Nieuwe job: vragen ivm vakantiedagen

ElGargamel
Topic Starter
Berichten: 39

Nieuwe job: vragen ivm vakantiedagen

#1 , 03 jul 2015 09:27

Hoi,

Ik hoop dat ik hier op de juiste plek ben over enkele vragen ivm verlofaanvragen in combinatie met nieuwe job (opzeg).

Ik ga spoedig een contract ondertekenen bij m'n nieuwe werkgever en ga dan meteen nadien m'n huidige werkgever op de hoogte brengen van mijn ontslag daar en de opzegtermijn bespreken. Want ik zou bv graag op 1 september beginnen, maar dat is voor de wettelijke opzegtermijn (de wettelijke sluit meteen aan op mijn vakantie). Dus dat zou in onderling overleg moeten bekomen worden.

Meer specifiek enkele vragen over het verlof:

1) Hoeveel van je vakantiedagen mag je overzetten van de oude naar nieuwe werkgever?

2) Ik heb reeds een vakantie geboekt in oktober, dus normaal gezien ben ik dan al begonnen bij m'n nieuwe werkgever. Klopt het dat mijn oude werkgever deze vakantiedagen uitbetaald bij mijn laatste loonfiche (en mijn nieuwe werkgever dit bedrag zal inhouden op één van mijn toekomstige loonfiches)?

3) De vakantie is mijn huwelijksvakantie en sluit aan op mijn trouwfeest. Ik zou graag nog enkele dagen extra willen nemen vlak voor de trouw. Van mijn huidige (oude) werkgever kan ik mits voorleggen van een attest enkele verlofdagen krijgen. In geval dat ik een vroegere opzeg kan regelen betekent dat ik dan verlof zou aanvragen voor een periode dat ik niet meer werk bij mijn oude werkgever. Kan dit (omdat die dagen uitbetaald worden door de oude werkgever en ingehouden door de nieuwe bij een switch)? Of moet ik dit sowieso aanvragen bij mijn nieuwe werkgever? In geval ik geen vroegere opzeg kan regelen is er geen probleem want dan sluit mijn opzeg aan op mijn vakantie.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 03 jul 2015 18:04

Je vorige werkgever zal je je niet opgenomen vakantiedagen van 2015 uitbetalen evenals je enkel en dubbel vakantiegeld 2016 voor de 8 maanden dat je bij hem gewerkt hebt.

Je nieuwe werkgever zal voor de verlofdagen die je nog in 2015 opneemt loon inhouden (want dat loon had je al gekregen van je vorige werkgever). Ook zal je in mei 2016 maar loon en dubbel vakantiegeld,krijgen voor de vier maanden in 2015 dat je bij hem gewerkt hebt.

Zodra je bij de nieuwe werkgever werkt gelden de regels voor (extra)legale die bij hem van toepassing zijn.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 jul 2015 03:30

klein verlet niet vergeten te nemen bij de trouw

heb je al berekend welke verbrekingsvergoeding je riskeert? niks verplicht je huidige werkgever akkoord te gaan met je voorstel. en afhankelijk welk pc en je ancienniteit, speel je mogelijk ook nog behoorlijk wat eindejaarspremie kwijt.

vraag aan uw vakbond om een beding op te stellen voor in de nieuwe arbeidsovereenkomst waarmee de aanvangsdatum van 1 september onder voorbehoud is van akkoord met huidige werkgever
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”