd dan er eigenlijk geproduceerd werd. Vermoedelijk werd er dus nog door andere firma's afgevoerd onder onze naam.

giserke
Berichten: 2434

#11 , 06 jul 2015 23:59

Bestudeer grondig de vuilnisbelt die de klokkenluiders in GAZODI aan het licht brachten.
Een zeer interessante case voor mensen die ook geconfronteerd worden met onregelmatigheden/ fraude/ corruptie op het werk. Meer bepaald van hoe je de zaken zeker niet moet aanpakken.

Ik kan alleen maar de reactie van Inazuma bijtreden.

Er zijn een aantal stappen die je moet nemen als je fraude/ onregelmatigheden/ corruptie vaststelt op je werk.
Naargelang de sector (overheid/ privé) verschilt die wel van aanpak.
Maar 1 ding moet je altijd onthouden: nooit ontdekte zaken spontaan onmiddellijk openbaar maken, of collega's informeren wat je aan het onderzoeken bent vooraleer je privé een advocaat of deskundige hebt geraadpleegd. Dit kun je niet alleen, zeker als je geen jurist bent.

Er zijn 4 zaken van groot belang:
- Geheimhouding tijdens je onderzoek en timing.
- De bewijzen op zich
- De manier waarop je aan de bewijslast komt.
- Analyse en het bekend maken van de gepleegde feiten.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#12 , 08 jul 2015 07:16

Het gaat - onder andere - over het niet naleven van een exclusiviteitscontract met een externe afvalverwerkende firma. Een deel van ons afval ging inderdaad naar die firma, maar het leeuwendeel werd door een andere goedkopere firma verwerkt (waarvan de eigenaar goeie vriendjes is met de collega in kwestie).
dat is geen fraude. Dat is wél contractbreuk tegenover die partij.

monstertje
Topic Starter
Berichten: 11

#13 , 08 jul 2015 09:42

Wat is dan het onderscheid tussen contractbreuk en fraude?

Ik zei overigens ook 'onder andere': Dat afval dat bij ons vertrekt moet ook worden aangegeven bij de overheid. Daar werd echter tot 4 keer meer aangegeven onder onze firmanaam dan dat er bij ons werd afgevoerd.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#14 , 08 jul 2015 11:28

Waarom geef je het dan niet aan bij die overheid (Ovam,....) Die zal dan wel controles doen zeker. (hopelijk)

monstertje
Topic Starter
Berichten: 11

#15 , 30 aug 2015 23:07

Ok, zo'n anderhalve maand geleden heb ik via een aangetekend schrijven gevraagd naar de eigenlijke reden van mijn ontslag. Ik heb hierop nog steeds geen antwoord gekregen. Ik weet dat mijn ex-werkgever hierop binnen de 2 maanden aangetekend moet antwoorden. Maar wat doe ik/tot wie richt ik mij als dat niet gebeurd?

Verder heb ik de CEO aangeschreven (aangezien hij in het buitenland zat en daardoor niet bereikbaar was voor een gesprek) met mijn verhaal. Hij heeft me gemeld dat hij er nog op terug komt maar dat was ook alweer een maand geleden ...

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”